(Bilde: Niklas Plikk, Tek.no)

Vet du hvor mye mobildata du bruker hver måned?

OneCall vil la deg finne det ut til en veldig hyggelig pris.

Det spiller ikke lenger noen rolle hvor mye du ringer eller tekster – alt handler om databruk nå. Det ser vi også i vår mobilkalkulator, hvor det eneste som skiller abonnementene stort sett er hvor store datapakker de har, og hvor rask nedlastingshastighet de tilbyr. 

Men vet du egentlig hvor mye data du trenger hver måned? Hvis du hadde hatt en evig mengde – hadde du brukt mobilen annerledes? 

Mobilselskapet OneCall lanserer nå en ny tjeneste de kaller «PrøveKjøp», som gir deg et abonnement i to måneder med fri bruk av ringing, SMS og MMS, samt 10 GB data. Dette tilsvarer selskapets største abonnement, som vanligvis koster 449 kroner. 

I løpet av denne perioden betaler du bare 99 kroner per måned. Men i tillegg til å bare fungere som en billig kampanje for å trekke inn nye brukere, skriver Onecall i en pressemelding at de vil tipse brukerne om hvilket abonnement de bør bytte til når prøveperioden er over. Dette gjør de både etter første og andre måned, i tilfelle bruken skulle forandre seg i løpet av prøveperioden. 

Hva skjer når kundene går amok og laster ned «alt» de finner?

Men hva skjer hvis man trenger mer enn 10 GB? Telia og Telenor tilbyr tross alt pakker på opptil 40 og 60 GB. Vi spurte OneCall-sjefen Øistein Eriksen.

Hva skjer hvis man går over 10 GB i løpet av prøveperioden?  

OneCall-sjefen Øistein Eriksen sier de ikke har glemt de gamle kundene sine, selv om de ikke får benytte seg av PrøveKjøp.
OneCall-sjefen Øistein Eriksen sier de ikke har glemt de gamle kundene sine, selv om de ikke får benytte seg av PrøveKjøp. Foto: OneCall

– Et av formålene med PrøveKjøp er å finne ut av hva som skjer når vi «slipper kundene fri». 10 GB i løpet av en måned er uansett et høyt forbruk og mange ganger over gjennomsnittsbruken blant norske mobilkunder, så vi forventer ikke at mange går over dette. I utgangspunktet har vi ikke tenkt å håndheve konkrete grenser overfor enkeltkunder i PrøveKjøp-perioden, forteller Eriksen. 

Okay, men hva hvis de faktisk bruker enorme mengder data på langt over 10 GB? OneCall har ikke noe godt tilbud til superbrukerne som trenger 30-40-50 GB. Vil dere tilby andre abonnement fra for eksempel Telia hvis dere ser at en OneCall-kunde bruker 50 GB i løpet av prøveperioden? 

– Det har vi ikke bestemt oss endelig for ennå, fordi de første anbefalingene vi skal gi ligger to måneder frem i tid. Forhåpentligvis vil PrøveKjøp gi oss inspirasjon til nye og spennende produkter som trekker enda flere kunder til OneCall. Hvilke alternativ vi vurderer, ønsker vi ikke å forhåndslansere nå, fortsetter Eriksen. 

Bare for nye brukere

Dermed kan det virke som at OneCall muligens vil utvide abonnement-utvalget sitt hvis mange av brukerne deres har et stort dataforbruk de neste to månedene. Men dette er ikke noe nåværende OneCall-kunder får glede seg over – 99 kroners-tilbudet gjelder kun nye brukere, noe vi får bekreftet fra Eriksen: 

– PrøveKjøp er et tilbud til nye kunder, for at de enkelt skal kunne finne det abonnementet de mener passer best for dem. Eksisterende kunder sekunderer vi allerede gjennom forbruksvarsler og målrettet informasjon til dem vi ser at kan være tjent med å bytte abonnement. I tillegg kjører vi andre aktiviteter overfor nåværende kunder, for eksempel har alle OneCall-kunder fått dobbel datamengde i mobilabonnementene sine i juni, juli og i august. At nye kunder får noe ekstra nå, betyr ikke at vi glemmer dem som allerede har valgt oss, avslutter Eriksen. 

Det gjelder å lese den lille teksten: 
Telias «fri roaming» er egentlig ikke helt fri »

Kommentarer (14)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen