Panasonic Lumix Fx100

Bildekvalitet

 

Bildekvalitet

Vurdering:

Se bilder i full størrelse i galleriet.

Vi brukte de samme tre modellene for mange sammenligninger som i testen av Canon G9 så noen avsnitt på denne siden er svært like tilsvarende tekst fra den testen. Det første Fx100-kameraet hadde fått en skade før vi fikk det til test som vi ikke så gikk ut over bildekvaliten (på noen bilder) før testen var nesten ferdig. Vi har derfor retestet med et nytt kamera og erstattet noen av Fx100-bildene som ble brukt i G9-testen.

Vi oppfatter Fujifilm F50fd og Sony W200 som mer direkte konkurrenter til Fx100 enn G9, men tar med testbilder fra G9 også siden det er brukt som referanse i noen bilder lenger nede på siden.

Oppløsning

Første serie med bilder er ved kameraenes antatt beste JPG-innstilling og laveste ISO. Det betyr 80 for Panasonic Fx100 samt 100 for Fujifilm F50fd og Sony W200. F50fd gir best oppløsning mens forskjellene mellom de andre er små.

Fujifilm F50fd
Panasonic Fx100
Sony W200

I tabellen under er alle bildene tatt med ISO 1600. Støyreduksjonen har tatt mye av detaljene, men F50fd greier seg best. Her havner Fx100 på sisteplass.
.

Fujifilm F50fd - Iso 1600
Panasonic Fx100 - Iso 1600
Sony W200 - Iso 1600

 

MTF-testen gjøres ved hjelp av Imatest på et utsnitt av samme oppløsningstavle som er brukt på bildene over. Verdiene vi målte for det første Fx100 var katastrofalt dårlige og var årsaken til at vi oppdaget at kameraet ikke var helt OK (feilen slo ikke ut på alle bilder). Resultatene vist under er fra det andre testkameraet, og resultatet i målepunktet er bra. Skarpheten var imidlertid litt ujevn og dårligere ut mot venstre bildekant. Dette var imidlertid et problem vi ikke fant igjen i andre bilder og vi har derfor ikke lagt stor vekt på det i karakteren for bildekvalitet.

 

Neste serie er hovedkortbildene. Venstre kolonne viser hele bildene mens de to neste er utsnitt i 100% fra henholdsvis midten og nedre venstre hjørne. Det ultrakompakte Panasonic Fx100 gir noe bedre hjørneskarphet enn Canon G9 – og de andre kameraene vi sammenligner med.

Panasonic Fx100

     

Canon G9

     

Fujifilm F50fd

     

Sony W200

     

Tabellen under viser utsnitt fra hovedkortet ved ISO 400, 800 og 1600 (se tabellen rett over for laveste ISO-verdi). Den enkeltes kvalitetskrav er selvfølgelig helt avgjørende for hva som er ”bra nok”, men ved ISO 400 klarer alle kameraene å gjengi brukbart med detaljer, og dette er den høyeste ISO-verdien som kan anbefales. Og med anbefales mener vi ikke at det gir fantastiske resultat, men at bildene blir helt OK til mindre kopier eller webbruk. Ved høyeste ISO ser Fujifilm F51fd best ut (eller skal vi si minst ille). Fujifilm har altså klart å beholde litt av forspranget de hadde selv om deres SuperCCD sensor nå har like mange megapiksler som konkurrentene. G9 og Fx100 gjør det omtrent likt, muligens med G9 et hakk foran, mens W200 gir det mest grøtete bildet.

Iso 400
Iso 800
Iso 1600
Panasonic Fx100    
Canon G9    
Fujifilm F50fd    
Sony W200    

Under vises standardbildet fra Rådhuset i Oslo. Alle bilder er tatt samtidig med de tre kameraene. Det er ikke mulig å få eksakt samme utsnitt siden alle kameraene opererer med stegvis zoom og dermed ikke kan stilles eksakt likt, men bildene bør likevel være rimelig sammenlignbare. Alle er tatt med kameraenes laveste ISO og beste JPG-innstilling.

Under vises noen utsnitt i 100% av bildene over. Forskjellen mellom Fx100 og G9 er ikke så stor, men vi vurderer G9-bildet som et hakk bedre. Sony W200 er håpløst uskarpt ut mot hjørnet av bildet. Nederste rad viser utsnitt med litt mer enn murstein – og at at W200 var korrekt fokusert.

Canon G9
Panasonic Fx100
Sony W200

Støy

Diagrammet under viser støynivåer målt med Imatest. Panasonic har de siste årene vært kjent (eller beryktet) for å ha markedets kraftigste støyreduksjon – noe som går på bekostning av detaljer. Fx100 er ikke noe unntak på dette området, men målingene viser at Canon som tidligere har vært litt mer forsiktig med støyreduksjonen nå har støynivåer på omtrent samme nivå.

Mens ISO-eksempelet fra hovedkortet gjengir et motiv med ganske jevn belysning har bildene under mye større variasjon i belysningen. Korrekt eksponering er dermed mye vanskeligere for et kompaktkamera har ikke stort nok dynamisk omfang for å gjengi detaljer i både lyse og mørke områder.

Bildene over viser at Canon og Panasonic har valgt veldig lik eksponering. Sony W200 har derimot valgt en mørkere eksponering. Selv med en bildestørrelse på 560 piksler (bredde) som på bildene over er det klart at både Fx100 og G9 har mye utbrente høylys. Forgrunnen er utvilsomt i mørkeste laget fra W200, men jeg synes likevel W200 har valgt et bedre kompromiss enn de to andre. Under er utsnitt som viser hvor ille de lyse områdene ser ut i full størrelse.

Bildene over ble tatt med kameraenes laveste ISO-verdi. Eksemplene under viser ISO 100 til 1600.

Utsnittene under er i 100% og viser alle ISO-verdier fra 100-1600. Litt deprimerende er det at man i 100% forstørrelse kan se litt støy i mørke jevne flater allerede ved ISO 100 selv om dette ikke vil være synlig på mindre kopier.
Ved ISO 400 er det klart mindre detaljer fra alle kameraer.
Ved ISO 800 er det verre og Fx100 har fjernet rødfargen i de to skiltene på stolpen.
Ved ISO 1600 blir støyen veldig fremtredende og vil være synlig selv i små kopier og bruk på nettet – se de 560 piksel brede versjonene over.

G9 - Iso 100
Fx100 - Iso 100
W200 - Iso 100
G9 - Iso 200
Fx100 - Iso 200
W200 - Iso 200
G9 - Iso 400
Fx100 - Iso 400
W200 - Iso 400
G9 - Iso 800
Fx100 - Iso 800
W200 - Iso 800
G9 - Iso 1600
Fx100 - Iso 1600
W200 - Iso 1600

Eksponering og dynamisk omfang

Fx100 håndterer vanlige bilder med middels kontrast bra, men som bildene litt lenger opp på siden viste skal det ikke mye til for å få utbrente høylys. Vi målte dynamisk omfang med Imatest og Fx100 er ganske gjennomsnittlig med EV 5-6 (høy kvalitet) ved Iso 100 og synkende verdier når Iso økes.

Farger/Hvitbalanse

Fx100 ga relativt god nøyaktighet, både med manuell og automatisk hvitbalanse.

 

Kromatisk Aberrasjon

Vi fant nesten ingen problemer med feilbrytning på bilder fra Fx100. Meget bra resultat, men ikke overraskende – Panasonic er gjerne bra på dette området.

Blits

Fx100-blitsen er liten, ikke spesielt kraftig og sitter veldig nærme objektivet. Liten avstand til objektivet er med på å øke sjansen før røde øyne i blitsbilder. Det største problemet med Fx100 og blits er imidlertid rekkevidden, for svak blits og lyssvakt objektiv ved tele gjør rekkevidden plagsomt kort. Ved ISO 100 er maksimal avstand for blitsen (oppgitt av Panasonic) ved full tele 1(!) meter. Bruker du Iso 400 oppgis rekkevidden til 4 meter med vidvinkel og 2 meter med tele. Nå er blitsrekkevidden dårlig på de fleste kompaktkameraer, så det er litt urettferdig å henge ut Fx100. Men Fx100 er i utgangspunktet godt egnet som ”innekamera” takket være OK vidvinkel og den dårlige blitsrekkevidden ødelegger litt for dette bruksområdet.

Oppsummering bildekvalitet

Fx100 oppførte seg jevnt over omtrent som forventet. 12 megapiksler gir god oppløsning under ideelle forhold, men mange piksler på en liten sensor krever kraftig støyfjerning i bildene når ISO økes. Selv ved laveste ISO kan man se støy ved 100% forstørrelse.


Panasonic Lumix DMC-FX100

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen