Operatører i gapestokk

Det er ikke alltid slik at det billigste er det beste. De siste årene har antallet klager til landets forskjellige teleselskaper økt betraktelig, og handler om alt fra sen leveringstid til dårlig kundeservice.

Neste år 2006 er det imidlertid noen av teleselskapenes tur til å få seg en skikkelig blåmandag når klagestatistikkene blir offentliggjort.

På ordre fra EU om målinger av telebransjen har nemlig Post- og Teletilsynet beordret alle norske teleselskaper, både leverandører av bredbånds-, mobil- og fasttelefoni, til å levere en rapport innen 15. januar. Rapporten skal inneholde blant annt selskapenes leveringstid, oppkoblingstid og andel klager på regninger.

I mars skal disse resultatene legges ut på nettstedet Telepriser.no, som er Post- og Teletilsynets opplysningsorgan for abonnements- og tjenestepriser fra de forskjellige teleaktørene i Norge.

Post- og Teletilsynet har nemlig ikke makt til å straffe noen av telesynderne. Det beste og kanskje mest virkningsfulle tilsynet kan gjøre, er å offentliggjøre slike rapporter fra selskapene og la folket gi sin nådeløse dom.

I tillegg til at telebransjens sorte får vil bli tydeligere, skal også selve klagingen bli enklere. I første halvdel av 2006 skal Samferdselsdepartementet opprette Brukerklagenemnda For Elektronisk Kommunikasjon, eller BKN. Du kan lese mer om klagenemnda i vår artikkel "Straffer telesynderne".

(Kilder: Digi, Post- og Teletilsynet, Samferdselsdepartementet)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen