Operatør under lupen: OneCall

Da Norge ble presset ned av den nordiske tastetronen tidligere i høst, bestemte OneCall seg for å ta affære. Da måtte prisene presses enda lenger ned.

- Vi vil få Norge tilbake på tastetoppen, sier salgs- og markedsdirektør Thomas Sandaker i OneCall til Mobilen.no

Prisvinner
Mange mobiloperatører og tilbydere har mange forskjellige abonnementstyper, men OneCall har valgt å holde seg til to kategorier. Du kan enten ha et forhåndsbetalt kontantkort eller du kan velge å ha et fakturabasert abonnement.

Post- og teletilsynets priskalkulator kårer begge OneCalls tilbud til landets billigste i sin klasse. Ut fra gjennomsnittsforbruket til en vanlig nordmann er det OneCall Faktura som er aller billigst, med OneCall Kontant på en god andreplass.

- Vår oppgave er å presse prisen så langt som mulig, for å gi våre kunder markedets beste SMS- og ringepriser, sier Sandaker.

Billig og enkelt
I tillegg til å ha billige tellerskritt og billige tekstmeldinger, vil OneCall ifølge Sandaker gjøre alt så enkelt som mulig for kundene sine. OneCall har ingen innmeldingsavgift, ingen bindingstid og det koster ikke noe å få nytt mobilnummer.

- Vi har to enkle, smarte løsninger, og er tilhengere av at kundene våre skal vite hva de får. Kunder gjennomskuer juks, sier Sandaker.

Norges billigste SMS
Mobilen.no har sammenliknet hvilke abonnement som gir best valuta for pengene når det kommer til tekstmeldinger. OneCall Faktura kommer godt ut av sammenlikningen og har Norges billigste SMS for alle som sender opp til 500 meldinger i måneden.

Det kommer av at du får 40 gratis tekstmeldinger inkludert hver måned, og deretter har en pris per melding på 42 øre. Dermed blir snittprisen per melding svært lav.

I tillegg har kontantabonnementet til OneCall fått svært lave SMS-priser. Så vidt Mobilen.no kjenner til kan de faktisk skilte med landets billigste tekstmeldinger til bare 35 øre stykket.

Mobilsvar
Telenor gjorde det nylig gratis å opprette, ha og ringe til mobilsvar. Hos OneCall må du ut med 20 kroner for å starte tjenesten, og det koster i tillegg 20 kroner å ha mobilsvar hver måned.

Det koster kun oppstartsavgiften på 59 øre for å ringe til mobilsvar så lenge du befinner deg i Norge. Er du utenlands koster det dog atskillig mer.

Mobilsvar bestiller du ved å sende e-post til selskapets kundeservice.

Hva skal jeg velge?
Med OneCall Kontant koster det 35 øre å sende en tekstmelding og 65 øre å per minutt å ringe. I tillegg kommer startavgiften på 59 øre per samtale.

OneCall Faktura har ingen månedsavgift, men et minstebeløp på 89 kroner måneden. Det betyr at du uansett må betale 89 kroner, selv om du ringer for mindre enn dette. Abonnementet har også 40 inkluderte meldinger og 40 inkluderte ringeminutter.

Ringer du mindre enn rundt 15 minutter per måned og sender færre enn 20 tekstmeldinger, vil det lønne seg å ha OneCalls kontantkortløsning, men dersom du bruker mobilen mer enn det, er OneCall Faktura den mest gunstige løsningen selskapet tilbyr.

Mangelfulle nettsider
Nettsidene til OneCall er ikke av de beste vi har sett. Vi finner ikke informasjon om tvillingsim, hvordan bestille mobilsvar og hvorvidt selskapet tilbyr pushmail og andre avanserte løsninger. Nettsidene har en egen side dedikert til ofte stilte spørsmål, men få av våre spørsmål lar seg besvare der.

OneCall Faktura har mulighet for tvillingsim, men ingen av abonnementene har støtte for pushmail.

At selskapets nettsider ikke er optimale veies delvis opp av selskapets gode kundeservice, som raskt kunne gi svar på det vi lurte på.

Ikke for de avanserte
Det området OneCall er dårligst på er bedriftsløsninger og avanserte tilleggstjenester. Selskapet tilbyr kun privatabonnement, og har ikke noe eget bedriftsabonnement. Dermed må bedriftskunder se langt etter OneCalls tilbud. Som nevnt støtter ingen av abonnementene pushmail, og det er begrenset hvilke tilleggstjenester bedriftskunder vil finne hos selskapet.

Selskapet har opplevd stor vekst den siste tiden, noe som kan føre til at ventetiden på kundeservice blir lenger og at kundene ikke får like rask og god tilbakemelding som de har fått tidligere. Vi har derimot ikke opplevd noen problemer med svartid de gangene vi har ringt OneCalls kundeservice.

Til privat bruk er vi godt fornøyde med OneCalls tilbud, og tror at de tross den smale produktlinjen har noe for de fleste. Vi skulle allikevel ønske OneCall gjorde som flere andre teleselskaper og tilbød en familieløsning hvor familiemedlemmer kunne ringe gratis seg imellom.

OneCall er en videreselger i NetComs nett.

Les mer om OneCall på selskapets hjemmesider.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen