Philips sliter med TV-salget

Det nederlandske elektronikkselskapet Philips hadde dårlige nyheter å komme med når de presenterte det økonomiske resultatet for siste kvartal av 2010. Minkende profitt i TV-avdelingen blir kalt "et stort problem" av Philips selv.

Philips president og administrerende direktør Gerard Kleisterlee sier at et svakt TV-marked, negativ oppfatning blant forbrukere i markeder under utvikling og svak lagerledelse har resultert i en spesielt treg desember måned. Dette har truffet bransjen på en ufruktbar måte.

Salgstallene fra selskapets Consumer Lifestyle-avdeling, som inkluderer forbrukerelektronikk og mindre apparater, sank med 11 prosent til 2,7 milliarder euro, eller 21,3 milliarder kroner i fjerde kvartal 2010.

Totalt sett har Philips likevel klart seg bedre, og kan melde om en økning av overskuddet på 79 prosent i forhold til samme periode i 2009. Dette kommer blant annet av kostnadskutt, og nettoinntekten har dermed steget til 465 millioner euro (3,7 milliarder kroner) fra 260 millioner euro (2 milliarder kroner) året før. Salgstallene i denne perioden var på 7,4 milliarder euro, eller 58,3 milliarder kroner.

Om det sviktende TV-salget kommer til å gå ut over Philips tilbud innenfor TV-apparater gjenstår ennå å se.

(Kilde: What Hi-Fi?)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen