One Call: – Telenor er desperate

Telenor mener One Calls markedsføring er villedende og ulovlig.

Telenors informasjonssjef Anders Krokan sendte i dag ut en e-post til pressen, hvor han gikk hardt til angrep på One Calls markedsføring hvor de påstår at One Call er like bra som andre aktører. Selskapet reklamerer med at de tilbyr "akkurat like god dekning som alle andre" og "dekning er dekning".

Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor.
Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor.Foto: Telenor

– Telenor reagerer sterkt på at One Call får lov å drive slik villedende markedsføring, skriver Krokan. 

Han mener det er store forskjeller i dekning mellom de ulike operatørene, både når det gjelder tale og ikke minst når det gjelder data. One Calls kunder får One Call/Mobile Norways nett noen steder, og Telenors mobilnett der de ikke har eget nett. 

– One Calls markedsføring forutsetter at de innenfor eget dekningsområde har like god dekningskvalitet, det vil si kapasitet og datahastighet, som Telenor har innenfor hele det samme området. Telenor bestrider dette, sier Krokan. 

Desperat utspill

Administrerende direktør Øistein Eriksen i One Call mener utspillet er desperat.

– Jeg oppfatter utspillet som en desperat handling fra Telenor. De tåler åpenbart ikke at mobilkundene liker One Call bedre enn dem, skriver Eriksen i et tilsvar til utspillet fra Telenor, ifølge Inside Telecom (betalingstjeneste). 

Øistein Eriksen, Administrerende direktør i One Call.
Øistein Eriksen, Administrerende direktør i One Call.Foto: One Call

Forbrukerombudet tvang nylig One Call til å endre sine reklamefilmer hvor de hevdet at de var billigere enn konkurrentene, ettersom dette kan variere avhengig av bruksmønsteret.

Telenors utspill får ingen støtte hos Forbrukerombudet, som velger å nedprioritere saken. 

– For oss handler dette mye om ressurser. Og vurderingen er altså at dette ikke er noe vi kan forsvare å bruke tid på. Ut fra et forbrukerhensyn velger vi å nedprioritere klagen fra Telenor, sier hun til Inside Telecom.

Anders Krokan mener mobilbrukere i Norge ikke er tjent med at Forbrukerombudet bidrar til å spre en oppfatning om at mobilselskaper er like.

– Merk for eksempel at One Call-kunder ikke har 4G, heller ikke når de er i Telenors nett. Dette er jo bare ett eksempel blant flere på at One Call ikke er like bra. Vi håper Forbrukerombudet vil gjøre en ny vurdering. Vi overveier å gå videre med saken, ellers risikerer vi at det er fritt frem for slik villedende markedsføring i mobilmarkedet og at OneCall kommer med dekningsbudskap de ikke har dekning for, sier Krokan.

Les også: Slik finner du det billigste mobilabonnementet

 

Kommentarer (58)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen