One call bryter med Netcom

Det er kun tre mobilselskaper som har egne mobilnett i Norge. Alle andre operatører inngår avtaler om bruk av disse til sine kunder.

Etter lenge å ha samarbeidet med Netcom, takker nå den lille priskjempen One call for reisefølget. Den nye samarbeidspartneren heter Network Norway.

Nytt SIM-kort

For kundene betyr avgjørelsen i første omgang ikke annet enn at de etter sommerferien vil motta et nytt SIM-kort til mobilen. For One call betyr derimot endringen en hel del.

–Avtalen med Network Norway gir oss vesentlig lavere innkjøpspriser på mobiltelefoni. Ettersom vi er avhengige av andres nett for å kunne tilby våre tjenester, er dette selvsagt svært viktig for oss, sier One call-sjef Øistein Eriksen til Mobilen.no.

Overgang til høsten

One call vil bruke sommeren til å forberede at alt går smertefritt for seg den dagen flyttingen av kundene starter. Overgangen til det nye nettet vil skje puljevis, med oppstart i begynnelsen av september.

– Alle kundene skal være trygt transportert innen nyttår, fastslår Eriksen.

Network Norway er et relativt ubeskrevet blad hva gjelder mobiltelefoni. Mobilnettet deres åpnet 1. februar i år, og er foreløpig begrenset til de fire største byene.

Netcom likevel

– For kundene spiller ikke dette noen rolle. Dersom Network Norway ikke kan tilby dekning der de befinner seg, vil telefonene deres automatisk gå over til et annet nett. Dekningen vil med andre ord ikke være dårligere enn den er i dag, sier Eriksen.

Ironisk nok er det nettopp Netcoms nett som overtar der hvor Network Norways nett slipper taket i One call-kundenes mobiler.

– Vi har en avtale med Netcom om bruk av deres nett der hvor vi ikke har bygd eget, og denne ordningen vil gjelde også for One call og deres mobilkunder når avtalen trer i kraft, forklarer administrerende direktør Ingvild Myhre i Network Norway.

Overraskelse til kundene

One call antyder overfor Mobilen.no at de vil markere overgangen med en liten overraskelse til kundene. Men hva slags overraskelse det er, vil de ikke ut med.

– Den som venter, får se, smiler One call-sjefen lurt.

I løpet av høsten vil lavprisselskapet lansere det de kaller ”spennende løsninger og tjenester”, men heller ikke dette vil de foreløpig uttale seg nærmere om.

– Vi tar en ting av gangen. Samarbeidet med Network Norway gir oss ikke bare gunstigere økonomiske betingelser, det byr også på helt nye muligheter hva gjelder tjenesteutvikling og tilleggstjenester, avslutter Øistein Eriksen.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen