Photokina 2008, dag 0

Akams medarbeider har vært på plass i Køln siden fredag kveld og loddet stemningen for våre lesere. Selve messen åpner ikke for publikum før på tirsdag, men pressen slippes til å utvalgte arrangementer dagen før. Akam har denne gangen imidlertid valgt å dukke opp i messebyen enda litt tidligere, for å se litt på hvordan Photokina 2008 påvirker stemning og bybilde.

Og mens vi er inne på det: Det er ikke vanskelig å legge merke til at det er fotomesse i byen, selv om man ikke kommer hit ens ærend for den. Det er Photokina-bannere over alt, til og med på byens trikker, og de ulike produsentene har gjort sitt beste for å overgå hverandre med reklame. Dette er det kanskje Nikon som har klart best, for nesten hvor man enn går, ser man Nikon-reklame.

Pentax er også godt synlig i bybildet, med reklame på de fleste av byens taxier.

Vi finner også reklame fra blant andre Sony og Canon, men de har ikke satset like stort på reklame som Nikon har. Når dørene åpner får vi se hvordan det står til med satsningen inne på messeområdet.

Mye dreier seg om foto og Photokina i Køln, og i byens fotobokhandlere kan man blant annet finne opptrykk av gamle Photokina-plakater.

Fotobutikkene her vet også å vise sin tilstedeværelse. Her kan man finnes nesten hva det skal være, fra gammelt og sært til så nytt at det knapt har fått pris. Og apropos priser er de ikke så langt fra de hjemlige prisene for oss nordmenn, hvis man da ikke tilfeldigvis er på jakt etter brukt Leicautstyr. Da kan man være heldig og finne et og annet varp.

Det er ikke vanskelig å finne veien til Photokina om man kjører. Skiltingen er svært god.

Hvis man er fotgjenger er det litt verre, så vi er glade for at vi valgte å dukke opp litt tidligere enn planlagt, så vi fikk tid til å orientere oss. Messeområdet er nemlig gigantisk, og det settes opp gratis shuttlebuss fra søndre inngang til nordre, for estimert gangtid mellom de to inngangene er faktisk hele 15 minutter. Man blir sårbeint nok på en slik messe som dette, så bussen er et kjærkommet tilbud om man er journalist på reportasjetur og må leve et ensomt nomadeliv rundt om på messeområdet.

Kølnmesse, som messefasilitetene heter, har fire hovedinnganger. Nord, syd, øst og vest. Søndre inngang ser litt mer imponerende ut enn de andre, men østre inngang er gjerne mest tilgjengelig for oss vanlige dødelige som må ta trikken. Den stopper nemlig like utenfor.

Fra taubanen som tar deg over elven for fire euro får man inntrykk av hvor svært messeområdet egentlig er. Alle bygningene på bildet som grenser mot parken er del av messeområdet.

Photokina til tross, ikke ALT dreier seg om foto i Køln, men noen entusiaster fant vi da, som denne herren som fotograferte Kølns ungdomsalpegruppe sin stand på barnas dag i parken.

Selv om Køln sies å være en av de byene i Europa hvor lommeboken er i størst fare for å bli med noen andre hjem fra byen, har vi aldri følt oss utrygge her. Det kan ha en sammenheng med at det tydeligvis er utkalt STORE mengder politi i forbindelse med en anti-nazi-demonstrasjon. Man har tydelig forventet bråk, men det har så vidt oss bekjent uteblitt. Ikke rart det, med politihunder som denne på vakt:

Og med "farlige demonstranter" som disse i gatene:

I det hele tatt virker Køln som en ganske stille og rolig by, hvor innbyggerne nyter sin ompamusikk og sin fotointeresse, men kanskje de er FOR laid back, for slik endte vårt forsøk på å tilbringe litt tid på en anbefalt irsk pub:

Mandag er som sagt pressedagen her på Photokina, og den skal tilbringes på ulike presekonferanser. Vi gjør regning med at vi allerede har skrevet om de fleste store nyhetene som vil presenteres her, men vi er tilbake på tirsdag (sent!) med en rapport inne fra messeområdet.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen