Ønsker lovfestet tapsgrense

Det ringes for flere hundre tusen kroner fra stjålne mobiler hvert eneste år, og regningen sendes til de uheldige eierne, melder TV 2 og Nettavisen.

Nå krever Forbrukerombudet innføring av nye regler som pålegger mobiloperatørene å dekke utgiftene fra tidspunktet hvor mobilen meldes stjålet.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon mener mobilselskapene skal følge regler som minner mye om dem bankene må forholde seg til ved tap av betalingskort. Han antyder en ansvarsgrense på 1000 kroner som skal dekkes av kunden ved tap av mobilen.

– Mobilen er i ferd med å bli et betalingskort i tillegg til å være en telefon. Det er derfor naturlig at vi ser på reglene og prøver å få dem nærmere reglene som gjelder for bankkort og andre kort i dag, sier Thon til TV 2.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen