Operatørene bremser for smarte mobiler

Internett i lommen er nøkkelen til en hel liten verden av nye opplevelser. Nedlasting av musikk, e-post, billettkjøp, online-spill, innsjekking på fly, aviser, lydbøker, TV eller radio – alt dette og mye mer er allerede i dag tilgjengelig for den som har den rette mobiltelefonen.

Og nå står produsentene i kø for å tilby oss nettopp dette. 

Fortsatt nisje
Mest agressiv er kanskje HTC (Qtek/Imate), som kommer men minst fire, og muligens fem nye Windowsbaserte mobiltelefoner før jul. – HTC legger ikke skjul på at de ser på smartmobiler som et nisjemarked, sier Øyvind Pedersen hos distributøren Dangaard.

Men med flere nye produkter i ulike prisklasser er denne nisjen i ferd med å utvide seg betraktelig. Det er ikke lenger bare håndverkere med fakturerings- eller lagerstyringsprogrammer som har nytte (og glede) av en smartmobil.

Mobiloperatører som Hello og Briiz bygger opp et helt nytt marked rundt Windows-mobiler. Mens Briiz satser mest mot bedriftsmarkedet med mobiltelefoner som kan ringe gratis over trådløse nett, satser Hello både mot privat- og bedriftsmarkedet med ulike forretningsmodeller. 

Symbian dominerer
Men Windowsmobilene dominerer ikke på noen måte markedet. Det gjør Symbian, som benyttes både i Nokias og i Sony Ericssons smartmobiler.

Mens Nokia lenge har hatt et bredt utvalg av mobiltelefoner med Series 60-plattform (Symbian), har Sony Ericsson til nå bare hatt tre UIQ-mobiler, P800, P900 og P910 (også basert på symbian).

Denne høsten forandrer dette seg dramatisk. Først ute var M600, og denne uken kommer P990 i butikk. Senere i høst kommer enda flere smarte mobiler fra Sony Ericsson.

Det er ingen grunn til å tro at konkurrentene Samsung, BenQ-Siemens , LG eller Motorola vil sitte stille og se på at dette markedet erobres av Nokia og Sony Ericsson alene.

PC-produsentene
Også tradisjonelle PC-produsenter som Dell, Asus, HP og Fujitsu Siemens vil inn i dette markedet. 
Hvorfor? Fordi smarte mobiler kanskje har vel så mye til felles med en bærbar PC som med en tradisjonell mobiltelefon.

De eneste virkelige bremseklossene er mobiloperatørene. Telenor og Netcom sitter på landsdekkende mobilnett, men vil ikke oppgradere dem til å kunne tilby de mulighetene smartmobilene åpner for. 

"Jukse 3G"
Et forsøk på å innbille publikum at EDGE er det samme som 3G viser tydelig at investeringsviljen er liten. Så lenge pengene strømmer inn i bøtter og spann hat Telenor og Netcom et behagelig liv. Telenor har i årevis tatt seg bedre betalt for mobiltelefoni enn de har hatt konsesjon til. Men det kommer ikke den jevne forbruker i Norge til gode. Pengene investeres i andre land. Mobiloperatører er ikke ideelle organisasjoner. De er forretningsforetak som først og fremst tenker profitt.

Derfor får vi ikke god 3G-dekning i Norge. Derfor får vi ikke HSDPA, som kan åpne for enda raskere dataoverføringer og bedre kapasitet i nettene.

WLAN utgjør i dag ingen trussel mot mobiloperatørene, og så lenge de ikke har kniven på strupen skal ingen forvente at de ser noe behov for å skjerpe seg. Kampen står om å lokke kundene til sine eksisterende ”elendige” mobilnett ved hjelp av innfløkte abonnementsmodeller og smarte lokketilbud.

Selv bytter jeg abonnement på dagen til den første operatøren som kan tilby meg HSDPA, eller i det minste tilby 3G-dekning også utenfor de største befolkningssentraene.




Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen