Det blir igjen mulig å signere kontrakt på Opel Ampera-e i Norge. Opel varsler opptil 2000 biler som alle skal leveres i år.
Det blir igjen mulig å signere kontrakt på Opel Ampera-e i Norge. Opel varsler opptil 2000 biler som alle skal leveres i år. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Opel starter opp igjen salget av Ampera-e

Lover 1500-2000 biler i år.

Opel varsler i dag at de starter opp igjen salget av Ampera-e i Norge. De varsler at det vil komme mellom 1500 og 2000 biler, og interesserte kunder kan skrive kontrakt fra og med i dag. 

Alle bilene vil kunne leveres i 2019, ifølge importør Bertel O. Steen, med oppstart i september. 

De 1500-2000 nye bilene vil komme i tillegg til de bilene som det allerede er signert kontrakt på, opplyser Opel. Det skal dreie seg om cirka 1000 biler, og disse skal leveres innen sommeren. 

– Vi har jobbet intensivt i hele januar for å få på plass en løsning og åpne for salg igjen. Det er en gledens dag å igjen kunne tilby bilen i det norske markedet, sa merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Johnny Danielsen, på et pressearrangement i Oslo tirsdag. 

Dyrere enn før 

Modellen Opel skal selge videre er en oppgradert standardmodell sammenliknet med tidligere. Det gjør også at prisen gjør et visst hopp – fra 359 900 til 399 900 kroner pluss frakt og levering. 

Opel Ampera-e. Foto: Hanne Hattrem, VG

Det skal dreie seg om Komfortpakken pluss det som tidligere var kalt Førerassistentpakke 1, og gjør i praksis at Ampera-e vil komme med alt utstyr Opel har å by på. Prisen inkluderer også metallic-lakk. 

Danielsen sier at det oppgraderte standardutstyret var en forutsetning for å få tildelt biler fra fabrikk. For norske forhold er det imidlertid fortsatt et visst minus at Ampera-e kommer uten varmepumpe. 

Kundene som signerte kontrakt i forrige omgang vil for øvrig fortsatt få bilen de har signert kontrakt på, til samme pris som tidligere. I 2017 og 2018 leverte Opel totalt rundt 2200 Ampera-e i Norge. 

De er også veldig opptatte av å understreke at de har lært av forrige runde med Ampera-e, og sier at alle bilene de har fått tildelt er fordelt på de ulike forhandlerne. De kommer dermed ikke til å selge biler som ikke er bekreftet for produksjon. 

Johnny Danielsen, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen (t.v.), og PR-sjef Stein Pettersen varslet oppstart av Ampera-e-salget igjen tirsdag. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Tidlig ute med lang rekkevidde

Historien til Opel Ampera-e i Norge har vært brokete. Bilen brøt i praksis ny grunn da den kom, med det som den gang var svært god rekkevidde til en veldig god pris.

Problemet har vært at det er General Motors som produserer bilen, som i USA går under navnet Chevrolet Bolt. General Motors solgte i mars 2017 Opel til PSA-gruppen, og tilgangen på biler har derfor vært tynn.

Opel så seg dessuten nødt til å heve prisen med totalt 60 000 kroner, også for eksisterende kunder, og kuttet dessuten ut nysignering av kontrakter på høsten i 2017. Da var leveringstiden allerede på nærmere to år. 

Nærmere 400 kilometer rekkevidde 

Ampera-e har ellers spesifikasjoner som minner om de «nye» elbilene fra for eksempel Hyundai og Kia, med 60 kWh batteri og en rekkevidde på 383 kilometer etter den amerikanske og relativt realistiske EPA-standarden – omtrent nøyaktig det samme som Kias e-Niro. Etter den europeiske WLTP-standarden er rekkevidden 423 kilometer. 

Ampera-e har også 204 hestekrefter og 360 Nm dreiemoment, som gjør unna 0-100 kilometer i timen på 7,3 sekunder. 

Det plasserer den litt under nevnte Kia e-Niro, men noe over Hyundai Kona, som begge altså har noenlunde sammenliknbar plass og rekkevidde. Nissans nye Leaf med 62 kWh batteri bør selvfølgelig også med i sammenlikningen. Den koster 382.900 kroner. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen