Operatør under lupen: Chess

Da Idar Vollvik startet sin mobilbaby Chess, lovte han at det skulle være det rimeligste tilbudet på det norske telemarkedet. Den rollen har andre aktører tatt over, men allikevel mener Chess de har det som skal til for å være folkets førstevalg.

- Vi har lave priser, vi har god kundeservice og i tillegg har vi mange kunder som rett og slett liker Chess og det vi står for, sier administrerende direktør Per Christian Andersen i Chess til Mobilen.no

Uten pallplass
Da Chess ble kjøpt opp av Telia Sonera fryktet mange at de ville bli slukt inn i NetCom og ikke få lov til å fortsette å stå på egne ben. Alle Chess’ kunder har riktignok blitt samlet i NetComs nett, men vi har ikke sett indikasjoner på en videre sammensmelting. Chess er fortsatt Chess.

Av Chess’ åtte mobilprodukter ligger seks av dem på Post- og teletilsyntes priskalkulator Telepriser. Men topp-plasseringen har de måttet gi fra seg til andre, billigere aktører.

Allikevel mener selskapet at de fortsatt har konkurransedyktige priser. Bortsett fra OneCall Faktura og Nutel KillBill, er det små prisforskjeller i toppen, mener selskapet.

Terminaltilbud
Chess har rundt 4000 salgspunkter i Norge. Det vil si at du kan gå inn i 4000 butikker hvor de selger alt fra startpakker til kontantkort og andre Chess-produkter.

- Vi er den eneste lavprisaktøren som har egne utsalgssteder, sier Andersen til Mobilen.no. - Tilgjengelighet er svært viktig.

Videre er Chess en av mobiloperatørene som tilbyr kundene sine rimelige telefoner, uten å tvinge på dem en lang bindingstid.

Som Chess-kunde kan du enten kjøpe en telefon til redusert fullpris eller betale ned en fast sum på telefonen hver måned i et år. Dette kan virke som en bindingstid, men dersom du ikke er fornøyd med Chess, kan du uten problem skifte operatør og bare fortsette nedbetalingen på telefonen.

Hos NetCom, Telenor og flere andre kan du ikke skifte operatør i løpet av bindingstiden, med mindre du betaler deg ut av den.

Kundeservice
Et annet ess i ermet er Chess ’ svært gode kundeservice. Da Mobilen.no arrangerte Mobilgalla 2006, var det Chess som stakk av med prisen for årets beste kundeservice.

Chess’ kundeservice kunne gi oss gode råd og tips både om abonnement og også i forhold til spesifikke terminaler. Selv da vi selv var på gyngende grunn, fikk vi tilfredsstillende svar fra kundebehandlerne i andre enden.

Det eneste vi kunne trekke Chess for da vi utførte vår kundeservicetest at det tidvis tok lang tid å komme gjennom på telefonen. Det positive på den andre siden er jo naturligvis at når vi først kom frem, fikk vi den hjelpen vi trengte.

- Mobilbransjen er en av de mest serviceintensive bransjene i verden. Man må være ekstremt god på kundeservice for å lykkes, sier Andersen.

Folkets operatør
Og lykkes er nettopp det Andersen mener at Chess fortsatt gjør og skal gjøre. Han mener Chess er og bør være folkets favoritt, til tross for at de ikke lenger er aller billigst.

- Vi viser at vi tar forbrukerne på alvor, vi er en utfordrer og vi tar ansvar når organisasjoner eller personer trenger det, sier Andersen som mener at følelser ofte er med å avgjøre vårt valg av mobiloperatør.

- Du må få folk til å like selskapet ditt. Da vil de nemlig også velge det, selv om det kanskje er tre kroner dyrere i måneden enn konkurrentene, sier han.

- Minst 10 prosent
Det siste året har Chess brukt mye av tiden sin på å rydde opp, på å flytte kunder og på å pleie eksisterende kunder. Nå er det vekst og nye produkter som står på tapetet.

- Vi skal vokse og mer enn 10 prosent markedsandeler. Vi skal også bli enda flinkere til å få kundene våre til å bruke flere tjenester, sier Andersen.

Chess har altså ikke tenkt til å ta det rolig i bakkene og la andre aktører ta dem igjen. Selskapet har store ambisjoner om å beholde plassen som Norges tredje største aktør.

- Vi skal bli enda bedre på lojalitet, og vi skal komme med nye produkter som kundene våre vil ha, sier Andersen.

Privatmarkedet
Det er først og fremst privatkundene Chess er ute etter. Selskapet har også en løsning for bedriftskunder og håper å kunne tilby bedriftsløsninger til småbedrifter, men tror ikke de vil bli noen stor løsningsleverandør til større bedrifter.

For privatkunder har Chess et kontantkort, seks abonnement og en familieløsning hvor det er tilnærmet gratis å ringe mellom familiemedlemmer.

Familieløsningen er ikke like god som Telenor og NetComs løsninger, men ifølge Andersen vil denne bli forbedret i løpet av året som kommer.

Lada eller Porsche?
Lada er en billig bil. Langt billigere enn både en halv og en kvart Porsche. Allikevel er det trolig flere som velger å kjøpe og kjøre rundt i en Porsche enn i en Lada.

På samme måte tror Chess det er med valg av mobiloperatører.

- Det kritiske elementet er å være førstevalget til kunden, ikke nødvendigvis å ha førsteplassen på Telepriser.no.

Les mer om Chess og deres mobilabonnement på selskapets hjemmeside.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen