Pebble Steel. (Bilde: Pebble)

Pebble er en suksess

Kickstarter-klokken selger som varmt hvetebrød.

I fjor solgte Pebble 400 000 smartklokker og omsatte for 60 millioner dollar. I år vil selskapet doble omsetningen, skriver CNN

Pebble er en av de mest kjente smartklokkene på markedet, og selv om den er relativt enkel sammenliknet med andre smartklokker, har den likevel en stor tilhengerskare. Selskapet vise oppfølgeren Pebble Steel på CES, og fikk mye oppmerksomhet rundt denne. 

Foto: Pebble

Den viktigste forskjellen mellom Pebble og andre smartklokker på markedet, er at Pebble har bedre batterikapasitet. Det er et fortrinn Pebble vil utvikle videre, ifølge CNN, som siterer Pebbles administrerende direktør, Eric Migicovsky.

Skoleprosjekt

Pebble ble startet opp som et skoleprosjekt for seks år siden, og Migicovsky sier han ble møtt med stor skepsis for sine planer om å utvikle det vi i Norge ikke har noe godt ord for, mens som gjerne kalles «wearable devices». Først i 2012 tok det virkelig av, da selskapet la sitt prosjekt ut på Kickstarter. På kort tid fikk Pebble inn 100 ganger mer i oppstartkapital enn de hadde satt seg som mål.

Nå har Pebble 70 ansatte, 35 flere enn ved årskiftet, og  Miglicovsky sier selskapet ligger an til å doble fjorårets omsetning på 60 millioner dollar. Han frykter ikke konkurransen fra Google og Moto 360. De nye smartklokkene fra Google skal som kjent bruke OS-varianten Android Wear.

– Om noen vil konkurrere med oss blir de nødt til å gjøre det på våre premisser, sier en åpenbart optimistisk Migicovsky til CNN.

Les også: Hvilken smartklokke er best?

 

 

 

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen