TEST: Panasonic Lumix DMC-Fx500
Test

Panasonic Lumix DMC-Fx500

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Introduksjon

Siste, ultrakompakte Panasonic vi testet, Lumix Fx100, fikk en litt lunken vurdering her hos oss. Helt greit liksom, men ikke som forventet, selv om 28 mm vidvinkel var fint. Det var bildekvaliteten som skuffet mest, for når det står Leica på objektivet, ligger lista litt ekstra høyt. Og det virket ikke som om Panasonic klarte å utnytte potensialet som lå i objektivet.

Når Panasonic lanserte Lumix Fx500 i vår, virket det fornuftig å sette antall piksler fra 12 til 10 med tanke på grumset i bildene fra tidligere modeller. Med et generøst spekter av manuelle innstillingsmuligheter, og en enda videre Leica - skarve 25 mm - var vi mer enn klare til å klå da testmodellen ankom redaksjonen.

Les hele testen her.

Fysisk

Meget solid og gjennomtenkt konstruksjon som tåler en støyt. Her får du skikkelig USB- og batteriluke. Leica-objektiv med brennvidde på 25-125 mm er en av de viktigste spesifikasjonene. Skjermen er litt svak og ikke spesielt god i krappe vinkler - her dankes Fx500 ut av konkurrenter til to tredjedeler av prisen.

I bruk

Der skjermen trekkes på lysstyrke, skårer den på nytteverdi. Den er nemmelig berøringssensitiv og attpå til lett å bruke. Vi savner hurtigtast for tilbakespilling av bilder.

Bildekvalitet

Under en kornete overflate skimter vi storhet: Svært lite kromatisk feilbrytning og skarpe hjørner til tross for 25 mm vidvinkel. Godt dynamisk omfang. Bare synd at kvalitetene skjules av støy.

Konklusjon

 

 


  - Enkelt å bruke - Ingen hurtigfunksjon for tilbakespilling
  - Solid konstruksjon - ikke det netteste av de ultrakompakte
  - Helmanuelle innstillingsmuligheter - Selvutløser skrus av etter hver eksponering
  - Høyoppløslig HD-video - kornete videokvalitet
  - 25 - 125 mm Leica-objektiv - kornete bilder

 

Bildegallerier

Se bilder tatt med Panasonic Lumix Fx500 i galleriet.

 

Fysisk


Kamerahus

Vurdering: karakter

Panasonic Fx500 har et kantete, robust kamerahus - ikke noe tull liksom, heller ikke eksotisk. Den jordnære utformingen har den fordelen at det ikke er så farlig med litt slitasje. Et børsta metalldeksel på forsiden har vist seg å stå veldig godt imot riper.

Kameraet måler 94,9x 22,9 x 57,1mm og veier 178 gram med batteri, minnekort og stropp, altså rimelig likt som Canon Ixus 860 IS som måler 92,6 x25,9 x 58,8 mm og veier 181 gram. Sistnevnte er Canons eneste skikkelige vidvinkel i ultrakompaktsegmentet (28 mm), og selv om det ligger nesten 1500 kroner under i pris er dette en relevant konkurrent til Fx500. Vi har derfor også sammenlignet disse kameraene på noen andre områder videre i testen.

Forsiden på Panasonic Fx500 er som sagt enkel, med et litt industrielt preg. Et lite utbygg omslutter objektivet og til venstre er det montert et lite fingergrep i plast. Lumix-logoens rue overflate gir også litt ekstra grep, der det ellers ikke er mye å gripe fatt i.

Blitsen er plassert på venstre side sett forfra, men såpass langt mot midten at den ikke blokkeres av fingrene ved en-hånds fotografering.

Bak omsluttes skjermen av sort plast. Alle funksjonsknappene sitter på høyre side. Øverst har vi en bryter for å velge mellom opptak og tilbakespilling, rett under er plasten blitt gitt litt tekstur for bedre grep. Nedenfor sitter en knapp som presenterer en berøringsmeny for ulike opptaksmodus på skjermen. Dette opplegget har i stor grad erstattet modushjulet vi finner på tidligere Lumix-modeller. Under en skjermknapp som blant aktiviserer horisontale og vertikale hjelpelinjer, sitter en styrespak som både gir tilgang til og manøvrerer en hovedmeny for mer grunnleggende innstillinger. Helt nederst sitter en delt forkastnings- og hurtigmenyknapp. I opptaksmodus gir denne tilgang til kontroll av blant annet hvitballanse, ISO og autofokus. Vi snakker mer om kameraets brukergrensesnitt på neste side.

Panasonic Lumix Fx500 er omtrent på samme størrelse som Canon Ixus 860 IS. Bak har modellene også en del til felles, med tre tommers skjerm og sort plastinnfatning. Panasonic har fordelaktig felt skjermen litt inn, og gir den dermed litt bedre beskyttelse en i Canon-modellen.

På toppen av Fx500 sitter zoomkontroll rundt utløserknappen, ved siden av av-/på-bryter.

På den ene siden dekker en stødig, metallhengslet luke, ut- og innganger til kameraet. Det er gledelig at Panasonic viderefører denne løsningen, og ikke den lealause gummistroppen mange andre produsenter går for. På undersiden av kameraet er batteriluken av like tillitsvekkende kvalitet. Den festes med skyvelås, og sitter litt innenfor ytterkanten, og lar seg dermed ikke rive opp, slik man risikerer ved andre modeller, eksempelvis Canon 860 IS. Stativfeste av metall sitter litt bortenfor objektivets optiske akse, men til gjengjeld langt nok unna batteriluken, slik at du får ut batteri og minnekort, selv mens kameraet sitter på et middels stativ.

Inntrykket er i bunn og grunn meget solid.

Optikk

Vurdering:

Det store argumentet for Lumix Fx500 er Leica-objektivet, med en vidvinkel som tilsvarer 25 mm i småbilde-målestokk. Dette kompakte Leica DC Vario Elmarit-objektivet, består i følge Panasonic, av syv linseelementer i seks grupper, inkludert fire asfæriske linser med seks asfæriske overflater. Kombinasjonen skal disse gi minimalt med forstyrrelser selv ved korteste brennvidde. Mer informasjon om Leica-objektivene finner du på Panasonics hjemmeside

Zoomer du kameraet til 125 mm tele, reduseres blender fra en helt standard 2,8 til (en litt svak) 5,9-blender, over 24 zoomtrinn. Du får altså mulighet for nyansert kontroll over zoom. Zoom-motoren er også svært stillegående. Objektivet stabiliseres av en optisk bildestabilisator, som vi ser egenskapene til på neste side. Objektivets linse beskyttes av innebygde lameller når kameraet er av.

De optiske egenskapene ser vi på under avsnittet Bildekvalitet.

Skjerm og søker

Vurdering: karakter 4

Kameraet er utstyrt med en 7,6cm (3 tommer) skjerm med en oppløsning på 230 000 punkter, og ingen søker. Den kan stilles til automatisk justering i forhold til aktuelle lysforhold, til Power LCD for ekstra sterke lysforhold eller til en egen høyvinkelinnstilling, som skal gjøre det lettere å se bildet i krappe vinkler. Skjermen er av samme størrelse og oppløsning som flere andre kameraer i det ultrakompakte sjiktet, der iblant Canon Ixus 860 IS. Til sammenligning leverer Canon en betydelig mer lyssterk skjerm, med bedre prestasjoner i krappe vinkler. Av de ultrakompaktkameraene Akam har testet i det siste, takler for øvrig Casio Ex-S10 vinkler aller best.

Ved visse, geometriske motiver skaper Panasonics skjerm også en litt irriterende vibrering, både under opptak og tilbakespilling. At Panasonics berøringsteknologi har gått ut over skjermprestasjonen er mulig, men heller ikke tidligere har denne produsenten riktig imponert på dette området. Her kan du lese hvordan vi vurderte skjermen i Lumix Fx100 i mars.

Batteri

Vurdering:

I Panasonic Lumix Fx500 sitter det et Li-Ion batteri. CIPA oppgir en kapasitet på 280 eksponeringer, noe som er gjennomsnittlig i dette selskapet, men betydelig dårligere enn Lumix Fx100 som ligger på et gjennomsnitt på 320 bilder per oppladning. Kameraet leveres med lader.

I bruk


Funksjoner

Vurdering: karakter

Panasonic Lumix Fx500 er et sofistikert kamera. Du får mye kontroll, med manuell hvitballanse, blender- og lukkerprioritet, og ikke minst helmanuell eksponeringsinnstilling, der blender og lukker justeres uavhengig av hverandre. Panasonic har også lagt med 20 ferdige opptaksinnstillinger.

Det meste styres via den berøringssensitive skjermen, så først skal vi se litt på denne.

Via mode-knappen til høyre for skjermen aktiviseres en modus-meny på skjermen. Ved å berøre skjermen velger du program- eller helmanuelt opptaksmodus, blender- eller lukkerprioritering, video, Scene Mode eller Intelligent Auto. Stilt til manuelt, lukker- eller blenderprioritet, justeres blender og lukker ved å skyve animerte spaker opp og ned eller fra høyre til venstre.

Mode-menyen
blender og lukker strykes opp og ned på skjermen

Berører du AF/AE-logoen blir skjermen en avansert søker, der du ved et trykk kan sette fokuspunktet og lese lyset, der du ønsker. Fokus flytter seg med motivet. Ved tilbakespilling trykker du igjen på skjermen for å bla gjennom bilder eller forstørre dem.

Fokuspunkt kan settes med et trykk på skjermen
Med piltastene blar du deg gjennom bildene

En dårlig integrert, eller smånervøs berøringssensitiv skjerm kunne lett klusset til bruken av dette kameraet. Men vi synes Panasonic har klart dette meget bra, og gjort skjermen til en naturlig og intuitiv del av kameraoperasjonen. Skjermen er akkurat passe følsom og gir god treffsikkerhet, enten du bruker fingeren eller den medfølgende plastpennen til styre kameraet.

Bildestabilisering

Panasonic Lumix Fx500 har to innstillinger for optisk bildestabilisator. Den ene kompenserer for risting, kontinuerlig under opptak, og gjør det lettere å komponere motivet, spesielt ved lang brennvidde der håndskjelving gir størst utslag. Denne kan også brukes ved videoopptak. Den andre OIS-innstillingen stabiliserer kun når du trykker utløserknappen, og sparer litt mer av batteriet, men det er ikke alltid like lett å vite når motivet er stabilt.

Ved ISO 100 og med en relativt lang lukkertid, viser testbildet skarpt resultat med OIS aktivert.

22/125 mm (utsnitt) / lukker 1/25 / f8 / ISO 100
Samme innstilling med bildestabilisator

Makro

I vidvinkel fikk vi en nærgrense på 3,5 cm, i tele oppnådde vi 43,5. Makroopptakene har svært lite fortegning, det vil si de tenderer faktisk til litt nåleputeforvrengning. For å demonstrere dette har vi sammenlignet et bilde fra taket av operaen i Oslo tatt med Canon 860 IS, et kamera som lider av det motsatte - tønneforvrengning. Begge bilder er tatt ved de respektive kameraenes vidvinkel: 25 mm for Panasonic, og 28 mm for Canon.

Makro tele
Makro vidvinkel

Stryk musepila over ”Operatak” og se forskjellen. Startbildet er tatt med Fx500.

Med begge kameraene stilt til tele (Fx500 = 125mm og 860 IS = 105mm), retter tønneforvrengningen hos Canon seg ut, mens Panasonic holder seg omtrent der de lå i vidvinkel, og det er jo stabilt og fint. Bildene er beskåret for å matche utsnittet så godt som mulig. Alle testbilder kan lastes ned fra galleriet.

Stryk musepila over ”Operatak” og se forskjellen. Startbildet er tatt med Fx500.

Video

Med Panasonic Lumix Fx500 kan du spille inn video i to formater, hver av dem i stort og lite, og med enten 30 eller 10 bilder i sekundet. Den mest spennende varianten er HD-opptak i 16:9-format og en oppløsning på 1280x720 piksler. Først har vi sammenlignet et opptak i standardformatet på 640x480, med et tilsvarende fra Canon Ixus 860 IS. Panasonic er muligens litt bedre på detaljer, men viser klart mest støy og vibrasjoner i bildet. Også Panasonics lydopptak er dårligere.

Panasonic Fx500 svaner

Vis større

Panasonic Fx500 svaner


Canon 860 IS svaner

Vis større

Canon 860 IS svaner


Det følgende opptaket er gjort i HD 16:9 format og en oppløsning på 1280x720 piksler. Husk at HD-opptak fordrer raske minnekort. Utsnittet er beskåret på sidene, og oppløsningen omtrent halvert for å få plass på siden, men også for at vi skal kunne få en noenlunde relevant sammenligning med opptaket fra Canon 860IS. Ikke helt rettferdig overfor Panasonic, og det skal sies at oppløsningen og detaljene i råopptaket er betydelig bedre enn det fra 860 IS, noe vi også kan se her. Samtidig skjemmes Fx500 av grums og noen forstyrrende, vertikale skygger skapt av bilenes bevegelse. Så valget står her mellom høyoppløselige opptak med forstyrrelser, eller lavoppløselige, men også renere opptak.

Panasonic Fx500 trafikkmaskin

Vis større

Panasonic Fx500 trafikkmaskin


Canon 860 IS trafikkmaskin

Vis større

Canon 860 IS trafikkmaskin


Autofokus

Vurdering: karakter

Panasonic Lumix Fx500 kommer tregest ut i konkurransen om autofokushastighet ved vidvinkel. Det er klart, bortsett fra Ricoh Caplio R6 (28-300 mm), så har Fx500 det største spennet i brennvidde. Dette forklarer kanskje litt av tregheten. Men heller ikke den andre Panasonicen gjør det spesielt bra her, så det er nok noe som går i familien. Ved tele slår Fx500 sin søster Lumix Fx100, men kommer uansett nest sist.

Fx500 kom ikke så godt ut på autofokushastighet, men likevel oppleves det ikke tregt i bruk. Grunnen til det er at kameraet fokuserer mer eller mindre kontinuerlig, slik at det veldig ofte vil være ferdig fokusert før du trykker ned utløserknappen. Derfor blir målingene våre litt urettferdige mot Panasonic.

Hurtighet

Vurdering: karakter

I oppstartstid er Fx500 igjen tregest. Hele tre sekunder tar det før dette kameraet er klart til å ta et bilde etter du skrur det på.

Utløserforsinkelse er tiden det tar for et allerede fokusert kamera fra utløseren trykkes helt ned, til bildet er tatt. Her ligger Fx500 ikke så verst an, litt bedre enn gjennomsnittet. Fx100 er den store slappfisken denne gangen.

Her tester vi hvor mange bilder av høyeste jpg-kvalitet kameraet klarer i løpet av 10 sekunder, stilt på enkeltbilde slik at vi må trykke utløseren ned på nytt for hvert bilde. Uten blits klarte kameraet seg nokså gjennomsnittlig med fire bilder. Ricoh R6 er, imponerende nok, god for hele ni bilder på ti sekunder.

Koblet til en Mac med USB-kabel overfører Fx500 2,36 MB bilder i sekundet. Ikke spesielt bra, men ikke så viktig heller - her lønner det seg uansett å bruke kortleser.

Betjening/Brukervennlighet

Vurdering:

Som vi nevnte innledningsvis på denne siden, er vi fornøyd med måten Panasonic har integrert berøringsskjermen. I tillegg får du en egen knapp til hurtigmeny for blant annet ISO, hvitbalanse og av og på med bildestabilisator. Med berøringsskjermen blir det nesten litt mye å holde orden på, men bare nesten.

Kameraet mangler derimot muligheten for hurtigavspilling av bilder. For å studere opptak, må du skru Fx500 over fra opptak til tilbakespilling med en bryter. Etter noen sekunder folder objektivet seg inn, og når du igjen skal ta et bilde må du zoome deg tilbake til den brennvidden du jobbet i. Kjedelig, og unødvendig for et såpass dyrt og avansert kamera. Selvutløser skrur seg også dessverre av etter hvert bilde.

Kameraet ligger godt i hånden, selv om Panasonic godt kunne plassert et lite fingergrep lengre inn mot midten av forsiden, fremfor slik det nå sitter rundt kanten.

Bildekvalitet


Vurdering: karakter

Oppløsning

Både Panasonic Lumix FX100, Canon Ixus 860 IS og Ricoh Caplio R6, har 28 mm vidvinkel til felles. Ikke like bredt altså, som Panasonic Lumix Fx500 med sine 25 mm, men det nærmeste vi fant av ultrakompakte kameraer vi har testet. Det skal sies at det ikke eksisterer mange i dette segmentet med 25 mm vidvinkel, så det blir interessant å se om Panasonic klarer å bruke Leica-objektivet til å kombinere skikkelig vidvinkel med god bildekvalitet. Til tross for litt støyproblemer synes vi Fujifilm F50fd produserer god bildekvalitet, mens Casio Ex-S10 overrasket oss med relativt gode resultater fra en syltynn kropp, da vi testet det.

Med 12 megapiksler har både Panasonic Fx100 og Fujifilm f50fd høyest oppløsning her. Sammenligner vi Fx100 med Panasonics nykommer Fx500 på 10 megapiksler, kommer den likevel ikke så veldig mye bedre ut av det. Canon 860 IS ligger med bare åtte megapiksler, litt under Fx500.


Panasonic Lumix Fx500
Canon Ixus 860 IS
Panasonic Lumix DMC-Fx100
Fujifilm f50fd
Ricoh Caplio R6
Casio Ex-S10

Skarphet

Skarphet handler om kameraets evne til å gjengi detaljer, og overgangene mellom dem. I begge tilfeller vil mindre og tettere detaljer kreve mer av kameraet. Resultatene påvirkes blant annet av objektivkvalitet, sensortype og prosessering internt i kamera. Derfor måles kameraene under identiske lysforhold.

Ser vi på resultatkurven for MTF50 (corr) er tallet justert (i rødt) for mer realistisk oppskarping. Imatest måler antall horisontale linjer per tomme for utskrift med en viss detaljrikdom. De fleste fotoskrivere klarer for eksempel ikke å gjengi mer enn ca 150 linjer. I våre tester bruker vi 100 linjer per tomme som standard og refererer i kvalitetsskalaen til største utskriftsmulighet i den kvaliteten.

Detaljmessig skal Panasonic Fx500 være god for utskrifter på over A2, og ligger gjennomsnittlig an i dette selskapet.

<i>Kvalitetsskala for MTF50 (corr) ved 120 linjer per tomme.</i>
Kvalitetsskala for MTF50 (corr) ved 100 linjer per tomme.

Så ser vi på det såkalte ”10-90% rise distance” diagrammet. Her har Imatest analysert kantgjengivelsen, det vil si lengden på overgangen mellom det som på vår testplansje er skarpt adskilte hvite og sorte flater, gjengitt med det aktuelle kameraet. Jo kortere stigningsavstand fra sort til hvitt, desto skarpere gjengivelse.

Spesielt interesserte kan lese mer om detaljemåling på Imatests egne sider.

Hovedkortet

I neste bildeserie vises hovedkortet i sin helhet i kolonnen til venstre. Her får vi et mer realistisk blikk på kameraets egenskaper i forhold til skarphet og oppløsning. Trykk på bildet for å se det i 100% størrelse. I midten og til høyre ser vi 100% utsnitt av hovedkortets senter og nedre, venstre hjørne, som illustrerer både skarphet og detaljgjengivelse. Bildene er tatt ved ISO 100 og ca midt i zoomfeltet.

Sammenlignet med Fx100, ser vi først og fremst at Fx500 lider av mer bildestøy. Den uformelle sparring-partneren fra tidligere i testen, Canon 860 IS, produserer et renere, men ikke nødvendigvis mer detaljert bilde, enn Fx500. Det er litt vanskelig å se. For her er det først og fremst kornethet som skjemmer resultatene fra vår kandidat.

Panasonic Fx500

Canon Ixus 860 IS

Panasonic Lumix Fx100

Casio Ex-S10

Fujifilm f50fd

Ricoh Caplio R6

De følgende utsnittene viser hovedkortet fotografert ved ISO 400, 800 og 1600. Her fortsetter den kornete støyen fra Fx500. Samtidig ser vi at de andre modellene også begynner å slite, og verst går det for Ricoh Caplio R6.

Panasonic Lumix Fx500 ISO 400
Panasonic Lumix Fx500 ISO 800
Panasonic Lumix Fx500 ISO 1600
Panasonic Lumix Fx100 ISO 400
Panasonic Lumix Fx100 ISO 800
Panasonic Lumix Fx100 ISO 1250
Canon Ixus 860 IS ISO 400
Canon Ixus 860 IS ISO 800
Canon Ixus 860 IS ISO 1600
Casio Ex-S10 ISO 400
Casio Ex-S10 ISO 800
Casio Ex-S10 ISO 1600
Fujifilm f50fd ISO 400
Fujifilm f50fd ISO 800
Fujifilm f50fd ISO 1600
Ricoh Caplio R6 ISO 400
Ricoh Caplio R6 ISO 800
Ricoh Caplio R6 ISO 1600

Når vi ser på Rådhuset, gir Fx500 god detaljgjengivelse. Ikke helt der oppe med Fx100 og Fujifilm f50fd, men de må heller ikke takle en like stor brennvidde, og utfordres ikke i like stor grad.

Panasonic Fx500 Canon Ixus 860 IS Panasonic Fx100
 
Casio Ex-S10 Fujifilm f50fd Ricoh Caplio R6  

I utsnittet av balkongen, hentet lengre ned på bildets venstre utkant, synes vi Canon 860 IS leverer et litt skarpere resultat.

Panasonic Fx500 Canon Ixus 860 IS Panasonic Fx100
 
Casio Ex-S10 Fujifilm f50fd Ricoh Caplio R6  

Fx500 vs 860 IS: Detaljer vs bildestøy

Vi tar med to utsnitt til av rådhuset. Gjengivelsen av detaljer står ikke tilbake for konkurrenten hos Fx500 - de kladdes bare til av kornethet, slik vi også så det i bildene av hovedkortet.

Panasonic Fx500 Canon 860 IS

Fargegjengivelse

I test av manuell hvitballanse havner Fx500 nest sist etter Ricoh.

I figuren under ser vi avviket. Firkantene representerer idealet, sirklene kameraets gjengivelse. Med idealkameraet skal disse overlappe.

I automatisk hvitballanse - der det teller mest til hverdags - gjør Fx500 det heldigvis betydelig bedre.

Bildestøy

I denne grafen ser vi resultatet fra test av bildestøy ved ulike ISO-verdier. Den gule linjen representerer luminansstøy, mens de andre fargene representerer kameraets fargefrekvenser RGB = Rødt, Grønt, Blått. Sett med Imatests øyne er ikke Lumix Fx500 den verste synderen, men det skyldes nok Panasonics kraftige støyfilter, som også går på bekostning av detaljene.

Eksponering og dynamisk omfang

Vi tester dynamisk omfang ved å fotografere, og måle, hvor mange gråvalører på en 41-trinns graderingsplansje kameraet klarer å gjengi i ett bilde. Her gjør Fx500 det forholdsvis bra.

For å sette det dynamiske omfanget til Fx500 litt i sammenheng, tar vi med noen eksempler fra utsnitt med høye kontraster, igjen sammenlignet med Canon 860IS. Vi har økt mellomtonene likt i begge bilder, slik at vi har frembrakt detaljer som tilsynelatende brennes ut i søylen foran i bildet. Vi ser at Fx500 har bevart mer informasjon i dette lyse området enn 860 IS.

Panasonic Fx500
Canon 860 IS

Startbildet er tatt med Panasonic Fx500:

Etter å ha kjørt midttonene ned i neste eksempel, sitter vi også her igjen med litt mer detaljer hos Panasonic, spesielt i skyene og himmelen.

Startbildet er tatt med Panasonic Fx 500:

Kromatisk feilbrytning

Kromatisk feilbrytning skyldes en ujevn brytning av lysets bølgelengder i linsen, der lilla ofte er vanskeligst å kontrollere. Dette oppstår gjerne ved vidvinkel, der lysets brytningsvinkel er på sitt mest ekstreme. Med en vidvinkel på 25 mm er det imponerende lite feilbrytning her.

I bildet av lykten og vinduene til venstre ser vi at Lumix Fx500 lider av relativt lite kromatisk feilbrytning, sammenlignet med eksempelet tatt med Canon 860 IS til høyre, der vindusornamentikken er blitt lilla og grønn. Bildene er tatt rett etter hverandre.

Oppsummering og konklusjon

 

Kamerahus:

Solid, en "trouper" mot riper, og med riktig gode luker for batteri og USB-utgang.

 

Optikk:

Leica objektiv med en brennvidde på 25-125 mm. Ideelt for sosial fotografering og landskap. Standard lysstyrke.

 

Skjerm og søker:

Litt svak skjerm i et kamera til over 3000 kroner.

 

Batteri:

Grei nok batterikapasitet og medfølgende batterilader.

 

Funksjoner:

20 forhåndsinnstillinger, men mye viktigere: Full manuell kontroll. Gode makroferdigheter med lite fortegning, dog litt nåleputeforvrengning. 1280x720 HD-video.


Autofokus:

Tregest i blant de vi sammenlikner med, men fokuserer kontinuerlig, så det blir ikke plagsomt.


Hurtighet:

Treg i oppstart, litt bedre i utløserforsinkelse og antall bilder på 10 sekunder.


Betjening/brukervennlighet:

Ligger godt i hånda, men kunne godt hatt et ekstra fingergrep foran. Brukergrensesnittet er meget bra, med både grei hurtigmeny og godt integrert berøringsskjerm. Ingen hurtigfunksjon for tilbakespilling av opptak, og objektivet folder seg inn mens du blar gjennom bildene, og returnerer ikke til samme brennvidde.


Bildekvalitet:

Under en kornete overflate ser vi gode anslag. Ikke dårlig, men skuffende med tanke på et kvalitetsobjektiv og pris over 3000 kroner.

Konklusjon:

Etter et litt skuffende møte med Lumix Fx100 tidligere i år hadde vi gledet oss til å teste dette godt spesifiserte, ultrakompakte kameraet. På mange måter er det mye som stemmer også. Brennvidden er god, mulighetene er mange med tanke på manuell kontroll og opptak av høyoppløselig video. Det er solid og gjennomtenkt konstruert og lett å bruke, og det gjør ikke så mye at det ikke er blant de raskeste.

Men så var det bildekvaliteten. Til tross for det som virker å være et godt objektiv fra Leica (lite forvrengning og kromatisk feilbrytning og skarpe hjørner), så grøter Panasonic resultatene til, både i foto og video, og allerede ved ISO 100. Bildene er helt brukbare, men ikke hva vi hadde håpet - og forventet - av et såpass sofistikert kamera.

Når det er sagt har det vært stort sett gledelig å bruke dette kameraet. Det ligger over gjennomsnittet for konstruksjon, brukervennlighet og kontrollmuligheter. Panasonic har stort sett gått i sømmene for å bedre fotoopplevelsen. Vi gir Fx500 et "godt kjøp" med forbehold at prisen bikker under 3000 kroner.

Panasonic Lumix DMC-FX500

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen