– Overraskende mye teknotrøbbel for nordmenn

Nordmenn hopper på ny teknologi tidlig, men vi skjønner ikke hvordan dingsene fungerer. (Bilde: Istockphoto)

– Overraskende mye teknotrøbbel for nordmenn

Teknologi er blitt trendy, men er likevel tricky.

Teknofil/Berlin: Folk bryr seg også stadig mer om hva slags dingser de har. Det holder ikke med en bærbar datamaskin, det må være en helt spesiell type. Det samme gjelder med mobiltelefon. Folk bryr seg rett og slett mer om hva de putter i vesken og lommen enn hva de gjorde tidligere.

Det er ikke bare blinkende dingser og fine TV-er som blir vist frem på teknologimessen IFA. Salgssjef André Hesselroth og kommunikasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp Norge hadde litt å fortelle om, nemlig resultatene fra en kundeundersøkelse som er kjørt fast siden 2008. Nå er kanskje ikke kundeundersøkelser så veldig spennende, men om man trekker ut de morsomme funnene så kan det bli riktig så lystig.

Vi elsker kjøleskapet

Deltagerne fikk blant annet i oppdrag å peke på den aller viktigste elektriske dingsen de hadde, og på toppen tronet kjøleskapet med 29 prosent. På andreplass kom mobiltelefon med 26 prosent. På delt tredjeplass finner vi datamaskiner og vaskemaskiner. Det mest spesielle er kanskje at TV var helt nede på fem prosent.

Skjønner ikke hvordan de skal brukes

Litt av problemet med nordmenn er visst at vi hopper på nye ting tidlig. Det betyr at vi må skjønne hvordan dingsene fungerer først av alle. Er du kvinne og over femti er det aller størst sjanse for at du sliter med den nye dingsen din.

Et av de mer morsomme funnene, eller tragiske, er at hele 27 prosent svarer at de har kjøpt ting som fremdeles ikke blir brukt fordi de ikke skjønner seg på dem. Om det er en trøst så er dette en nedgang fra i fjor, der hele 35 prosent svarte det samme.

Litt for mye å velge i

 Salgssjef André Hesselroth og kommunikasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp Norge presenterte resultatene fra en kundeundersøkelse som er kjørt fast siden 2008.
Salgssjef André Hesselroth og kommunikasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp Norge presenterte resultatene fra en kundeundersøkelse som er kjørt fast siden 2008.Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

Elkjøps representanter har en tro på at utvalget blir for stort for folk flest. Da de startet med datamaskiner hadde de to, der den ene aldri var på lager. Dermed var det en type som kunden gikk ut med. Nå er det gjerne 150 modeller å velge mellom og da er det ikke rart kundene blir forvirret.

Aner ikke hva en nettsky er

En del begreper forvirrer også kundene. 49 prosent skjønner seg ikke på hva nettsky er, mens 46 prosent ikke kjenner til nettbrett. Apps der det derimot bare seks prosent som ikke har hørt om.

Trenden ved kjøp nå for tiden er at nesten alle sjekker innom nettbutikken før de drar i butikken. Faktisk hele 90 prosent. Omsetningen er derimot i fysisk butikk, da bare 8,2 prosent av omsetningen foregår i nettbutikken.

Som leser på Teknofil.no er det kanskje ikke helt din situasjon som beskrives over. Så vær med på å spre det glade budskap og vær en skikkelig teknomisjonær. Hjelp de som trenger det blant familie og venner, det er ikke alt som er like selvsagt for alle.

Les også: Dette er Samsung-nyhetene fra IFA 2012

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen