Sigmas nye 50mm-objektiv er blant de største og tyngste i sin klasse.

Omtale Sigma 50mm Art F1.4 DG HSM

Sigmas nye 50mm-objektiv er blant de største og tyngste i sin klasse.

Bedre objektiv enn Canon – til halve prisen

En stor og tung 50mm er ikke for alle, men tåler du vekten er dette objektivet du skal ha.

Bildekvalitet

Denne artikkelen er en omtale, som betyr at vi har ikke gjort noen full test av de optiske egenskapene, men på denne siden viser vi eksempler som illustrerer noen av egenskapene til objektivet. Vi brukte objektivet på to kamerahus, Canon Eos 1D X for å se på egenskaper med fullformat og Canon Eos 70D med APS-C-størrelse bildebrikke.

For å få et sammenligningsgrunnlagt brukte vi Canon 50mm F1.2 L og Canon 50mm F1.4. Vi starter med noen eksempler fra Akams testrom som er sammenlignbare med andre objektiv.

Fullformat – Canon 1D X

Alle bilder ble tatt med RAW+JPG-format, ISO 100, blenderprioriet og +1 eksponeringskompensasjon. Til tross for helt konstant lys valgte 1D X litt forskjellig eksponering for de tre objektivene. 1/3 EV kortere lukkertid for Canon 50mm F1.4 og 2/3 EV for Canon 50mm F1.2 i forhold til Sigma-objektivet.

For å få så lik prosessering som mulig har vi valgt å bruke RAW konvertert med standardinnstillinger med Adobe Camera RAW. Det vil si at hverken profiler eller fjerning av fargefeilbrytning er skrudd på. Siden fortegning og reell brennvidde er litt forskjellig fra objektiv til objektiv blir det også noen små forskjeller i utsnittene.

Velg objektiv og blender med nedtrekksmenyene og dra streken i midten av bildet for å sammenligne.

 

Utsnittet til høyre er fra senter av testplansjen, avstand en knapp meter. Sigmas objektiv virker skarpere enn de to Canon-objektivene på største blender, men også Sigmaen blir bedre med litt nedblending.

Vi antar de som er interessert i et objektiv som dette vil bruke det mye på store blendere og viser derfor kun utsnitt fra F1.4 til F5.6. Ytterligere nedblending ga for øvrig små endringer i bildekvaliteten før diffraksjon begynte å redusere skarpheten igjen, men med et fullformatskamera med bare 18 megapiklser er diffraksjon et minimalt problem selv med F16.

 

 

Dette utsnittet er fra nedre venstre hjørne av testplansjen. Hjørneskarphet er definitivt ikke viktig for alle typer bilder, men her viser Sigma-objektivet virkelig sin styrke og er tydelig bedre enn de to Canon-objektivene. I tillegg til bedre skarphet er det mindre vignettering på store blendere.

Vi testet forøvrig med kontrastbasert autofokus og fokuspunktet plassert så nærme hjørnet som mulig, og det ga klart bedre kvalitet i hjørnet med de to Canon-objektivene. Senter ble da tilsvarende dårligere, så de svake hjørnene skyldes i til dels buet fokusplan.

 

APS-C bildebrikke – Canon Eos 70D

Vi gjorde tilsvarende test med Canon EOS 70D som med 20 megapiksler og bildebrikke med godt under halvparten av arealet til 1D X har vesentlig høyere pikseltetthet. 70D bruker altså en mindre del av bildesirkelen, men krever mer av optikken i det området den bruker.

Her sammenligner vi ikke med andre objektiv, og viser kun F1.4 til F2.8 for Sigma-objektivet. Igjen er skarpheten bra allerede fra største blender, mens nedblending forbedrer bildekvaliteten ytterligere.

 

Hjørneskarpheten er god også med APS-C bildebrikke, og forbedres ytterligere med nedblending.

 

 

Nærbilde
Canon 70D med Sigma 50 mm Art F1.4 DG HSM, ISO 400, F2.8

Nærbilder

Dette er definitivt ikke noe makroobjektiv, med en nærgrense oppgitt til 40 cm fra sensorplanet og forstørrelse på bare 1:5.6. Vi fikk fokusbekreftelse på litt kortere avstand enn spesifikasjonen, rundt 38,5 cm fra bildebrikken og 24,5 cm fra fronten av objektivet.

Bildet til høyre er tatt med Canon 70D omtrent på nærgrensen og selv på så kort avstand var det bra skarphet i hjørnene. Så for motiv som litt større blomster eller avfotografering av dokumenter kan Sigmaen takket være flatt fokusplan og minimalt med fortegning gjøre en utmerket jobb.

 

Canon Eos 70D med Sigma 50mm Art F1.4 DG HSM, ISO 100, F2.8
Canon Eos 70D med Sigma 50mm Art F1.4 DG HSM, ISO 100, F2.8

Fargefeilbrytning

Vi fant minimalt med feilbrytningsproblemer på Sigma-objektivet. Noe er det alltid, og i områder utenfor fokusplanet var det lettere å se noen feil, men i praksis var det ubetydelige problemer.

Motlys

Sigmas 50mm takler motlys rimelig bra, men solen rett forfra ga redusert kontrast og litt flare. Bildet under viser Sigma 50mm Art F1.4 DG HSM til venstre og Canon 50mm F1.2 L til høyre for streken. Begge bilder er tatt på F11, kameraet på stativ og bare noen sekunders mellomrom. Sigma-objektivet klarer seg minst like bra som Canons. Forskjellen i utsnitt skyldes at reell brennvidde er litt forskjellig.

Dybdeskarphet

Stor blender betyr selvsagt god lysstyrke, men stor blender gir også muligheter for liten dybdeskarphet. På kort avstand gir en 50mm på F1.4 bare noen millimeter dybdeskarphet. Det at Sigma-objektivet yter bra allerede på full blender er selvsagt en fordel for de som kjøper det for å utnytte liten dybdeskarphet.

Bildet under viser tegning av høylys som ute av fokus. Det er beskåret litt i underkant og på venstre side.

Canon Eos 1D X med Sigma 50mm Art F1.4 DG HSM, ISO 800, F1.8
Canon Eos 1D X med Sigma 50mm Art F1.4 DG HSM, ISO 800, F1.8

 

Bli med over til neste side for å få konklusjonen vår

Gå til side

Sigma 50mm Art F1.4 DG HSM for Canon

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen