TEST: Panasonic Lumix DMC-Fx500
Test

Panasonic Lumix DMC-Fx500

Annonsør­innhold
Les hele saken »

I bruk


Funksjoner

Vurdering: karakter

Panasonic Lumix Fx500 er et sofistikert kamera. Du får mye kontroll, med manuell hvitballanse, blender- og lukkerprioritet, og ikke minst helmanuell eksponeringsinnstilling, der blender og lukker justeres uavhengig av hverandre. Panasonic har også lagt med 20 ferdige opptaksinnstillinger.

Det meste styres via den berøringssensitive skjermen, så først skal vi se litt på denne.

Via mode-knappen til høyre for skjermen aktiviseres en modus-meny på skjermen. Ved å berøre skjermen velger du program- eller helmanuelt opptaksmodus, blender- eller lukkerprioritering, video, Scene Mode eller Intelligent Auto. Stilt til manuelt, lukker- eller blenderprioritet, justeres blender og lukker ved å skyve animerte spaker opp og ned eller fra høyre til venstre.

Mode-menyen
blender og lukker strykes opp og ned på skjermen

Berører du AF/AE-logoen blir skjermen en avansert søker, der du ved et trykk kan sette fokuspunktet og lese lyset, der du ønsker. Fokus flytter seg med motivet. Ved tilbakespilling trykker du igjen på skjermen for å bla gjennom bilder eller forstørre dem.

Fokuspunkt kan settes med et trykk på skjermen
Med piltastene blar du deg gjennom bildene

En dårlig integrert, eller smånervøs berøringssensitiv skjerm kunne lett klusset til bruken av dette kameraet. Men vi synes Panasonic har klart dette meget bra, og gjort skjermen til en naturlig og intuitiv del av kameraoperasjonen. Skjermen er akkurat passe følsom og gir god treffsikkerhet, enten du bruker fingeren eller den medfølgende plastpennen til styre kameraet.

Bildestabilisering

Panasonic Lumix Fx500 har to innstillinger for optisk bildestabilisator. Den ene kompenserer for risting, kontinuerlig under opptak, og gjør det lettere å komponere motivet, spesielt ved lang brennvidde der håndskjelving gir størst utslag. Denne kan også brukes ved videoopptak. Den andre OIS-innstillingen stabiliserer kun når du trykker utløserknappen, og sparer litt mer av batteriet, men det er ikke alltid like lett å vite når motivet er stabilt.

Ved ISO 100 og med en relativt lang lukkertid, viser testbildet skarpt resultat med OIS aktivert.

22/125 mm (utsnitt) / lukker 1/25 / f8 / ISO 100
Samme innstilling med bildestabilisator

Makro

I vidvinkel fikk vi en nærgrense på 3,5 cm, i tele oppnådde vi 43,5. Makroopptakene har svært lite fortegning, det vil si de tenderer faktisk til litt nåleputeforvrengning. For å demonstrere dette har vi sammenlignet et bilde fra taket av operaen i Oslo tatt med Canon 860 IS, et kamera som lider av det motsatte - tønneforvrengning. Begge bilder er tatt ved de respektive kameraenes vidvinkel: 25 mm for Panasonic, og 28 mm for Canon.

Makro tele
Makro vidvinkel

Stryk musepila over ”Operatak” og se forskjellen. Startbildet er tatt med Fx500.

Med begge kameraene stilt til tele (Fx500 = 125mm og 860 IS = 105mm), retter tønneforvrengningen hos Canon seg ut, mens Panasonic holder seg omtrent der de lå i vidvinkel, og det er jo stabilt og fint. Bildene er beskåret for å matche utsnittet så godt som mulig. Alle testbilder kan lastes ned fra galleriet.

Stryk musepila over ”Operatak” og se forskjellen. Startbildet er tatt med Fx500.

Video

Med Panasonic Lumix Fx500 kan du spille inn video i to formater, hver av dem i stort og lite, og med enten 30 eller 10 bilder i sekundet. Den mest spennende varianten er HD-opptak i 16:9-format og en oppløsning på 1280x720 piksler. Først har vi sammenlignet et opptak i standardformatet på 640x480, med et tilsvarende fra Canon Ixus 860 IS. Panasonic er muligens litt bedre på detaljer, men viser klart mest støy og vibrasjoner i bildet. Også Panasonics lydopptak er dårligere.

Panasonic Fx500 svaner

Vis større

Panasonic Fx500 svaner


Canon 860 IS svaner

Vis større

Canon 860 IS svaner


Det følgende opptaket er gjort i HD 16:9 format og en oppløsning på 1280x720 piksler. Husk at HD-opptak fordrer raske minnekort. Utsnittet er beskåret på sidene, og oppløsningen omtrent halvert for å få plass på siden, men også for at vi skal kunne få en noenlunde relevant sammenligning med opptaket fra Canon 860IS. Ikke helt rettferdig overfor Panasonic, og det skal sies at oppløsningen og detaljene i råopptaket er betydelig bedre enn det fra 860 IS, noe vi også kan se her. Samtidig skjemmes Fx500 av grums og noen forstyrrende, vertikale skygger skapt av bilenes bevegelse. Så valget står her mellom høyoppløselige opptak med forstyrrelser, eller lavoppløselige, men også renere opptak.

Panasonic Fx500 trafikkmaskin

Vis større

Panasonic Fx500 trafikkmaskin


Canon 860 IS trafikkmaskin

Vis større

Canon 860 IS trafikkmaskin


Autofokus

Vurdering: karakter

Panasonic Lumix Fx500 kommer tregest ut i konkurransen om autofokushastighet ved vidvinkel. Det er klart, bortsett fra Ricoh Caplio R6 (28-300 mm), så har Fx500 det største spennet i brennvidde. Dette forklarer kanskje litt av tregheten. Men heller ikke den andre Panasonicen gjør det spesielt bra her, så det er nok noe som går i familien. Ved tele slår Fx500 sin søster Lumix Fx100, men kommer uansett nest sist.

Fx500 kom ikke så godt ut på autofokushastighet, men likevel oppleves det ikke tregt i bruk. Grunnen til det er at kameraet fokuserer mer eller mindre kontinuerlig, slik at det veldig ofte vil være ferdig fokusert før du trykker ned utløserknappen. Derfor blir målingene våre litt urettferdige mot Panasonic.

Hurtighet

Vurdering: karakter

I oppstartstid er Fx500 igjen tregest. Hele tre sekunder tar det før dette kameraet er klart til å ta et bilde etter du skrur det på.

Utløserforsinkelse er tiden det tar for et allerede fokusert kamera fra utløseren trykkes helt ned, til bildet er tatt. Her ligger Fx500 ikke så verst an, litt bedre enn gjennomsnittet. Fx100 er den store slappfisken denne gangen.

Her tester vi hvor mange bilder av høyeste jpg-kvalitet kameraet klarer i løpet av 10 sekunder, stilt på enkeltbilde slik at vi må trykke utløseren ned på nytt for hvert bilde. Uten blits klarte kameraet seg nokså gjennomsnittlig med fire bilder. Ricoh R6 er, imponerende nok, god for hele ni bilder på ti sekunder.

Koblet til en Mac med USB-kabel overfører Fx500 2,36 MB bilder i sekundet. Ikke spesielt bra, men ikke så viktig heller - her lønner det seg uansett å bruke kortleser.

Betjening/Brukervennlighet

Vurdering:

Som vi nevnte innledningsvis på denne siden, er vi fornøyd med måten Panasonic har integrert berøringsskjermen. I tillegg får du en egen knapp til hurtigmeny for blant annet ISO, hvitbalanse og av og på med bildestabilisator. Med berøringsskjermen blir det nesten litt mye å holde orden på, men bare nesten.

Kameraet mangler derimot muligheten for hurtigavspilling av bilder. For å studere opptak, må du skru Fx500 over fra opptak til tilbakespilling med en bryter. Etter noen sekunder folder objektivet seg inn, og når du igjen skal ta et bilde må du zoome deg tilbake til den brennvidden du jobbet i. Kjedelig, og unødvendig for et såpass dyrt og avansert kamera. Selvutløser skrur seg også dessverre av etter hvert bilde.

Kameraet ligger godt i hånden, selv om Panasonic godt kunne plassert et lite fingergrep lengre inn mot midten av forsiden, fremfor slik det nå sitter rundt kanten.

Panasonic Lumix DMC-FX500

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen