AMD-direktør Roy Taylor tror DirectX' dager er talte. Han mener TressFX, en teknologi som blant annet brukes i det nye Tomb Raider-spillet, vil bli viktig for å lage penere spill fremover.

Påstår det er slutt for nye DirectX-versjoner

AMD-sjef mener egne løsninger vil bli viktige for penere spill.

I Januar gikk Roy Taylor, som tidligere har jobbet ti år for Nvidia, inn i en lederstilling hos AMD. Det skapte mye blest, og nå er mannen i rampelyset igjen. I et intervju med den tyske avisen Heise kommer han med noen oppsiktsvekkende uttalelser.

Han påstår nemlig at Microsoft ikke vil lage DirectX 12, en oppfølger til dagens grafikkbibliotek som så godt som alle spill er bygget på. Han påpeker at noen gjerne må rette ham, men han er allikevel sikker i sin sak.

– Det var det

– Dataindustrien har i årevis dratt nytte av DirectX-oppdateringer. Nye versjoner har gang på gang frisket opp bransjen, og banet vei for nye grafikkort med kraftigere prosessorer og mer minne. Men det kommer ingen DirectX 12. Det var det. Så vidt vi vet, eksisterer det ingen planer for DirectX 12, forteller Taylor til Heise.

Denne påstanden er spesielt interessant ettersom lanseringen av neste generasjons skjermkort, fra både AMD og Nvidia, trekker stadig nærmere. AMD sin HD 8000-serie er riktignok utsatt, men kommer sannsynligvis på markedet over nyttår, og Nvidia ligger an til å lansere en helt ny skjermkortarkitektur i 2014.

DirectX-teknologien er nemlig kort sagt et grafikkbibliotek laget av Microsoft, som gir spillutviklere en rekke verktøy for å lage spill med imponerende effekter. Teknolgien krever sitt av maskinvaren din, og spesielt skjermkortet. DirectX er bygd inn i Windows, og den nyeste versjonen, DirectX 11.1, er kun tilgjengelig i Windows 8.

Les også: Dette mener vi er de beste skjermkortene »

Blankt avvist

Etter at uttalelsen spredte seg i flere medier, tok blant annet nettstedet Neowin kontakt med Microsoft for å få en uttalelse om hvorvidt dette kunne stemme. Svaret de fikk står i ganske klar kontrast til påstandene fra Taylor.

– Microsoft investerer aktivt i DirectX som det helhetlige grunnlaget for alle våre plattformer, inkludert Windows, Xbox 360, og Windows Phone. DirectX utvikler seg, og vil fortsette å utvikle seg. Vi har absolutt ingen planer om å slutte å innovere med DirectX, fortalte en talsperson til nettstedet.

Taylors uttalelser kom i sammenheng med AMDs «Never Settle»-kampanje, som er en satsing hvor AMD gir bort spill ved kjøp av enkelte skjermkort-modeller. Taylor nevnte i denne sammenheng selskapets egne grafikkløsninger, blant annet TressFX, som noe av det som vil være viktig for PC-spill i fremtiden.

Lurer du på hvordan du best kan utnytte effektene fra DirectX på din maskin?
Da bør du lese vår guide til hvordan du får mest mulig ut av skjermkortet »

Hardware.no har kontaktet Microsoft Norge om saken, men venter fortsatt på svar.

(Kilder: Heise.de, Neowin)

Kommentarer (45)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen