(Bilde: Kurt Lekanger, Amobil.no)

Over 700 000 byttet mobilselskap

Chess-sjef Arve Andreassen tror tallet blir enda høyere i år enn i fjor.

Ferske tall fra Post- og teletilsynet viser at 733 389 norske abonnenter byttet mobiloperatør 2012. Det er nesten 22 000 flere enn i 2011. Tilbake i 2009 lå derimot tallet på kun 576 000 bytter.

Administrerende direktør Arve Andreassen i Chess tror på enda flere operatørbytter i 2013.

"Det er en tydelig trend at flere bytter. Vi tror det høye antallet er en konsekvens av at norske forbrukere er blitt mer prisbevisste og at det er enkelt å ordne bytte av operatør via nettet. Datasurfing har dessuten satt mobilpriser igjen på dagsorden og det er mange som merker at det kan være kostbart å surfe via mobilen på internett med feil abonnement," skriver Andreassen i en pressemelding.

Bort med Fri Familie?

Administrerende direktør Arve Andreassen i Chess.
Administrerende direktør Arve Andreassen i Chess.Foto: Chess

Chess-sjefen gir uttrykk for at stadig flere velger abonnementer med forhåndsdefinert bruk til en fast pris, og tror dette også vil bli gjeldende fremover.

"Tiden med familietilbud og venneabonnement er definitivt over. Dagens mobilbrukere vil ha full rulle til lavest mulig pris, og det betyr totalpakker som inkluderer stort forbruk av både tale, SMS, MMS og surfing. De operatørene som ikke klarer å besvare denne etterspørselen vil merke at kunder forsvinner til andre," skriver han videre.

Andreassen trekker frem pris og "innhold" som de to avgjørende konkurransefaktorene akkurat nå for deres del. Hvorvidt for eksempel 4G og HD-Voice bakes inn i ordet innhold er litt uklart, men Chess-sjefen nevner hvert fall "innholdstjenester som imøtekommer ønskene fra kundene". Han påpeker også at mobiltelefonen som informasjons- og opplevelseskanal har blitt uvurderlig.

"Vi surfer på Internett, besøker sosiale medier, deler opplevelser og leser nyheter mer enn noen gang før, og mobiltelefonen er selve utgangspunktet for alt," avslutter han.

Nye porteringsregler

Til nå har det vært vanlig med inntil 10 virkedagers porteringstid, altså tiden det vil ta for deg som kunde å bytte fra en operatør til en annen. Fra og med i dag (18. mars) har fristen blitt kuttet til bare to dager, noe lavprisaktørene jubler for. Det gir nemlig de store mobilselskapene mindre tid til å lokke kunden tilbake med et forbedret tilbud (såkalt "winback").

– Vi har lenge jobbet mot winback-aktiviteten. Disse endringene favoriserer operatører i vekst, er One Call-sjef Øistein Eriksen sitert på i denne artikkelen fra Amobil.

I samme artikkel lovte Chess-sjef Andreassen at de ville kutte porteringstiden fra syv til fem virkedager. Telenor velger å fokusere på at det vil ta kortere tid for angrende kunder å komme tilbake til dem, hvis de blir skuffet over dekningen ved å bytte til en mindre operatør.

Les mer: – Vil tilby SIM-kort på Narvesen og 7-eleven (Amobil.no)

(Kilde: Pressemelding)

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen