(Bilde: Shutterstock)

Oppdaget matforgiftning med hjelp fra Yelp

Søkte i restaurantanmeldelsene etter kvalme og diaré, og fikk napp.

Mange bruker tjenesten Yelp til å skrive korte restaurantanmeldelser, og naturligvis er ikke alle like fornøyde etter hvert besøk. I en studie i regi av helsemyndighetene i New York, med hjelp fra Columbia University og Yelp, klarte de å finne frem til restauranter som hadde gjort kundene matforgiftet. Det skriver Forskning.no.

De lagde et dataprogram som kontinuerlig søkte gjennom Yelp-anmeldelsene etter ord som kvalme, oppkast, diaré, matforgiftning, syk og så videre. Av totalt 300 000 anmeldelser i New York, fikk programmet treff på 893 av dem. Etter en faglig vurdering stod de så igjen med 129 tilfeller som de undersøkte nærmere. Av de 29 brukerne som sa ja til å delta i telefonintervjuer, fortalte 16 personer at de faktisk hadde blitt syke – på tre ulike restauranter.

Da myndighetene kort tid etter besøkte de tre restaurantene, oppdaget de en rekke regelbrudd hos alle tre. 

I Norge kan du sende en bekymringsmelding til Mattilsynet, dersom du tror du kan ha blitt matforgiftet på en restaurant. Folkehelseinstituttet uttaler likevel til Forskning.no at det ville vært interessant å teste ut lignende systemer her til lands.

Restaurantanmeldelser kan avduke holdningsproblemer også:
Homohets førte til massiv nettprotest på Yelp »

(Kilde:  Forskning.no, BMJ.com)

 

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen