Refleksjon
Kommer de seg ut av uføret? (Bilde: Ariel Duhon)

''Overlever'' Sony Ericsson?

Sony Ericsson har opplevd selskapets kanskje tøffeste år så langt. Fra store overskudd og økende markedsandeler i fjor, har selskapet gått på smell etter smell i år, med totalsvikt i salg og store underskudd. Mobilprodusenten må nå også bite i seg å ha tapt den lange drakampen med LG om fjerdeplassen blant verdens største mobilprodusenter.

Brått skifte

Sony Ericsson:

Sony Ericsson Mobile Communications er et fellesforetak stiftet av det svenske selskapet Ericsson og det japanske selskapet Sony for å produsere mobiltelefoner.

Selskapet ble etablert i 2001, og begge de to eierselskapene har opphørt sin egen mobilproduksjon etter dette.

Hovedkontoret til Sony Ericsson ligger i London, og selskapet har forskningsavdelinger i Sverige, Japan, Kina, USA og Storbritannia. Sony Ericsson har til sammen ca. 9400 ansatte. Hideki Komiyama erstattet Miles Flint som adm. dir. 1. november 2007.

Sony Ericsson solgte i 2007 101.3 millioner mobiltelefoner, mot 74 millioner året før. Det er knyttet stor usikkerhet til hva salgstallene blir i 2008 som følge av urolighetene i selskapet.

(Kilde: Wikipedia)

Hva som skjer videre er et veldig godt spørsmål. Så sent som ved nyttår virket alt såre vel, med et totalsalg i 2007 på over 100 millioner mobiltelefoner og et overskudd på 3,9 milliarder kroner. Men i mai meldte selskapet nedsatte salgsmål for 2008, med en nedjustering i vekstprognosene fra 14 prosent til 10 prosent. Markedsandelen til selskapet falt i andre kvartal fra 8,9 prosent for samme kvartal i 2007 til 7,5 prosent i år.

Som følge av problemene har Sony Ericsson varslet 2000 oppsigelser. Sony har også gitt tydelige signaler om at dersom ikke situasjonen bedrer seg vil de revurdere sitt eierskap i selskapet.

Turbulent historie

Ser vi på historien til Sony Ericsson, er det ikke første gang selskapet har vært ute i hardt vær. Fra starten i 2002 til 2004 gikk selskapet med dundrende underskudd, noe som ikke akkurat sto til ambisjonene selskapet hadde i begynnelsen om å utfordre Nokia og bli verdens største mobilprodusent.

Men etter 2004 har selskapet levert overskudd og økt salget sitt mer enn det globale salget har steget. Selskapet har med andre ord tatt markedsandeler.

I første omgang opplevde Sony Ericsson mye suksess som følge av at selskapet var raskt ute med 3G-telefoner, når denne teknologien kom på plass. Deretter kom T610 og T630, som var blant de første kameratelefonene for hvermannsen. Disse telefonene solgte svært godt, og var bidragsytere til at Sony Ericsson knivet med Nokia om å være størst - både i Norge og Sverige.

Direktør i Sony Ericsson, Hideki Komiyama. (Foto: Sony Ericsson)
Direktør i Sony Ericsson, Hideki Komiyama. (Foto: Sony Ericsson)

Men nøkkelen til suksess er Walkman. Da Sony Ericsson lanserte sin første Walkman-telefon, W800i, var dette intet mer enn en K750i med annet design og bedre musikkspiller. Telefonen solgte imidlertid svært godt, noe også de kommende Walkman-telefonene gjorde, og ved slutten av 2006 oppsummerte like godt daværende president i Sony Ericsson, Miles Flint, med at Walkman-serien sammen med K800i fikk et suksessår.

Men det ble også med det. Med en topp i andre kvartal i 2007 med 9 prosents markedsandel har selskapet slitt med stadig krappere motbakke, hvor dette hittil har toppet seg 1. og 2. kvartal i år.

Bakgrunnen

For å kanskje forstå bakgrunnen for Sony Ericssons problemer, er det viktig å ha med seg tre momenter.

Det første er at Sony Ericsson er store i Norge og deler av Europa, men knapt tilstedeværende i Nord-Amerika, vekstmarkeder i Asia og Sør-Amerika. Mens skandinavere og japanere anser Sony Ericsson som like aktuelt og stort som Nokia, er selskapet en lilleputt i så og si alle andre land.

Det andre er at mobilsalget har stagnert og sunket i mange av Sony Ericssons hjemmemarkeder. Spesielt salget av dyre og middels dyre telefoner, som er Sony Ericssons kjerneområde, har opplevd en knekk. Men samtidig har andre produsenter klart seg bra til tross for dette, og bakgrunnen er derfor mer kompleks.

Et viktig poeng er at mens Sony Ericsson i sin beste vekstperiode overgikk Nokia i teknologisk innovasjon, så er situasjonen motsatt nå. Mens Sony Ericsson var raskt ute med megapikselkamera, 3G, fargeskjerm, Bluetooth og MMS, har Nokia vært først med super-3G, GPS, Wi-fi og Edge i sine telefoner. Her har Sony Ericsson ligget etter.

Enkelte har også i lang tid etterlyst mer innovasjon fra selskapet. Vår kommentar "Få ut fingeren, Sony Ericsson!" spådde nedgang for selskapet dersom det ikke leverte mer interessante produkter. I ettertid kan man jo nesten spekulere i om vi ikke fikk rett.

Hva skjer nå?

Bilder fra lanseringen av Sony Ericsson i 2002. (Foto: Sony Ericsson)
Bilder fra lanseringen av Sony Ericsson i 2002. (Foto: Sony Ericsson)

Går det med Sony Ericsson som med Motorola og Siemens? Vil Sony trekke seg ut? Kommer Nokia snart til å være den eneste mobilprodusenten igjen i markedet?

Mest sannsynlig ikke. Sony Ericsson er langt bedre rustet enn både Motorola og Siemens på en nedtur, både ved at selskapet fortsatt tjener penger og at det lanserer nye telefoner på løpende bånd. Sony vil heller trolig ikke trekke seg ut så lenge Sony Ericsson virker å ha en fremtid med økonomisk overskudd.

Samtidig er det en erkjennelse at det er stadig færre av "de gode gamle"-produsentene igjen i markedet. Siemens, Philips, Bosch, Grundig, Benefon, Ericsson, Telit og Sendo er alle forsvunnet, enten gjennom oppkjøp, konkurser eller overtagelser. Sony Ericsson er i likhet med Nokia en produsent av den gode gamle sorten som satser på et bredt utvalg av ulike telefoner.

Samtidig domineres markedet stadig mer av nisjeprodusenter og selskaper som har andre felt som sine hovednæringer, som for eksempel RIM og Apple. Konvergeringen mellom mobiltelefon og andre elektroniske enheter, som MP3-spillere, GPS-er, datamaskiner og kamera fører også til at konkurransen blir stadig hardere og flere produsenter kommer til.

Da spørs det også om Sony Ericsson vil kunne overleve i dagens form, eller om det trengs sterkere lut enn bare spennende nye modeller og friske tanker til.

Simen Johan Willgohs
Journalist, Amobil.no

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen