Test Panasonic DMC-G5

En kraftig forbedring

Det er ikke bare grepet som har blitt bedre på Panasonics nyeste entusiastmodell G5.

Midt i fellesferien valgte Panasonic å lansere sin nyeste modell med elektronisk søker, Panasonic Lumix DMC-G5. Som de har gjort med både GF-serien og LX-serien valgte Panasonic å hoppe over 4-tallet i produktnavnet, visstnok av overtroiske grunner. I april slapp Panasonic sin speilløse kompaktmodell Panasonic Lumix DMC-GF5, som fremstår som G5s søkerløse tvilling.

Panasonic har pleid å lansere disse modellene med litt mellomrom, og derfor var oppgraderingen til G5 en ventet oppgradering. Vår redaktør har allerede fått prøve kameraet en litt periode da han var i Budapest, men nå presenterer vi vår test av kameramodellen.

Les også: SNIKTITT: Panasonic G5

Panasonic Lumix DMC-G5.
Panasonic Lumix DMC-G5.

Panasonic G5 er en del av Micro Four Thirds-systemet, som er et samarbeidsprosjekt mellom Panasonic og Olympus. Har kameraet det som trengs for å hevde seg i et marked hvor stadig flere konkurrenter kaster seg på den trådløse trenden? Under kan du lese litt om hva kameraet har å by på:

Panasonic G5
Panasonic GF5
Olympus OM-D
EM-5
Panasonic G3
Oppløsning
16
megapiksler
12
megapiksler
16,1
megapiksler
16
megapiksler
Brikketype
LiveMOS
LiveMOS
LiveMOS
LiveMOS
Brikke-
størrelse
mFT
(Panasonic)
(220 mm²)
mFT
(Panasonic)
(220 mm²)
mFT
(Olympus)
(220 mm²)
mFT
(Panasonic)
(220 mm²)
Videooppløsning
1920 x 1080
1920 x 1080
1920 x 1080
1920 x 1080
Batterikapasitet
320 bilder
360 bilder
330 bilder
270 bilder
RAW-støtte
Ja
Ja
Ja
Ja
Pris per 1/9 2012

Sjekk flere spesifikasjoner på Panasonic G5 i prisguiden


Fysisk

Vurdering:

Her kan du hoppe rett til seksjonen som interesserer deg mest:


Kamerahus

Foto: Paal Mork-Knutsen, Akam.no

En av de største nyhetene til Panasonic Lumix DMC-G5 er det forbedrede grepet. Da Pansonic Lumix DMC-G3 ble lansert, hadde Panasonic slanket bort nesten hele grepet for å gjøre kameraet så lite som mulig. Resultatet var et glatt, knøttlite grep, som var vanskelig å like.

Noen foretrakk kanskje det lille grepet til G3, men vi hilser det nye, forbedrede grepet velkommen. Det gjør G5 litt større, men vesentlig bedre å holde enn sin forgjenger. Grepet er kledd i et gummiert stoff, som gjør kameraet behagelig og godt å holde i. Det er tydelig at Panasonic saster på at kameramodellene deres skal være bedre å holde i, det var nemlig også en av de store forbedringene fra GF3 til GF5. Panasonic har også gjort en veldig god jobb da de designet grepet, for kameraet sitter vesentlig bedre i hånden enn hva GH2 gjør. Dette kameraet er nesten identisk av størrelse med G5, men grepet til sistnevnte er litt rundere og tykkere. Kameraet føles med dette mer naturlig å holde, og det er ingen problemer om man foretrekker å bære kameraet med én hånd.

G5 øverst, og G3 nederst, Montasje: Are Thunes Samsonsen, Akam.no.
G5 øverst, og G3 nederst, Montasje: Are Thunes Samsonsen, Akam.no.

I tillegg har Panasonic valgt å flytte utløserknappen litt lenger frem og vinkle den litt. Det gjør at pekefingeren finner utløserknappen på en mer naturlig måte. Et smart valg. Designmessig er kanskje G5 litt rundere enn hva G3 er, og vi synes egentlig at kameraet er ganske så pent. Kameraets knapper er logisk plassert, og vi liker veldig godt den nye vippebryteren på toppen av kameraet. Den kan programmeres til å passe fotografens egne preferanser, men som standard brukes den til å zoome når kitobjektivet er påmontert.

På grunn av grepet er også kameraets knapper redesignet, og flyttet litt på. Som man kan se av bildet over er utløserknappen plassert lenger frem, på tuppen av grepet. Dette frigir litt plass, noe som gjør at man finner flere knapper på toppen av kameraet enn man gjør på G3. I tillegg til den nye vippebryteren er start/stopp-knappen for videofunksjonen flyttet fra baksiden, og opp ved siden av programhjulet. På venstre side finner man knappen som brukes for å få blitsen til å sprette opp. Den er fjærbelastet, og blitsen slipper tak når man presser knappen fremover.

Vi synes kanskje Panasonic burde finne en annen løsning, for denne knappen stikker seg litt for mye frem. Det gjør at man litt for letter hekter kameraet borti saker og ting, og her hadde kanskje en elektronisk blitsbryter som man finner på blant annet Canon EOS 1100D vært en bedre løsning.

Utløserknappen stikker litt mye ut.
Utløserknappen stikker litt mye ut.Foto: Paal Mork-Knutsen, Akam.no

På baksiden av kameraet er det også en del endringer fra G3. Søkeren har fått en egen sensor, som slukker skjermen og aktiverer søkeren når man setter øyet inntil. Om man heller foretrekker å bytte mellom disse to valgene med en egen knapp, kan man trykke på knappen til venstre for søkeren. Den er også en funksjonsknapp som man kan programmere til noe annet om man heller foretrekker det. Til høyre for søkeren er det nå to ny knapper i forhold til G3. Til venstre har man en knapp som aktiverer hurtigmenyen i kameraet, som styrer de fleste av basisfunksjonene.

Til venstre er enda en funksjonsknapp, som i utgangspunktet brukes til å låse kameraets eksponering. På G3 var det bildevisningsknappen og start/stopp-knappen for videofunksjonen som var plassert her, men vi synes Panasonics valg om å flytte disse knappene var lurt.

Under søkeren finner man kameraets LCD-skjerm, som er hengslet på venstre side. Utseendemessig ser den mer eller mindre identisk ut med den som sitter på G3, men oppløsningen på G5s skjerm er dobbelt så høy. Det gir klare og fine detaljer på skjermen, og den fremstår som veldig skarp og god. Det gjør også at ikonene ser mye bedre ut, som er med på å heve kvalitetsinntrykket. Til høyre for skjermen finner man fire knapper og en fireveiskontroller.

Fireveiskontrolleren har fire forskjellige knapper, som blant annet aktiverer justering av ISO, hvitbalanse, fokuspunkter og selvutløser eller opptakshastighet. I midten finner man en meny/set-knapp, som aktiverer kameraets hovedmeny. I menyen bruker man fireveiskontrolleren til å flytte seg rundt, mens man bekrefter ved å trykke på meny/set-knappen. En løsning som fungerer veldig godt. Under fireveiskontrolleren finner man en knapp som brukes til å slette bilder når man er bildevisningsmodus er aktivert. I vanlig fotomodus er den en programmerbar funksjonsknapp. Den brukes også til å gå tilbake når man er inne i kameraets meny.

Over fireveiskontrolleren finner man to knapper. Knappen til venstre er bildevisningsknappen, og knappen til høyre er merket "disp". Denne brukes for å vise hvor mye informasjon brukeren skal kunne se på LCD-skjermen og i søkeren. På oversiden av knappene er det et lite søkk, som er kledd i gummi. Her hviler tommelen når man fotograferer. På yttersiden av gummigrepet finner man kameraets rullehjul. Det var plassert lengre inn på G3, slik at tommelen nærmest konstant hvilte oppe på hjulet når man holdt kameraet. Den nye plasseringen av rullehjulet gjør imidlertid at man må åpne opp grepet litt for å betjene det. Det er i utgangspunktet ikke noe problem når man holder kameraet med begge hender, men man vil slite litt om man skal rulle på hjulet mens man holder kameraet alene i høyre hånd.

Skjerm

Tilbake til toppen

Skjermen på Panasonic G5 ser helt lik ut som på sin forgjenger G3, men når man skrur den på ser man forskjellen. Den har fått en mye høyere oppløsning, og det merkes godt. Med 921 000 bildepunkter fremstår den som klar og detaljrik, og den fungerer også veldig godt som trykkfølsom skjerm. Den har et antirefleksbelegg som skal hindre refleksjoner i sterkt sollys, og dette belegget fungerer ganske godt. Det er heller ikke et nevneverdig problem da skjermen kan lett justeres for å hindre direkte refleksjon. Den er også relativt kontrastrik, noe som gjør det enklere å se bildene selv i sterkt lys. Den kan også justeres i menyen, om man ønsker en annen lysstyrke eller kontrast.

Skjermen på G5 er kraftig forbedret fra forgjengeren.
Skjermen på G5 er kraftig forbedret fra forgjengeren.

Den blir imidlertid ganske fort full av fingermerker, et relativt normalt problem på trykkfølsomme skjermer. Da kan det bli litt vanskelig å trykke på den for å gjøre endringer, men tørker man den av med en muk klut blir man kvitt problemet. Den fremstår som relativt lett å rengjøre. Vi synes Panasonics valg av skjerm fungerer glimrende, og den er like stor som bransjestandarden selv om kamerahuset er lite. Den stikker heller ikke nevneverdig ut, verken når den er vippet inn mot kamerahuset eller står ut.

Søker

Tilbake til toppen

Som gammel speilrefleksbruker tar det alltid litt tid før undertegnede blir komfortabel med elektroniske søkere. På Panasonic G5 går det imidlertid raskere enn normalt, for denne søkeren er virkelig fin. Oppløsningen er bedre enn på skjermen, og fremstår som sylskarp med en oppløsning på 1 440 000 subpiksler. Ved å trykke på disp-knappen kan man velge hvor mye informasjon som vises i søkeren, en praktisk egenskap man ikke har tilgjengelig på en optisk søker. Det er også mulig å se på bildene man har tatt direkte i søkeren, noe som kan være veldig kjekt i sterkt sollys.

En annen fordel er mulighet for live histogram direkte i søkeren, i tillegg til et elektronisk vater som viser om man holder kameraet rett både verikalt og horisontalt. Man kan også navigere rundt i menyen direkte i søkeren, slik at man ikke trenger å bruke skjermen om man fotograferer og trenger å endre en innstilling. Med litt trenger merker man seg hvor de forskjellige hurtigknappene og menyknappene sitter, og da går justering av innstillinger veldig raskt og enkelt, uten at man trenger å ta øyet vekk fra søkeren.

Foto: Paal Mork-Knutsen, Akam.no

På G3 hadde Panasonic tatt bort sensoren som slukket skjermen automatisk når man satt øyet til søkeren, men denne er heldigvis tilbake på G5. Det er praktisk fordi det er strømsparende, men man har også en knapp på siden som gjør akkurat samme jobben om man foretrekker det.

Søkeren gir informasjon om det meste, og man som standard er rutenett og histogram avskrudd. Dette kan enkelt skrus av og på via menyen. Det er også mulig å endre litt på plasseringen av ikonene, og om de skal vises med sort bakgrunn eller som en gjennomsiktig visning. Alt i alt er søkeren til G5 veldig god, og det er ingenting vi savner. Langt på vei er en slik søker mer praktisk enn en optisk søker, fordi man får se et mer korrekt bilde av hvordan bildene blir i forhold til farger, hvitbalanse og eksponering.

På neste side snakker vi om ergonomi og hvordan det er i praktisk bruk.

Panasonic Lumix DMC-G5   Les mer »

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen