Kommentar

– Operatørenes eneste mulighet

Samarbeid er eneste mulighet for å ta del i fremtidens mobilbetaling, skriver Marius Halle.

Geir Sand Nilsen skriver i sin kommentar fra 19. september at teleoperatørene jobber i oppoverbakke med å få innpass med en ny mobilbetalingsmodell.

Les også: Etablerer felles selskap for mobilbetaling

Jeg mener derimot at et slikt samarbeid er operatørenes eneste mulighet om de skal ta del i fremtidens mobilbetaling. Gjør ikke teleoperatørene noe aktivt nå vil de kun bli en bitpipe for fremtidens betalingstransaksjoner der de kun står for transport av data over mobilnettet.

Den store utfordringen er om de kommer med en løsning som er brukervennlig nok samtidig som den er sikker nok.

I dag jobber ”alle” med løsninger for mobilbetaling. Bankene, operatørene, aktører som PayPal og Payex, Apple med passport, Nets, bankID etc. Her gjelder det å få etablert en standard som sluttkundene vil favne om. De som klarer det blir vinnerne i markedet.

Det er noen elementer som må være på plass for å lykkes.

1. Løsningen må være brukervennlig

Her har de norske operatørene en utfordring dersom de velger en løsning som i Sverige, WyWallet.

Kunden må her forhåndsregistrere seg ved å opprette en konto. Telenor har forsøkt dette med mobilhandel tidligere uten suksess. Men NSB benytter i dag en slik registrering i sin app og har stor suksess med denne. Det er hvordan kunden opplever prosessen som bestemmer om den er enkel nok eller ikke.

2. Løsningen må være sikker.

Den må oppleves sikker for kunden samtidig som den faktisk er like sikker som å bruke et bankkort. SMS-betaling fungerer fint for småkjøp. Men for større beløp må andre sikkerhetsmekanismer inn. Du skal som forbruker føle deg helt trygg på at ingen kan misbruke den betalingsløsningen du velger. Her har operatørene en jobb å gjøre. Men klarer de det har de store muligheter for å lykkes.

Slik jeg ser det blir det viktig for operatørene å tilpasse seg det norske markedet med norske kunder. Det må lages løsninger som nordmenn vil benytte. Og de må ikke nødvendigvis være like som løsningene svenskene benytter. Her blir det veldig viktig at Telenor, TeliaSonera og Tele2 faktisk klarer å samarbeide. Klarer disse tre aktørene også å få med seg Ventelo og TDC etter hvert, samtidig som løsningene blir gode, har de alle muligheter for å lykkes.

Da når de alle mobilkunder i Norge. De har infrastrukturen for å overføre informasjon og de har kundedata.

Men "time to market" er nå.

Vil havne i førersetet

Det pågår ulike posisjoneringskamper verden rundt i disse dager for å få en del av mobilbetalingsmarkedet. De store analysebyråene strør om seg med store tall om hvor stort dette markedet vil bli. Den eller de som først klarer å ta posisjonen i Norge med en løsning som setter standarden for fremtidens mobilbetaling vil definitivt havne i førersetet for det norske markedet.

Blir det rusk i samarbeidet mellom operatørene står mange andre aktører klare for å ta denne posisjonen. Men operatørene viser samarbeidsvilje, de har kundene, infrastrukturen, forhandlere og dyktige medarbeidere og viser nå at de mener alvor med mobilbetaling.

Dette innlegget er også publisert på Marius Halles blogg.

Les også Geir Sand Nilsens kommentar og vår nyhetssak om samarbeidet mellom Telenor, TeliaSonera og Tele2.

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen