TEST: Panasonic Lumix DMC-Fx500
Test

Panasonic Lumix DMC-Fx500

Bildekvalitet


Vurdering: karakter

Oppløsning

Både Panasonic Lumix FX100, Canon Ixus 860 IS og Ricoh Caplio R6, har 28 mm vidvinkel til felles. Ikke like bredt altså, som Panasonic Lumix Fx500 med sine 25 mm, men det nærmeste vi fant av ultrakompakte kameraer vi har testet. Det skal sies at det ikke eksisterer mange i dette segmentet med 25 mm vidvinkel, så det blir interessant å se om Panasonic klarer å bruke Leica-objektivet til å kombinere skikkelig vidvinkel med god bildekvalitet. Til tross for litt støyproblemer synes vi Fujifilm F50fd produserer god bildekvalitet, mens Casio Ex-S10 overrasket oss med relativt gode resultater fra en syltynn kropp, da vi testet det.

Med 12 megapiksler har både Panasonic Fx100 og Fujifilm f50fd høyest oppløsning her. Sammenligner vi Fx100 med Panasonics nykommer Fx500 på 10 megapiksler, kommer den likevel ikke så veldig mye bedre ut av det. Canon 860 IS ligger med bare åtte megapiksler, litt under Fx500.


Panasonic Lumix Fx500
Canon Ixus 860 IS
Panasonic Lumix DMC-Fx100
Fujifilm f50fd
Ricoh Caplio R6
Casio Ex-S10

Skarphet

Skarphet handler om kameraets evne til å gjengi detaljer, og overgangene mellom dem. I begge tilfeller vil mindre og tettere detaljer kreve mer av kameraet. Resultatene påvirkes blant annet av objektivkvalitet, sensortype og prosessering internt i kamera. Derfor måles kameraene under identiske lysforhold.

Ser vi på resultatkurven for MTF50 (corr) er tallet justert (i rødt) for mer realistisk oppskarping. Imatest måler antall horisontale linjer per tomme for utskrift med en viss detaljrikdom. De fleste fotoskrivere klarer for eksempel ikke å gjengi mer enn ca 150 linjer. I våre tester bruker vi 100 linjer per tomme som standard og refererer i kvalitetsskalaen til største utskriftsmulighet i den kvaliteten.

Detaljmessig skal Panasonic Fx500 være god for utskrifter på over A2, og ligger gjennomsnittlig an i dette selskapet.

<i>Kvalitetsskala for MTF50 (corr) ved 120 linjer per tomme.</i>
Kvalitetsskala for MTF50 (corr) ved 100 linjer per tomme.

Så ser vi på det såkalte ”10-90% rise distance” diagrammet. Her har Imatest analysert kantgjengivelsen, det vil si lengden på overgangen mellom det som på vår testplansje er skarpt adskilte hvite og sorte flater, gjengitt med det aktuelle kameraet. Jo kortere stigningsavstand fra sort til hvitt, desto skarpere gjengivelse.

Spesielt interesserte kan lese mer om detaljemåling på Imatests egne sider.

Hovedkortet

I neste bildeserie vises hovedkortet i sin helhet i kolonnen til venstre. Her får vi et mer realistisk blikk på kameraets egenskaper i forhold til skarphet og oppløsning. Trykk på bildet for å se det i 100% størrelse. I midten og til høyre ser vi 100% utsnitt av hovedkortets senter og nedre, venstre hjørne, som illustrerer både skarphet og detaljgjengivelse. Bildene er tatt ved ISO 100 og ca midt i zoomfeltet.

Sammenlignet med Fx100, ser vi først og fremst at Fx500 lider av mer bildestøy. Den uformelle sparring-partneren fra tidligere i testen, Canon 860 IS, produserer et renere, men ikke nødvendigvis mer detaljert bilde, enn Fx500. Det er litt vanskelig å se. For her er det først og fremst kornethet som skjemmer resultatene fra vår kandidat.

Panasonic Fx500

Canon Ixus 860 IS

Panasonic Lumix Fx100

Casio Ex-S10

Fujifilm f50fd

Ricoh Caplio R6

De følgende utsnittene viser hovedkortet fotografert ved ISO 400, 800 og 1600. Her fortsetter den kornete støyen fra Fx500. Samtidig ser vi at de andre modellene også begynner å slite, og verst går det for Ricoh Caplio R6.

Panasonic Lumix Fx500 ISO 400
Panasonic Lumix Fx500 ISO 800
Panasonic Lumix Fx500 ISO 1600
Panasonic Lumix Fx100 ISO 400
Panasonic Lumix Fx100 ISO 800
Panasonic Lumix Fx100 ISO 1250
Canon Ixus 860 IS ISO 400
Canon Ixus 860 IS ISO 800
Canon Ixus 860 IS ISO 1600
Casio Ex-S10 ISO 400
Casio Ex-S10 ISO 800
Casio Ex-S10 ISO 1600
Fujifilm f50fd ISO 400
Fujifilm f50fd ISO 800
Fujifilm f50fd ISO 1600
Ricoh Caplio R6 ISO 400
Ricoh Caplio R6 ISO 800
Ricoh Caplio R6 ISO 1600

Når vi ser på Rådhuset, gir Fx500 god detaljgjengivelse. Ikke helt der oppe med Fx100 og Fujifilm f50fd, men de må heller ikke takle en like stor brennvidde, og utfordres ikke i like stor grad.

Panasonic Fx500 Canon Ixus 860 IS Panasonic Fx100
 
Casio Ex-S10 Fujifilm f50fd Ricoh Caplio R6  

I utsnittet av balkongen, hentet lengre ned på bildets venstre utkant, synes vi Canon 860 IS leverer et litt skarpere resultat.

Panasonic Fx500 Canon Ixus 860 IS Panasonic Fx100
 
Casio Ex-S10 Fujifilm f50fd Ricoh Caplio R6  

Fx500 vs 860 IS: Detaljer vs bildestøy

Vi tar med to utsnitt til av rådhuset. Gjengivelsen av detaljer står ikke tilbake for konkurrenten hos Fx500 - de kladdes bare til av kornethet, slik vi også så det i bildene av hovedkortet.

Panasonic Fx500 Canon 860 IS

Fargegjengivelse

I test av manuell hvitballanse havner Fx500 nest sist etter Ricoh.

I figuren under ser vi avviket. Firkantene representerer idealet, sirklene kameraets gjengivelse. Med idealkameraet skal disse overlappe.

I automatisk hvitballanse - der det teller mest til hverdags - gjør Fx500 det heldigvis betydelig bedre.

Bildestøy

I denne grafen ser vi resultatet fra test av bildestøy ved ulike ISO-verdier. Den gule linjen representerer luminansstøy, mens de andre fargene representerer kameraets fargefrekvenser RGB = Rødt, Grønt, Blått. Sett med Imatests øyne er ikke Lumix Fx500 den verste synderen, men det skyldes nok Panasonics kraftige støyfilter, som også går på bekostning av detaljene.

Eksponering og dynamisk omfang

Vi tester dynamisk omfang ved å fotografere, og måle, hvor mange gråvalører på en 41-trinns graderingsplansje kameraet klarer å gjengi i ett bilde. Her gjør Fx500 det forholdsvis bra.

For å sette det dynamiske omfanget til Fx500 litt i sammenheng, tar vi med noen eksempler fra utsnitt med høye kontraster, igjen sammenlignet med Canon 860IS. Vi har økt mellomtonene likt i begge bilder, slik at vi har frembrakt detaljer som tilsynelatende brennes ut i søylen foran i bildet. Vi ser at Fx500 har bevart mer informasjon i dette lyse området enn 860 IS.

Panasonic Fx500
Canon 860 IS

Startbildet er tatt med Panasonic Fx500:

Etter å ha kjørt midttonene ned i neste eksempel, sitter vi også her igjen med litt mer detaljer hos Panasonic, spesielt i skyene og himmelen.

Startbildet er tatt med Panasonic Fx 500:

Kromatisk feilbrytning

Kromatisk feilbrytning skyldes en ujevn brytning av lysets bølgelengder i linsen, der lilla ofte er vanskeligst å kontrollere. Dette oppstår gjerne ved vidvinkel, der lysets brytningsvinkel er på sitt mest ekstreme. Med en vidvinkel på 25 mm er det imponerende lite feilbrytning her.

I bildet av lykten og vinduene til venstre ser vi at Lumix Fx500 lider av relativt lite kromatisk feilbrytning, sammenlignet med eksempelet tatt med Canon 860 IS til høyre, der vindusornamentikken er blitt lilla og grønn. Bildene er tatt rett etter hverandre.

Panasonic Lumix DMC-FX500

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen