OpenGL 3.0 er ferdig

Enemy Territory: Quake Wars er ett av mange spill som benytter seg av OpenGL
Enemy Territory: Quake Wars er ett av mange spill som benytter seg av OpenGL

OpenGL 3.0 – kodenavn "Long Peaks" – var egentlig ventet i september 2007, men Khronos-gruppen (som leder utviklingen av OpenGL) bestemte seg for å utsette lanseringen grunnet tekniske grunner. Nå har derimot OpenGL 3.0 endelig blitt lansert, sammen med GLSL (OpenGL Shading Language) 1.30. Dette er den første store oppdateringen av OpenGL siden 2.1-lanseringen for omlag to år siden.

Den største og kanskje mest etterlengtede nyheten med OpenGL 3.0 er at det nå skal være enklere å utvikle for og implementere i programvare. Å oppdatere til OpenGL 3.0 skal likevel ikke være fullt så enkelt, siden rammeverket migreres til et objektorientert design.

Selvfølgelig har OpenGL 3.0 og GLSL 1.30 fått flere nye funksjoner, som de interesserte kan lese mer om i den offisielle kunngjøringen. Khronos-gruppen har også annonsert at flere av de nye funksjonene i OpenGL 3.0 vil kunne benyttes i OpenGL 2.1 gjennom utvidelser som allerede er lansert.

Nå som grunnlaget er lagt, vil Khronos-gruppen fokusere på å legge til mer funksjonalitet i kommende oppdateringer av OpenGL-rammeverket.

OpenGL 3.0-spesifikasjonen er på 503 sider, mens GLSL-spesifikasjonen er på 103 sider. Begge dokumentene kan lastes ned her.

(Kilde Phoronix)

Kommentarer (51)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen