TEST: Panasonic Lumix DMC-GF6

Test Panasonic Lumix DMC-GF6

(Bilde: Panasonic)

Panasonics minste har blitt større

GF-serien er oppdatert med vippbar skjerm, WiFi og bedre bildebrikke

Panasonic Lumix DMC-GF6

Lanseringsdato: 21.02.2013
Testdato: 17.07.2013
Pris på testdato: Kr 4500,- med rimeligste standardzoom

Innebygget blits: Ja, sprettopp-type
Tilbehørssko: Nei
Lagring: SD/SDHC/SDXC
Størrelse: 111 x 65 x 38 mm
Vekt: 345 gram med batteri, bærerem og minnekort

Kort sagt:
Kompakt og solid

Blitssko mangler

Fysisk:


Les mer om Panasonic DMC-GF6

Panasonic lanserte GF1 september 2009 og det var da Panasonics første kompakte Micro Four Thirds-kamera (mFT) uten innebygd søker. GF1 var en entusiastmodell som fikk skryt for å blant annet ha mange knapper som ga direkte tilgang til viktige funksjoner. Siden den gang har Panasonic oppdatert GF-serien hvert år, med fokus på redusert størrelse og vekt.

Brukergrensesnittet har også endret seg til å bli mindre basert på knapper og mer på menybruk. På GF3 (2011) forsvant blitsskoen og muligheten for bruk av søker, noe som gjorde at GF-kameraene rettet seg mer mot de som ønsket et lite og enkelt systemkamera. Det er også et marked som skal dekkes, men Panasonic så behovet for et kamera som var en mer direkte erstatning for GF1 og lanserte Lumix DMC-GX1 i 2012.

I år presenterte Panasonic GF6 og har – litt overraskende siden de nå har GX1 – tatt et lite skritt tilbake fra "minst-og-lettest"-tanken, som preget de forrige generasjonene av GF-kameraer. De største nyhetene med GF6 er at Panasonic har utstyrt kameraet med vippbar skjerm, som nødvendigvis også gjør det litt større og tyngre.

Inni er det oppgradert med ny elektronikk, og bildebrikken har 16 megapiksler som i GX1. Blitssko mangler fortsatt, men en liten bits er innebygd. Olympus har forøvrig valgt eksakt motsatt i sin minste modell E-PM2 som har blitssko (og dermed kan bruke ekstern elektronisk søker), men blitsen er ikke innebygd.

 

(Foto: Panasonic)

I tabellen under viser vi noen nøkkeltall for GF6 og noen kameraer som kan være alternativer for den som ønsker kompakt kamera med zoom og justerbar skjerm. For de tre systemkameraene i tabellen er oppgitt zoomområde, vekt og pris med en 3x standardzoom.

 
Panasonic GF6
Canon G1 X
Olympus E-PL5
Sony NEX-3N
Sony RX100 Mk II
Bildebrikke
16MP
14MP
16MP
16MP
20MP
Brikke-
størrelse
1/1.7 tommer
(225 mm²)
1.5 tomme
(261 mm²)
1.5 tommer
(225 mm²)
APS-C
(370 mm²)
1-tomme
(116 mm²)
Format
4:3
4:3
4:3
3:2
3:2
Brennvidde med standard zoom
28-84 mm
28-112 mm
28-84 mm
24-75 mm
28-100 mm
Største blender
f/3.5-5.6
f/2.8-5.8
f/3.5-5.6
f/3.6-5.6
f/1.8-4.9
Optisk zoom
3x
4x
3x
3x
3.6x
ND-filter innebygd
Nei
Ja
Nei
Nei
Nei
Video
1080i50
1080p24
1080p30
1080i60
1080p60
Skjerm
3 tommer LCD
3 tommer LCD
3 tommer LCD
3 tommer LCD
3 tommer LCD
Justerbar skjerm
Opp/ned
Vridbar
Opp/ned
Opp/ned
Opp/ned
Søker
Nei
Optisk
Elektronisk ekstrautstyr
Nei
Elektronisk ekstrautstyr
Batterikapasitet
340 bilder
250 bilder
360 bilder
480 bilder
330 bilder
Produsentens vekt inklusiv optikk
418 gram
534 gram
438 gram
385 gram
281 gram
Pris per 17/07 2013

Sjekk flere spesifikasjoner på Panasonic Lumix GF6 i prisguiden

Standardzoomene referert i tabellen over er Panasonic G X VARIO PZ 14-42mm for GF6, Olympus M.Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 II for E-PL5 og Sony 16-50mm F3.5-5.6 E PZ OSS for NEX-3N.

 

Fysisk

Selv om GF6 har vokst litt i forhold til forgjengeren GF5, er det Panasonics minste mFT-kamera i produksjon for øyeblikket. Likevel, marginen til GX1 er ikke stor, og GX1 veier nesten eksakt like mye. På forsiden er det bare hjelpelys for autofokus og et lite grep, i tillegg til objektivfatningen.

Siden GF6 er ganske lavt, og fatningen sitter helt nederst, vil en del litt større objektiver stikke ned under bunnen av kameraet, og komme i veien for enkelte hurtigkoblingsplater for stativ/stativhoder. Både Panasonic 100-300mm og 35-100mm ga dette problemet med middels store Arca-Swiss-kompatible plater (fra Benro) og Manfrotto 200PL-plater, men Panasonic lager faktisk et stativadapter (DMW-TA1) som hever kameraet slik at det blir plass til optikk med stor diameter.

På baksiden er det den vippbare skjermen som er den store nyheten i forhold forgjengeren GF5. GF6 er Panasonics innstegsmodell, og som vanlig i dette segmentet er det relativ beskjedent med knapper. De viktigste funksjonene med unntak av ISO, er imidlertid tilgjengelig på knapper, så vi oppfatter ikke få knapper som et stort aber i denne klassen.

(Foto: Panasonic)

Den berøringsfølsomme skjermen gir for øvrig to ekstra programmerbare «knapper», Fn3/Fn4 som normalt ligger skjult på høyre side av skjermen. Disse hentes frem ved å peke på en liten pil. Da kommer en liten meny frem, som vist på bildet til høyre. I tillegg til de ekstra knappene kan man der velge om trykk på skjermen skal gjøre at fokuspunkt plasseres eller at kameraet fokuserer og tar et bilde.

GF6 har kun ett kontrollhjul, og det er lite og kombinert med fireveiskontrolleren. Det er et design vi ikke er begeistret for. Hjulet er litt fiklete i bruk, og det er fort gjort å trykke inn en knapp når hjulet skal vris. Det er også liten kontrast mellom de hvite symbolene og den sølvfargede fireveiskontrolleren, som gjør det vanskelig å se dem i dårlig lys.

Ergonomien er OK for et lite kamera, og grepet på forsiden kombinert med et gummibelagt felt øverst på baksiden gjør at kameraet sitter ganske godt i hånden, men det er ikke plass til alle fingrene i høyden. Hvordan kameraet føles i hånden varierer selvsagt noe fra person til person, så her er det viktig å prøve selv.

Bildet under viser GF6 med standardzoomen Panasonic G X VARIO PZ 14-42 mm. Det er den mest kompakte kombinasjonen med zoomobjektiv. GF6 har en luke som beskytter kontakten for USB og HDMI på høyre side av kameraet. USB-kontakten er kombinert med AV-utgang og krever en spesialkabel også for USB.

 

Stativfestet er i metall og sentrert i forhold til objektivet. GF6 kan bruke SD, SDHC og SDXC-minnekort. Kortplassen er plassert under samme luke som batteriet.

På toppen av GF6 er modusrattet tilbake etter å ha vært fraværende på de to forrige generasjonene av GF-serien. Modusrattet, sammen med en ekstra knapp på baksiden bidrar til at GF6 krever mindre bruk av menyene. C1 og C2 på modusrattet henter frem egne konfigurasjoner, mens iA-knappen gjør at Panasonics Intelligente Auto alltid kan aktiveres raskt når man vil at kameraet skal styre alt.

Rundt utløserknappen er det en bryter som kan brukes for zooming hvis en av Panasonics motoriserte somobjektiver er montert. Standardfunksjon er eksponeringskompensasjon.

Diagrammet under viser vekt for GF6 med PZ 14-42mm og noen av konkurrentene. Vi har tatt med tre avanserte kompaktkameraer samt to andre systemkameraer med standardzoom. Utvalgskriteriet er avansert kompakt eller enkelt systemkamera, alle med vridbar eller vippbar skjerm. Vekt er fabrikantens spesifikasjoner som normalt ligger litt under Akams målinger, fordi de ikke inkluderer bærerem. Av systemkameraene har Sony NEX-3N den største bildebrikken, men er likevel lettest inklusiv optikk.

 

På neste side vil vi se nærmere på skjerm, søker og lader >>>

Panasonic Lumix DMC-GF6

Lanseringsdato: 21.02.2013
Testdato: 17.07.2013
Pris på testdato: Kr 4500,- med rimeligste standardzoom

Innebygget blits: Ja, sprettopp-type
Tilbehørssko: Nei
Lagring: SD/SDHC/SDXC
Størrelse: 111 x 65 x 38 mm
Vekt: 345 gram med batteri, bærerem og minnekort

Kort sagt:
Kompakt og solid

Blitssko mangler

Fysisk:


Les mer om Panasonic DMC-GF6

Panasonic lanserte GF1 september 2009 og det var da Panasonics første kompakte Micro Four Thirds-kamera (mFT) uten innebygd søker. GF1 var en entusiastmodell som fikk skryt for å blant annet ha mange knapper som ga direkte tilgang til viktige funksjoner. Siden den gang har Panasonic oppdatert GF-serien hvert år, med fokus på redusert størrelse og vekt.

Brukergrensesnittet har også endret seg til å bli mindre basert på knapper og mer på menybruk. På GF3 (2011) forsvant blitsskoen og muligheten for bruk av søker, noe som gjorde at GF-kameraene rettet seg mer mot de som ønsket et lite og enkelt systemkamera. Det er også et marked som skal dekkes, men Panasonic så behovet for et kamera som var en mer direkte erstatning for GF1 og lanserte Lumix DMC-GX1 i 2012.

I år presenterte Panasonic GF6 og har – litt overraskende siden de nå har GX1 – tatt et lite skritt tilbake fra "minst-og-lettest"-tanken, som preget de forrige generasjonene av GF-kameraer. De største nyhetene med GF6 er at Panasonic har utstyrt kameraet med vippbar skjerm, som nødvendigvis også gjør det litt større og tyngre.

Inni er det oppgradert med ny elektronikk, og bildebrikken har 16 megapiksler som i GX1. Blitssko mangler fortsatt, men en liten bits er innebygd. Olympus har forøvrig valgt eksakt motsatt i sin minste modell E-PM2 som har blitssko (og dermed kan bruke ekstern elektronisk søker), men blitsen er ikke innebygd.

 

(Foto: Panasonic)

I tabellen under viser vi noen nøkkeltall for GF6 og noen kameraer som kan være alternativer for den som ønsker kompakt kamera med zoom og justerbar skjerm. For de tre systemkameraene i tabellen er oppgitt zoomområde, vekt og pris med en 3x standardzoom.

 
Panasonic GF6
Canon G1 X
Olympus E-PL5
Sony NEX-3N
Sony RX100 Mk II
Bildebrikke
16MP
14MP
16MP
16MP
20MP
Brikke-
størrelse
1/1.7 tommer
(225 mm²)
1.5 tomme
(261 mm²)
1.5 tommer
(225 mm²)
APS-C
(370 mm²)
1-tomme
(116 mm²)
Format
4:3
4:3
4:3
3:2
3:2
Brennvidde med standard zoom
28-84 mm
28-112 mm
28-84 mm
24-75 mm
28-100 mm
Største blender
f/3.5-5.6
f/2.8-5.8
f/3.5-5.6
f/3.6-5.6
f/1.8-4.9
Optisk zoom
3x
4x
3x
3x
3.6x
ND-filter innebygd
Nei
Ja
Nei
Nei
Nei
Video
1080i50
1080p24
1080p30
1080i60
1080p60
Skjerm
3 tommer LCD
3 tommer LCD
3 tommer LCD
3 tommer LCD
3 tommer LCD
Justerbar skjerm
Opp/ned
Vridbar
Opp/ned
Opp/ned
Opp/ned
Søker
Nei
Optisk
Elektronisk ekstrautstyr
Nei
Elektronisk ekstrautstyr
Batterikapasitet
340 bilder
250 bilder
360 bilder
480 bilder
330 bilder
Produsentens vekt inklusiv optikk
418 gram
534 gram
438 gram
385 gram
281 gram
Pris per 17/07 2013

Sjekk flere spesifikasjoner på Panasonic Lumix GF6 i prisguiden

Standardzoomene referert i tabellen over er Panasonic G X VARIO PZ 14-42mm for GF6, Olympus M.Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 II for E-PL5 og Sony 16-50mm F3.5-5.6 E PZ OSS for NEX-3N.

 

Fysisk

Selv om GF6 har vokst litt i forhold til forgjengeren GF5, er det Panasonics minste mFT-kamera i produksjon for øyeblikket. Likevel, marginen til GX1 er ikke stor, og GX1 veier nesten eksakt like mye. På forsiden er det bare hjelpelys for autofokus og et lite grep, i tillegg til objektivfatningen.

Siden GF6 er ganske lavt, og fatningen sitter helt nederst, vil en del litt større objektiver stikke ned under bunnen av kameraet, og komme i veien for enkelte hurtigkoblingsplater for stativ/stativhoder. Både Panasonic 100-300mm og 35-100mm ga dette problemet med middels store Arca-Swiss-kompatible plater (fra Benro) og Manfrotto 200PL-plater, men Panasonic lager faktisk et stativadapter (DMW-TA1) som hever kameraet slik at det blir plass til optikk med stor diameter.

På baksiden er det den vippbare skjermen som er den store nyheten i forhold forgjengeren GF5. GF6 er Panasonics innstegsmodell, og som vanlig i dette segmentet er det relativ beskjedent med knapper. De viktigste funksjonene med unntak av ISO, er imidlertid tilgjengelig på knapper, så vi oppfatter ikke få knapper som et stort aber i denne klassen.

(Foto: Panasonic)

Den berøringsfølsomme skjermen gir for øvrig to ekstra programmerbare «knapper», Fn3/Fn4 som normalt ligger skjult på høyre side av skjermen. Disse hentes frem ved å peke på en liten pil. Da kommer en liten meny frem, som vist på bildet til høyre. I tillegg til de ekstra knappene kan man der velge om trykk på skjermen skal gjøre at fokuspunkt plasseres eller at kameraet fokuserer og tar et bilde.

GF6 har kun ett kontrollhjul, og det er lite og kombinert med fireveiskontrolleren. Det er et design vi ikke er begeistret for. Hjulet er litt fiklete i bruk, og det er fort gjort å trykke inn en knapp når hjulet skal vris. Det er også liten kontrast mellom de hvite symbolene og den sølvfargede fireveiskontrolleren, som gjør det vanskelig å se dem i dårlig lys.

Ergonomien er OK for et lite kamera, og grepet på forsiden kombinert med et gummibelagt felt øverst på baksiden gjør at kameraet sitter ganske godt i hånden, men det er ikke plass til alle fingrene i høyden. Hvordan kameraet føles i hånden varierer selvsagt noe fra person til person, så her er det viktig å prøve selv.

Bildet under viser GF6 med standardzoomen Panasonic G X VARIO PZ 14-42 mm. Det er den mest kompakte kombinasjonen med zoomobjektiv. GF6 har en luke som beskytter kontakten for USB og HDMI på høyre side av kameraet. USB-kontakten er kombinert med AV-utgang og krever en spesialkabel også for USB.

 

Stativfestet er i metall og sentrert i forhold til objektivet. GF6 kan bruke SD, SDHC og SDXC-minnekort. Kortplassen er plassert under samme luke som batteriet.

På toppen av GF6 er modusrattet tilbake etter å ha vært fraværende på de to forrige generasjonene av GF-serien. Modusrattet, sammen med en ekstra knapp på baksiden bidrar til at GF6 krever mindre bruk av menyene. C1 og C2 på modusrattet henter frem egne konfigurasjoner, mens iA-knappen gjør at Panasonics Intelligente Auto alltid kan aktiveres raskt når man vil at kameraet skal styre alt.

Rundt utløserknappen er det en bryter som kan brukes for zooming hvis en av Panasonics motoriserte somobjektiver er montert. Standardfunksjon er eksponeringskompensasjon.

Diagrammet under viser vekt for GF6 med PZ 14-42mm og noen av konkurrentene. Vi har tatt med tre avanserte kompaktkameraer samt to andre systemkameraer med standardzoom. Utvalgskriteriet er avansert kompakt eller enkelt systemkamera, alle med vridbar eller vippbar skjerm. Vekt er fabrikantens spesifikasjoner som normalt ligger litt under Akams målinger, fordi de ikke inkluderer bærerem. Av systemkameraene har Sony NEX-3N den største bildebrikken, men er likevel lettest inklusiv optikk.

 

På neste side vil vi se nærmere på skjerm, søker og lader >>>

Panasonic Lumix DMC-GF6

Søker: Kun LCD-skjerm
Søkerdekning: 100%
Skjerm: 3 tommer (7.6 cm), 1.04 millioner subpiksler
Batteri: Li-Ion batteri, 1025 mAh
Batterikapasitet: 340 bilder/lading (CIPA)

Kort sagt:
Vippbar skjerm som kan vris opp over kameraet

Ingen mulighet for søker

Fysisk:


Les mer om Panasonic DMC-GF6

Skjerm

GF6 er Panasonics første GF-modell med vippbar skjerm. Panasonic har frem til nå holdt seg til vridbare skjermer med hengsling i venstre side. Det gir en fleksibel løsning hvor skjermen kan justeres i nesten alle vinkler. Skjermen til GF6 er hengslet på baksiden og kan bare vippes opp eller ned, noe som ikke er fullt så fleksibelt. Denne løsningen er imidlertid noe mindre plasskrevende og et bra kompromiss mellom justerbarhet og størrelse på små kameraer.

Skjermen kan vippes helt opp, slik at den peker fremover for bruk i selvportrett og gruppebilder. Skjermbildet snus automatisk 180 grader slik at blir riktig selv om skjermen er opp ned.

LCD-skjermen er på tre tommer, har vel en million punkter og 3:2-format. Skjermen er berøringsfølsom og kameraet kan i stor grad kontrolleres fra skjermen hvis man ønsker det.

I bruk er skjermen klar og virker skarp. Den fungerer bra under de fleste lysforhold, men i sterkt lys, særlig solskinn og motlys, blir det en del reflekser som gjør det vanskeligere å se skjermbildet. Siden skjermen kan vippes er det som regel mulig å justere den slik at det blir mindre reflekser og bedre kontrast.

GF6 har ikke innebygget søker, og siden blitssko mangler kan heller ikke Panasonics eksterne elektroniske søkere monteres.

WiFi er innebygd og Panasonic har en gratis app for både iOS- og Android- mobiltelefoner og nettbrett, som kan brukes for fjernstyring med søkerbilde i appen.

 

Batteri og lader

GF6 leveres med et Li-Ion-batteri og ekstern lader, og batterieliminator finnes som ekstrautstyr. Batterikapasiteten målt med CIPA-standarden er på 340 bilder og ganske typisk for et kompakt systemkamera, bare NEX-3N er vesentlig bedre av sammenligningskameraene.

 

På neste side snakker vi om hvordan GF6 er i praktisk bruk >>>

Panasonic Lumix DMC-GF6

Søker: Kun LCD-skjerm
Søkerdekning: 100%
Skjerm: 3 tommer (7.6 cm), 1.04 millioner subpiksler
Batteri: Li-Ion batteri, 1025 mAh
Batterikapasitet: 340 bilder/lading (CIPA)

Kort sagt:
Vippbar skjerm som kan vris opp over kameraet

Ingen mulighet for søker

Fysisk:


Les mer om Panasonic DMC-GF6

Skjerm

GF6 er Panasonics første GF-modell med vippbar skjerm. Panasonic har frem til nå holdt seg til vridbare skjermer med hengsling i venstre side. Det gir en fleksibel løsning hvor skjermen kan justeres i nesten alle vinkler. Skjermen til GF6 er hengslet på baksiden og kan bare vippes opp eller ned, noe som ikke er fullt så fleksibelt. Denne løsningen er imidlertid noe mindre plasskrevende og et bra kompromiss mellom justerbarhet og størrelse på små kameraer.

Skjermen kan vippes helt opp, slik at den peker fremover for bruk i selvportrett og gruppebilder. Skjermbildet snus automatisk 180 grader slik at blir riktig selv om skjermen er opp ned.

LCD-skjermen er på tre tommer, har vel en million punkter og 3:2-format. Skjermen er berøringsfølsom og kameraet kan i stor grad kontrolleres fra skjermen hvis man ønsker det.

I bruk er skjermen klar og virker skarp. Den fungerer bra under de fleste lysforhold, men i sterkt lys, særlig solskinn og motlys, blir det en del reflekser som gjør det vanskeligere å se skjermbildet. Siden skjermen kan vippes er det som regel mulig å justere den slik at det blir mindre reflekser og bedre kontrast.

GF6 har ikke innebygget søker, og siden blitssko mangler kan heller ikke Panasonics eksterne elektroniske søkere monteres.

WiFi er innebygd og Panasonic har en gratis app for både iOS- og Android- mobiltelefoner og nettbrett, som kan brukes for fjernstyring med søkerbilde i appen.

 

Batteri og lader

GF6 leveres med et Li-Ion-batteri og ekstern lader, og batterieliminator finnes som ekstrautstyr. Batterikapasiteten målt med CIPA-standarden er på 340 bilder og ganske typisk for et kompakt systemkamera, bare NEX-3N er vesentlig bedre av sammenligningskameraene.

 

På neste side snakker vi om hvordan GF6 er i praktisk bruk >>>

Panasonic Lumix DMC-GF6

Lysmåling: Evaluerende, punkt og senterveid
Eksponeringsmodi: P, S, A, M
Lengste lukkertid: 60 sek
Korteste lukkertid: 1/4000 sek
Opptakshastighet: 4.2 bilder/sek (20 i JPG, maks 39 bilder)
Video: 1920 x 1080 50i med AVCHD (25P MP4)
Mikrofon: Innebygget, stereo
GPS: Nei
Wi-Fi: Ja

Kort sagt:
Rask og presis autofokus
Konfigurerbar autofokus
WiFi innebygd
Bra fjernstyringsapp
Berøringsfølsom skjerm

Usikker følgefokus
Litt kronglete panoramafunksjon

Praktisk:


Les mer om Panasonic DMC-GF6

Hurtighet og fokus

Panasonic hadde allerede i første generasjon av mFT-kameraer bra autofokushastighet og respons generelt. Dette har blitt gradvis enda bedre, og GF6 har fått en oppgradert bildebrikke i forhold til GF5. Den oppgraderte utgaven har høyere utlesningshastighet som igjen skal gir raskere autofokus. I praksis er hastigheten allerede så bra at ytterligere små forbedringer knapt er merkbare. Vi testet autofokusen med Panasonics nye 14-42 millimeter standardzoom, og GF6 fokuserte på under 0.2 sekunder i vidvinkelområdet og under 0.3 sekunder selv på full tele. Dette er veldig bra resultat, men ikke noen revolusjon i forhold til andre modeller.

I sniktittartikkelen kommenterte vi at fokus ikke var nøyaktig på alle bilder. Det var ingen spesielle problemer med nøyaktighet i produksjonsmodellen (firmware versjon 1.0) som ble brukt for denne testen. Som vi ofte ser på kameraer med kontrastbasert fokus er det imidlertid ikke alltid de fokuserer på det som er nærmest hvis fokuspunktet dekker områder med ulik avstand.

GF6 med 14-42 Mk II, 42mm F5.6, ISO 160

Panasonic har et fleksibelt fokussystem på sine modeller hvor man kan justere størrelsen på fokuspunktet i fire nivåer ved å peke på skjermen og så vri på kontrollhjulet. Man kan også aktivere alle de 23 punktene og la kameraet velge, eller la ansiktsgjenkjenning bestemme fokus.

Følgefokus finnes også og den fungerer til en viss grad, men ikke på samme nivå som på speilreflekskameraer med fasebaserte autofokussensorer. På høyeste seriebildehastighet låser for øvrig skjermbildet seg, og man må ned i midterste hastighet for å få oppdatering av skjermbildet. Selv da er skjermen svart mye av tiden, noe som gjør det vanskelig å følge motiv som beveger seg.

Et punkt hvor Panasonic har fått til en forbedring er oppstartstid, som nå ligger på rundt 0.6 sekunder inkludert fokusering og eksponering. Oppstartstid er sjelden noe problem i praksis, men det er uansett bra at Panasonic fjerner unødige tregheter. Merk at GF6 er testet med ny 14-42, mens GX1 ble testet med PZ 14-42, som bruker lengre tid på å starte. Tidligere modeller testet med objektiv med manuell zoom har ligget på rundt ett sekund.

GF6 har flere muligheter for seriebilde. Høyeste bildefrekvens SH (Super High Speed) er oppgitt til 20 bilder i sekundet. Vi testet og det stemte bra, forutsatt kort nok lukkertid. SH låser fokus og eksponering før første bilde, støtter kun JPG og stopper etter maksimalt 39 bilder.

Høyeste hastighet med beste kvalitet (RAW eller RAW + JPG) er spesifisert til 4.2 bilder i sekundet. Da oppdateres ikke søkerbildet mens serien tas, men siste bilde vises så man får et visst inntrykk av om motivet beveger seg.

Middels og lav hastighet gir henholdsvis tre og to bilder i sekundet med oppdatering av søkerbildet, men som nevnt over skjermen likevel svart en del av tiden.

Diagrammet under viser bilder på ti sekunder med beste kvalitet JPG. Bildefrekvensen lå konstant på nesten eksakt fire bilder i sekundet til bufferen gikk full etter 37 bilder, deretter sank hastigheten omtrent to bilder i sekundet. Med lav og middels hastighet var frekvensen som spesifisert, og bufferen gikk ikke full på ti sekunder.

Med RAW-format og RAW+JPG klarer GF6 syv bilder på full hastighet før bufferen er full og hastigheten synker. Med RAW fortsetter kameraet med knappe to bilder i sekundet, mens RAW+JPG stabiliserte seg på rundt ett bilde i sekundet for lengre serier.

I enkeltbildemodus er det i praksis aldri nødvendig å vente på kameraet selv om det i teorien er mulig å fylle bufferen ved å trykke av så raskt som mulig med et tregt minnekort i kameraet.

GF6 ble testet med et 32GB Sandisk Extreme Pro SDHC-kort, og selv etter at bufferen ble full tok det aldri lang tid før lagring var ferdig. Det var mulig både å ta nytt bilde og endre innstillinger i menyene mens lagring pågikk.

 

Funksjoner

GF6 byr på mye både for den som ønsker full manuell kontroll og den som vil la kameraet bestemme det meste. Kameraet har en full auto-funksjon som kalles iA (intelligent Auto). Funksjonen analyserer motivet for deg, og velger automatisk motivprogrammet som passer best.

Manuelt valg av motivprogram gir litt mer kontroll enn iA, men kameraet står fortsatt for valg av korrekt eksponering og mange andre parametere.

For den som ønsker full kontroll har GF6 både halvautomatisk eksponering med eksponeringskompensasjon og full manuell. I tillegg til eksponeringskontroll kan man velge mellom flere ferdigdefinerte bildestiler og individuell justering av fargemetning, kontrast og oppskarping. GF6 kan lagre JPG-bilder med sRGB eller Adobe RGB fargerom. GF6 kan lagre flere kameraoppsett som hentes frem med C1/C2-innstillingene på modusrattet.

Panorama

Panasonic var relativt sent ute med innebygd panoramafunksjon som lager bildet ferdig i kameraet, men dette er på plass på GF6. Resultatet blir ikke alltid perfekt, men absolutt brukbart for mange motiv. Funksjonen var forøvrig ganske følsom for riktig bevegelse av kamera, og ga opp hvis kameraet ble beveget ujevnt, for raskt eller for sakte.

 

Panorama generert i kameraet, originalen er 8176 x 1920 piksler

 

WiFi

WiFi blir stadig vanligere, og GF6 har dette innebygd. En av kameraets to funksjonstaster (Fn2) har WiFi-oppsett som standardfunksjon. GF6 har NFC-funksjonalitet (Near Field Communication) som skal forenkle oppsett med kompatible enheter ved at kamera og mobiltelefon eller nettbrett holdes mot hverandre.

Les også: Dette er NFC (Amobil.no)

Vi testet fjernstyring av kameraet fra en Samsung Galaxy Pad uten NFC-funksjonalitet. For å pare de to enhetene sammen måtte vi skrive inn et passord på nettbrettet som kameraet genererte, men kun første gang.

Når det først er kontakt, kan kameraet fjernstyres via en egen Panasonic-applikasjon. Applikasjonen er tilgjengelig gratis for både Android og iOS, og er en av de bedre vi har testet så langt. Spesielt oppdateringshastigheten på skjermbildet var mye bedre enn Samsung sin, og nesten alt av kamerainnstillinger kan justeres. Skjermbildet under er fra Panasonic Image App på en Samsung Galaxy Pad 7.7.

Panasonics kamerakontrollapp

Den innebygde WiFi-en kan også brukes til å laste bilder opp på nettet eller tagge bildene du tar med GPS-koordinater fra nettbrett eller telefon.

Blits

GF6 har innebygd blits, men mangler blitssko, så Panasonics eksterne blitser kan ikke monteres på kameraet. Den nyeste Panasonic-blitsen (DMW-FL360L) har imidlertid støtte for trådløs fjernstyring og GF6 kan kontrollere opp til tre grupper av blitser ved hjelp av den innebygde blitsen.

 

Video

Akam har ikke testet videokvaliteten, så dette er en gjennomgang av spesifikasjonene. Lagringsformatet er AVCHD eller MP4 og begge format gir opptak i Full HD som beste kvalitet. Panasonic har valgt å tilby et ganske begrenset antall kombinasjoner av bildefrekvens og bitrater, og det er kanskje greit nok for en innstegsmodell. Det eneste valget for AVCHD er imidlertid 50 bilder per sekund interlaced (25p fra bildebrikken), og vi savner et valg for en 25p-opsjon (progressivt). Velger man MP4-format er imidlertid 1080p25 tilgjengelig – og eneste mulighet i full HD. Panasonic anbefaler minimum klasse fire minnekort for videoopptak.

Med redusert oppløsning (1280x720) er 50p tilgjengelig, men spesifikasjonene sier at data likevel leses ut kun 25 ganger i sekundet.

GF6 har en egen videoutløser og video er tilgjengelig uansett hvilken modus kameraet er innstilt på, men det er en egen «Manuell» Video innstilling på modusrattet. Denne gir mulighet for full kontroll over eksponering på video.

Det er innebygde stereomikrofoner, og volum og vindfilter kan justeres i menyene. Det er ikke inngang for ekstern mikrofon siden det heller ikke er noen blitssko å montere den i. Både enkel autofokus, kontinuerlig fokus og manuell fokus kan brukes i videomodus.

 

På neste side vil vi snakke om bildekvalitet og optikk >>>

Panasonic Lumix DMC-GF6

Lysmåling: Evaluerende, punkt og senterveid
Eksponeringsmodi: P, S, A, M
Lengste lukkertid: 60 sek
Korteste lukkertid: 1/4000 sek
Opptakshastighet: 4.2 bilder/sek (20 i JPG, maks 39 bilder)
Video: 1920 x 1080 50i med AVCHD (25P MP4)
Mikrofon: Innebygget, stereo
GPS: Nei
Wi-Fi: Ja

Kort sagt:
Rask og presis autofokus
Konfigurerbar autofokus
WiFi innebygd
Bra fjernstyringsapp
Berøringsfølsom skjerm

Usikker følgefokus
Litt kronglete panoramafunksjon

Praktisk:


Les mer om Panasonic DMC-GF6

Hurtighet og fokus

Panasonic hadde allerede i første generasjon av mFT-kameraer bra autofokushastighet og respons generelt. Dette har blitt gradvis enda bedre, og GF6 har fått en oppgradert bildebrikke i forhold til GF5. Den oppgraderte utgaven har høyere utlesningshastighet som igjen skal gir raskere autofokus. I praksis er hastigheten allerede så bra at ytterligere små forbedringer knapt er merkbare. Vi testet autofokusen med Panasonics nye 14-42 millimeter standardzoom, og GF6 fokuserte på under 0.2 sekunder i vidvinkelområdet og under 0.3 sekunder selv på full tele. Dette er veldig bra resultat, men ikke noen revolusjon i forhold til andre modeller.

I sniktittartikkelen kommenterte vi at fokus ikke var nøyaktig på alle bilder. Det var ingen spesielle problemer med nøyaktighet i produksjonsmodellen (firmware versjon 1.0) som ble brukt for denne testen. Som vi ofte ser på kameraer med kontrastbasert fokus er det imidlertid ikke alltid de fokuserer på det som er nærmest hvis fokuspunktet dekker områder med ulik avstand.

GF6 med 14-42 Mk II, 42mm F5.6, ISO 160

Panasonic har et fleksibelt fokussystem på sine modeller hvor man kan justere størrelsen på fokuspunktet i fire nivåer ved å peke på skjermen og så vri på kontrollhjulet. Man kan også aktivere alle de 23 punktene og la kameraet velge, eller la ansiktsgjenkjenning bestemme fokus.

Følgefokus finnes også og den fungerer til en viss grad, men ikke på samme nivå som på speilreflekskameraer med fasebaserte autofokussensorer. På høyeste seriebildehastighet låser for øvrig skjermbildet seg, og man må ned i midterste hastighet for å få oppdatering av skjermbildet. Selv da er skjermen svart mye av tiden, noe som gjør det vanskelig å følge motiv som beveger seg.

Et punkt hvor Panasonic har fått til en forbedring er oppstartstid, som nå ligger på rundt 0.6 sekunder inkludert fokusering og eksponering. Oppstartstid er sjelden noe problem i praksis, men det er uansett bra at Panasonic fjerner unødige tregheter. Merk at GF6 er testet med ny 14-42, mens GX1 ble testet med PZ 14-42, som bruker lengre tid på å starte. Tidligere modeller testet med objektiv med manuell zoom har ligget på rundt ett sekund.

GF6 har flere muligheter for seriebilde. Høyeste bildefrekvens SH (Super High Speed) er oppgitt til 20 bilder i sekundet. Vi testet og det stemte bra, forutsatt kort nok lukkertid. SH låser fokus og eksponering før første bilde, støtter kun JPG og stopper etter maksimalt 39 bilder.

Høyeste hastighet med beste kvalitet (RAW eller RAW + JPG) er spesifisert til 4.2 bilder i sekundet. Da oppdateres ikke søkerbildet mens serien tas, men siste bilde vises så man får et visst inntrykk av om motivet beveger seg.

Middels og lav hastighet gir henholdsvis tre og to bilder i sekundet med oppdatering av søkerbildet, men som nevnt over skjermen likevel svart en del av tiden.

Diagrammet under viser bilder på ti sekunder med beste kvalitet JPG. Bildefrekvensen lå konstant på nesten eksakt fire bilder i sekundet til bufferen gikk full etter 37 bilder, deretter sank hastigheten omtrent to bilder i sekundet. Med lav og middels hastighet var frekvensen som spesifisert, og bufferen gikk ikke full på ti sekunder.

Med RAW-format og RAW+JPG klarer GF6 syv bilder på full hastighet før bufferen er full og hastigheten synker. Med RAW fortsetter kameraet med knappe to bilder i sekundet, mens RAW+JPG stabiliserte seg på rundt ett bilde i sekundet for lengre serier.

I enkeltbildemodus er det i praksis aldri nødvendig å vente på kameraet selv om det i teorien er mulig å fylle bufferen ved å trykke av så raskt som mulig med et tregt minnekort i kameraet.

GF6 ble testet med et 32GB Sandisk Extreme Pro SDHC-kort, og selv etter at bufferen ble full tok det aldri lang tid før lagring var ferdig. Det var mulig både å ta nytt bilde og endre innstillinger i menyene mens lagring pågikk.

 

Funksjoner

GF6 byr på mye både for den som ønsker full manuell kontroll og den som vil la kameraet bestemme det meste. Kameraet har en full auto-funksjon som kalles iA (intelligent Auto). Funksjonen analyserer motivet for deg, og velger automatisk motivprogrammet som passer best.

Manuelt valg av motivprogram gir litt mer kontroll enn iA, men kameraet står fortsatt for valg av korrekt eksponering og mange andre parametere.

For den som ønsker full kontroll har GF6 både halvautomatisk eksponering med eksponeringskompensasjon og full manuell. I tillegg til eksponeringskontroll kan man velge mellom flere ferdigdefinerte bildestiler og individuell justering av fargemetning, kontrast og oppskarping. GF6 kan lagre JPG-bilder med sRGB eller Adobe RGB fargerom. GF6 kan lagre flere kameraoppsett som hentes frem med C1/C2-innstillingene på modusrattet.

Panorama

Panasonic var relativt sent ute med innebygd panoramafunksjon som lager bildet ferdig i kameraet, men dette er på plass på GF6. Resultatet blir ikke alltid perfekt, men absolutt brukbart for mange motiv. Funksjonen var forøvrig ganske følsom for riktig bevegelse av kamera, og ga opp hvis kameraet ble beveget ujevnt, for raskt eller for sakte.

 

Panorama generert i kameraet, originalen er 8176 x 1920 piksler

 

WiFi

WiFi blir stadig vanligere, og GF6 har dette innebygd. En av kameraets to funksjonstaster (Fn2) har WiFi-oppsett som standardfunksjon. GF6 har NFC-funksjonalitet (Near Field Communication) som skal forenkle oppsett med kompatible enheter ved at kamera og mobiltelefon eller nettbrett holdes mot hverandre.

Les også: Dette er NFC (Amobil.no)

Vi testet fjernstyring av kameraet fra en Samsung Galaxy Pad uten NFC-funksjonalitet. For å pare de to enhetene sammen måtte vi skrive inn et passord på nettbrettet som kameraet genererte, men kun første gang.

Når det først er kontakt, kan kameraet fjernstyres via en egen Panasonic-applikasjon. Applikasjonen er tilgjengelig gratis for både Android og iOS, og er en av de bedre vi har testet så langt. Spesielt oppdateringshastigheten på skjermbildet var mye bedre enn Samsung sin, og nesten alt av kamerainnstillinger kan justeres. Skjermbildet under er fra Panasonic Image App på en Samsung Galaxy Pad 7.7.

Panasonics kamerakontrollapp

Den innebygde WiFi-en kan også brukes til å laste bilder opp på nettet eller tagge bildene du tar med GPS-koordinater fra nettbrett eller telefon.

Blits

GF6 har innebygd blits, men mangler blitssko, så Panasonics eksterne blitser kan ikke monteres på kameraet. Den nyeste Panasonic-blitsen (DMW-FL360L) har imidlertid støtte for trådløs fjernstyring og GF6 kan kontrollere opp til tre grupper av blitser ved hjelp av den innebygde blitsen.

 

Video

Akam har ikke testet videokvaliteten, så dette er en gjennomgang av spesifikasjonene. Lagringsformatet er AVCHD eller MP4 og begge format gir opptak i Full HD som beste kvalitet. Panasonic har valgt å tilby et ganske begrenset antall kombinasjoner av bildefrekvens og bitrater, og det er kanskje greit nok for en innstegsmodell. Det eneste valget for AVCHD er imidlertid 50 bilder per sekund interlaced (25p fra bildebrikken), og vi savner et valg for en 25p-opsjon (progressivt). Velger man MP4-format er imidlertid 1080p25 tilgjengelig – og eneste mulighet i full HD. Panasonic anbefaler minimum klasse fire minnekort for videoopptak.

Med redusert oppløsning (1280x720) er 50p tilgjengelig, men spesifikasjonene sier at data likevel leses ut kun 25 ganger i sekundet.

GF6 har en egen videoutløser og video er tilgjengelig uansett hvilken modus kameraet er innstilt på, men det er en egen «Manuell» Video innstilling på modusrattet. Denne gir mulighet for full kontroll over eksponering på video.

Det er innebygde stereomikrofoner, og volum og vindfilter kan justeres i menyene. Det er ikke inngang for ekstern mikrofon siden det heller ikke er noen blitssko å montere den i. Både enkel autofokus, kontinuerlig fokus og manuell fokus kan brukes i videomodus.

 

På neste side vil vi snakke om bildekvalitet og optikk >>>

Panasonic Lumix DMC-GF6

Oppløsning: 16 megapiksler
Bildestørrelse: 4592 x 3448 piksler
Brikketype: Live MOS
Brikkestørrelse: FourThirds 17.3 x 13 mm
ISO: 100 - 25 600
RAW-støtte: Ja

Les mer om Panasonic DMC-GF6

Bildekvalitet

Denne artikkelen er en omtale og ikke en full test siden vi oppfatter GF6 som en relativt beskjeden oppgradering i forhold til tidligere modeller. På mange måter er GF6 en GF5 med modusratt, vippbar skjerm, WiFi og bildebrikken til GX1. Det er selvsagt ikke fullt så enkelt, men forskjellene i bildekvalitet i forhold til andre kameraer som bruker Panasonics 16 megapiksel-bildebrikke er små at vi har valgt å ikke lage noen full bildekvalitetstest av dette kameraet.

Vi anbefaler derfor å se på testen av GX1 for mer informasjon om bildekvalitet, men merk at dette ikke er samme bildebrikke som sitter i GH3, selv om antall piksler er det samme. På denne siden tar vi med noen eksempler tatt med GF6 og noen sammenligninger med GX1.

GF6 med Panasonic 35-100mm, 100 mm, F3.2, ISO 160, 1/160 sekund, fra RAW, utsnitt. Klikk på bildet for en større versjon.

Detaljgjengivelse

JPG eller RAW?

Eksemplet under er fra en av Akams testtavler, og er et utsnitt i 100% fra et JPG-bilde rett fra testkameraet med standardinnstillinger og laveste ISO (160). Fører du musepilen over bildet vil du få se samme utsnitt fra samme bilde, men fra RAW-filen.

For å få fullt utbytte av RAW kreves det god etterbehandling, men selv en enkel konvertering fra RAW med standardinnstillinger i Adobe Photoshop CS6 (ACR 8,1) er det litt mer detaljer i RAW-bildet.

På oppløsningskartet under ser RAW-versjonen også noe bedre ut.

JPG Raw

 

Sammenligningbilder - lav ISO

På neste bilde sammenligner vi JPG fra GF6 mot JPG fra Panasonic GX1, hold musepilen over bildet for å se GX1-versjonen. Begge er testet med Olympus 35mm makro, F5.6 og laveste ISO. Akam har byttet testrom siden GX1-testen, så lyssetting og eksponering er ikke helt identisk, men det er likevel klart at detaljnivået (som forventet) er veldig likt.

Neste bilde er med samme kameraer, men RAW-versjoner.

 

Sammenligningbilder - høy ISO

Vi gjør ingen sammenligning med flere kamera og alle ISO-verdier i denne omtalen, men hopper til ISO 3200 som ligger i grenseland for bra bildekvalitet på mange kameraer i dag. Første bilde er med JPG, før muspekeren over bildet for å se GX1-versjonen.

Neste bilde er med samme kameraer, men RAW-versjoner.

 

Siste sammenligning er på ISO 12800 som er høyeste for GX1 og høyeste uten ISO-utvidelse (meny-opsjon) for GF6.

Neste bilde er med samme kameraer, men RAW-versjoner.

Det er ingen storer forskjeller i ytelse på høy ISO for GX1 og GF6. Detaljnivået er ganske likt når vi ser bort fra forskjellene som skyldes forskjeller i belysningen. Vi kan heller ikke finne noen forbedring i GF6 for RAW, men støybehandlingen i JPG-genereringen ser ut til å være justert litt. Måling av støy med Imatest ga et marginalt bedre resultat for GF6.

 

Fargegjengivelse

Nedenfor kan du se nærmere på fargegjengivelsen til testkameraet i forhold til det perfekte. Firkantene representerer her korrekt farge, plassert i AdobeRGB-fargerommet, og sirklene er fargen slik kameraet har avfotografert samme farge. Linjene øverst til høyre og nederst til venstre angir fargerommets grenser, og linjene mellom kvadratene og sirklene angir avviket. Jo lengre en linje er, desto større er avviket på den fargen fra idealet.

GF6 greide seg bra på denne testen med ganske typiske avvik med mer mettede farger enn idealet. Hudtoner er også relativt nøyaktige mens gråskalaen ikke er helt nøytral, noe som gikk igjen på alle ISO-verdier med størst avvik på høyeste ISO..

Panasonic GF6 fargegjengivelse, RAW, AdobeRGB, ISO 160

 

Dynamikkomfang

Panasonic har valgt å ikke bruke sin beste bildebrikke, som foreløpig kun finnes i GH3, i GF6. Det betyr ikke at den er dårlig, men den scorer ganske jevnt med GX1 og litt dårligere enn GH3 i tester på støynivå og dynamikk.

Bildet under har ganske høy kontrast med en del utbrente høylys. I RAW-versjonen er det hentet frem så mye som mulig i høylysene, og det hjelper en god del, men ikke nok til at alle utbrente områder er borte.

Panasonic GF6, 14-42 mm og 39mm F5.6, ISO 160, 1/8 sekund, JPG.

Klikk på linkene for større versjon av JPG-bildet og den justerte RAW-versjonen.

 

Optikk

Systemkameraer kan utstyres med valgfri optikk, og Akam omtaler derfor normalt ikke optikk som en del av kameratester. Panasonic har imidlertid i flere år hatt to versjoner av 14-42 millimeter standardzoom, en «konvensjonell» med zoomring og fokusring og en motorisert (Panasonic G X VARIO PZ 14-42mm) hvor både zooming og fokusering gjøres med brytere. Sammen med GF6 introduserte Panasonic en ny versjon av sin vanlige 14-42 milimeter (Panasonic 14-42mm F3.5-5.6 II) som er vesentlig mer kompakt enn den gamle, men fortsatt større enn PZ-varianten og omtrent 15% tyngre.

GF6 med PZ 14-42
GF6 med 14-42 versjon II

GF6 selges i utgangspunktet med en av disse standardzoomene, eller sammen med standardzoom og 45-150mm telezoom.

 På neste side kan du lese om hva vi syns om kameraet og hva konklusjonen vår ble >>>

Panasonic Lumix DMC-GF6

Oppløsning: 16 megapiksler
Bildestørrelse: 4592 x 3448 piksler
Brikketype: Live MOS
Brikkestørrelse: FourThirds 17.3 x 13 mm
ISO: 100 - 25 600
RAW-støtte: Ja

Les mer om Panasonic DMC-GF6

Bildekvalitet

Denne artikkelen er en omtale og ikke en full test siden vi oppfatter GF6 som en relativt beskjeden oppgradering i forhold til tidligere modeller. På mange måter er GF6 en GF5 med modusratt, vippbar skjerm, WiFi og bildebrikken til GX1. Det er selvsagt ikke fullt så enkelt, men forskjellene i bildekvalitet i forhold til andre kameraer som bruker Panasonics 16 megapiksel-bildebrikke er små at vi har valgt å ikke lage noen full bildekvalitetstest av dette kameraet.

Vi anbefaler derfor å se på testen av GX1 for mer informasjon om bildekvalitet, men merk at dette ikke er samme bildebrikke som sitter i GH3, selv om antall piksler er det samme. På denne siden tar vi med noen eksempler tatt med GF6 og noen sammenligninger med GX1.

GF6 med Panasonic 35-100mm, 100 mm, F3.2, ISO 160, 1/160 sekund, fra RAW, utsnitt. Klikk på bildet for en større versjon.

Detaljgjengivelse

JPG eller RAW?

Eksemplet under er fra en av Akams testtavler, og er et utsnitt i 100% fra et JPG-bilde rett fra testkameraet med standardinnstillinger og laveste ISO (160). Fører du musepilen over bildet vil du få se samme utsnitt fra samme bilde, men fra RAW-filen.

For å få fullt utbytte av RAW kreves det god etterbehandling, men selv en enkel konvertering fra RAW med standardinnstillinger i Adobe Photoshop CS6 (ACR 8,1) er det litt mer detaljer i RAW-bildet.

På oppløsningskartet under ser RAW-versjonen også noe bedre ut.

JPG Raw

 

Sammenligningbilder - lav ISO

På neste bilde sammenligner vi JPG fra GF6 mot JPG fra Panasonic GX1, hold musepilen over bildet for å se GX1-versjonen. Begge er testet med Olympus 35mm makro, F5.6 og laveste ISO. Akam har byttet testrom siden GX1-testen, så lyssetting og eksponering er ikke helt identisk, men det er likevel klart at detaljnivået (som forventet) er veldig likt.

Neste bilde er med samme kameraer, men RAW-versjoner.

 

Sammenligningbilder - høy ISO

Vi gjør ingen sammenligning med flere kamera og alle ISO-verdier i denne omtalen, men hopper til ISO 3200 som ligger i grenseland for bra bildekvalitet på mange kameraer i dag. Første bilde er med JPG, før muspekeren over bildet for å se GX1-versjonen.

Neste bilde er med samme kameraer, men RAW-versjoner.

 

Siste sammenligning er på ISO 12800 som er høyeste for GX1 og høyeste uten ISO-utvidelse (meny-opsjon) for GF6.

Neste bilde er med samme kameraer, men RAW-versjoner.

Det er ingen storer forskjeller i ytelse på høy ISO for GX1 og GF6. Detaljnivået er ganske likt når vi ser bort fra forskjellene som skyldes forskjeller i belysningen. Vi kan heller ikke finne noen forbedring i GF6 for RAW, men støybehandlingen i JPG-genereringen ser ut til å være justert litt. Måling av støy med Imatest ga et marginalt bedre resultat for GF6.

 

Fargegjengivelse

Nedenfor kan du se nærmere på fargegjengivelsen til testkameraet i forhold til det perfekte. Firkantene representerer her korrekt farge, plassert i AdobeRGB-fargerommet, og sirklene er fargen slik kameraet har avfotografert samme farge. Linjene øverst til høyre og nederst til venstre angir fargerommets grenser, og linjene mellom kvadratene og sirklene angir avviket. Jo lengre en linje er, desto større er avviket på den fargen fra idealet.

GF6 greide seg bra på denne testen med ganske typiske avvik med mer mettede farger enn idealet. Hudtoner er også relativt nøyaktige mens gråskalaen ikke er helt nøytral, noe som gikk igjen på alle ISO-verdier med størst avvik på høyeste ISO..

Panasonic GF6 fargegjengivelse, RAW, AdobeRGB, ISO 160

 

Dynamikkomfang

Panasonic har valgt å ikke bruke sin beste bildebrikke, som foreløpig kun finnes i GH3, i GF6. Det betyr ikke at den er dårlig, men den scorer ganske jevnt med GX1 og litt dårligere enn GH3 i tester på støynivå og dynamikk.

Bildet under har ganske høy kontrast med en del utbrente høylys. I RAW-versjonen er det hentet frem så mye som mulig i høylysene, og det hjelper en god del, men ikke nok til at alle utbrente områder er borte.

Panasonic GF6, 14-42 mm og 39mm F5.6, ISO 160, 1/8 sekund, JPG.

Klikk på linkene for større versjon av JPG-bildet og den justerte RAW-versjonen.

 

Optikk

Systemkameraer kan utstyres med valgfri optikk, og Akam omtaler derfor normalt ikke optikk som en del av kameratester. Panasonic har imidlertid i flere år hatt to versjoner av 14-42 millimeter standardzoom, en «konvensjonell» med zoomring og fokusring og en motorisert (Panasonic G X VARIO PZ 14-42mm) hvor både zooming og fokusering gjøres med brytere. Sammen med GF6 introduserte Panasonic en ny versjon av sin vanlige 14-42 milimeter (Panasonic 14-42mm F3.5-5.6 II) som er vesentlig mer kompakt enn den gamle, men fortsatt større enn PZ-varianten og omtrent 15% tyngre.

GF6 med PZ 14-42
GF6 med 14-42 versjon II

GF6 selges i utgangspunktet med en av disse standardzoomene, eller sammen med standardzoom og 45-150mm telezoom.

 På neste side kan du lese om hva vi syns om kameraet og hva konklusjonen vår ble >>>

Oppsummering

GF6 er siste kameraet i GF-serien — Panasonics minste Micro Four Thirds-kameraer (mFT). Første modell var et entusiastkamera med mange funksjoner tilgjengelige direkte på egne knapper og brytere, mens senere versjoner har blitt stadig mindre og lettere med stadig flere funksjoner kun tilgjengelig via menysystemet.

GF6 er et skritt mot entusiastklassen igjen. Det har blitt litt større, modusratt er tilbake, det har fått vridbar skjerm, en ekstra knapp samt 16 megapiksel bildebrikke og elektronikk på omtrent GX1-nivå. Det er fortsatt ikke den beste bildebrikken Panasonic bruker (den finnes foreløpig kun i GH3), men et skritt opp fra 12 megapiksel brikken som ble brukt til og med forrige generasjon (GF5) og mer enn god nok for de fleste situasjoner.

(Foto: Panasonic)

Selv om GF6 har forbedret brukergrensesnitt for de som ønsker knapper, har den også berøringsfølsom skjerm som kan brukes både for å navigere i menyer, sette fokuspunkt rett på skjermen eller ta bilde ved å peke på skjermen. Det er positivt at Panasonic jobber med å forbedre begge måter å betjene kameraet på, slik at brukeren selv kan velge den metoden som passer best i ulike situasjoner.

GF6 kan også fjernstyres fra mobile enheter via en applikasjon, som finnes til både iOS og Android. Applikasjonen kan lastes ned gratis, og kameraet kobles til mobiltelefonen eller nettbrettet ved hjelp av WiFi som er innebygd i GF6. WiFi kan også brukes for å overføre bilder fra kameraet til nettet eller tagge bilder med GPS-koordinater.

(Foto: Panasonic)

Siden GF6 på mange måter er en mellomting mellom GF5 og GX1 når det gjelder utforming (GF5) og bildekvalitet (GX1), har vi valgt å presentere GF6 i en omtale som er lett-versjonen av en test. Den delen som er mest kuttet ned er bildekvalitetssiden og vi har derfor ikke gitt GF6 noen bilekvalitetskarakter, men henviser til GX1-testen, siden kameraene er såpass nært beslektet.

(Foto: Panasonic)

GF6 har vippbar skjerm som kan vris 180 grader opp, slik at den synes over kameraet, noe som er kjekt for selvportretter. Skjermen har også bedre oppløsning (vel en million punkter) enn GF5, men blir som normalt for slike skjermer ganske kontrastløs og til dels vanskelig å se i veldig kraftig lys. GF6 har ikke blitssko og kan derfor ikke utstyres med ekstern elektronisk søker. En liten blits er derimot innebygd og den kan brukes for å fjernstyre kompatible eksterne blitser.

I bruk var kameraet raskt i alle situasjoner, rask autofokus og menyer og knapper kan brukes også når kameraet jobber med å lagre forrige bilde. Ergonomien er bra for et kamera i denne størrelsen, men selvsagt ikke på nivå med et større systemkamera med stort grep.

Alternativer

Mens forrige generasjon (GF5) var et av de minste og letteste i klassen er GF6 noe større og tyngre, noe som kanskje ikke er ideelt for den som er på jakt etter en ren innstegsmodell, men gunstig for den som vil bruke kameraet litt mer avansert. Det betyr at mens GF5 konkurrerte direkte mot Olympus E-PM1 er GF6 mer sammenlignbart med Olympus E-PL5. Vekt og størrelse for disse to er veldig like, men GF6 har innebygd blits, mindre normalzoom (med PZ 14-42mm) og WiFi innebygd. E-PL5 har blitssko, stabilisator i huset og støtte for ekstern elektronisk søker. Det minste og letteste mFT-kameraet er nå Olympus E-PM2, men det har ikke vridbar skjerm.

Den som ønsker Panasonic med mulighet for søker må velge GX1 som er omtrent like tungt, har samme bildekvalitet, litt bedre brukergrensesnitt (for avansert bruk), men GX1 er godt over ett år gammel (juli 2013) og vil muligens oppgraderes relativt raskt.

Sony NEX-3N kan kanskje være et alternativ.
Sony NEX-3N kan kanskje være et alternativ.Foto: Sony

Micro Four Thirds er ikke det eneste systemet med kompakte systemkameraer, tvert i mot. Største konkurrent er nok Sony med sine NEX-modeller og NEX-3N matcher GF6 på så og si alle punkter og er gunstig priset. Det er forøvrig flere NEX-modeller å velge mellom og både priser og utvalg endrer seg stadig.

Fujifilm har hittil hatt noe dyrere modeller, men X-M1 ser ut til å være rettet mot samme kundegruppe som GF6. Fujifilms kameraer er kjent for god bildebrikke, men de har ikke en virkelig kompakt standardzoom og autofokusen er ikke på GF6-nivå (i hastighet).

Samsung har flere NX-modeller. Tidligere modeller har slitt litt med noe treghet, særlig ved bruk av RAW og seriebilder, men NX300 skal være forbedret på dette område. Akam har ikke testet dette ennå.

Både Canon og Nikon har også kompakte speilløse systemkameraer, men ser foreløpig ut til å satse mer på sine speilrefleksmodeller. Både Eos M og Nikon 1 kan uansett være alternativ, særlig for de som allerede har speilrefleks og ønsker speilløst fra samme produsent - og en viss kompatibilitet med objektivene (via adapter). Pentax har forøvrig også et speilløst alternativ ( Pentax Q), men det er basert på en mye mindre bildebrikke og ikke helt sammenlignbart.

Siden GF6 er en innstegsmodell kan avanserte kompaktkameraer være et alternativ for de som ikke regner med å bruke noe annet enn standardzoomen. Her finnes det en rekke modeller å velge mellom og man kan få enten mindre kameraer, mer zoom, bedre lysstyrke eller en kombinasjon av dette. Olympus XZ-2 iHS, Sony RX100 og RX100 Mk II er tre interessante modeller, men så og si alle produsenter har slike kameraer.

Konklusjon

Totalt sett er Panasonic GF6 et godt innstegskamera som også er et bra alternativ for mer avansert bruk. GF6 har nemlig i tillegg til all automatikken et brukergrensesnitt som også fungerer greit for de som vil ha mer kontroll over eksponering og fokus. Innebygd WiFi, vippbar skjerm og rask fokus er positive egenskaper med GF6, men følgefokus klarer Panasonics systemkameraer fortsatt ikke like godt som speilreflekser. Det er lite å trekke for sammenlignet med de nærmeste konkurrentene, men Panasonic bruker sin beste bildebrikke kun i toppmodellen GH3 så bildekvaliteten kunne blitt ennå litt bedre hvis GF6 hadde fått samme bildebrikke.

 

 

Oppsummering

GF6 er siste kameraet i GF-serien — Panasonics minste Micro Four Thirds-kameraer (mFT). Første modell var et entusiastkamera med mange funksjoner tilgjengelige direkte på egne knapper og brytere, mens senere versjoner har blitt stadig mindre og lettere med stadig flere funksjoner kun tilgjengelig via menysystemet.

GF6 er et skritt mot entusiastklassen igjen. Det har blitt litt større, modusratt er tilbake, det har fått vridbar skjerm, en ekstra knapp samt 16 megapiksel bildebrikke og elektronikk på omtrent GX1-nivå. Det er fortsatt ikke den beste bildebrikken Panasonic bruker (den finnes foreløpig kun i GH3), men et skritt opp fra 12 megapiksel brikken som ble brukt til og med forrige generasjon (GF5) og mer enn god nok for de fleste situasjoner.

(Foto: Panasonic)

Selv om GF6 har forbedret brukergrensesnitt for de som ønsker knapper, har den også berøringsfølsom skjerm som kan brukes både for å navigere i menyer, sette fokuspunkt rett på skjermen eller ta bilde ved å peke på skjermen. Det er positivt at Panasonic jobber med å forbedre begge måter å betjene kameraet på, slik at brukeren selv kan velge den metoden som passer best i ulike situasjoner.

GF6 kan også fjernstyres fra mobile enheter via en applikasjon, som finnes til både iOS og Android. Applikasjonen kan lastes ned gratis, og kameraet kobles til mobiltelefonen eller nettbrettet ved hjelp av WiFi som er innebygd i GF6. WiFi kan også brukes for å overføre bilder fra kameraet til nettet eller tagge bilder med GPS-koordinater.

(Foto: Panasonic)

Siden GF6 på mange måter er en mellomting mellom GF5 og GX1 når det gjelder utforming (GF5) og bildekvalitet (GX1), har vi valgt å presentere GF6 i en omtale som er lett-versjonen av en test. Den delen som er mest kuttet ned er bildekvalitetssiden og vi har derfor ikke gitt GF6 noen bilekvalitetskarakter, men henviser til GX1-testen, siden kameraene er såpass nært beslektet.

(Foto: Panasonic)

GF6 har vippbar skjerm som kan vris 180 grader opp, slik at den synes over kameraet, noe som er kjekt for selvportretter. Skjermen har også bedre oppløsning (vel en million punkter) enn GF5, men blir som normalt for slike skjermer ganske kontrastløs og til dels vanskelig å se i veldig kraftig lys. GF6 har ikke blitssko og kan derfor ikke utstyres med ekstern elektronisk søker. En liten blits er derimot innebygd og den kan brukes for å fjernstyre kompatible eksterne blitser.

I bruk var kameraet raskt i alle situasjoner, rask autofokus og menyer og knapper kan brukes også når kameraet jobber med å lagre forrige bilde. Ergonomien er bra for et kamera i denne størrelsen, men selvsagt ikke på nivå med et større systemkamera med stort grep.

Alternativer

Mens forrige generasjon (GF5) var et av de minste og letteste i klassen er GF6 noe større og tyngre, noe som kanskje ikke er ideelt for den som er på jakt etter en ren innstegsmodell, men gunstig for den som vil bruke kameraet litt mer avansert. Det betyr at mens GF5 konkurrerte direkte mot Olympus E-PM1 er GF6 mer sammenlignbart med Olympus E-PL5. Vekt og størrelse for disse to er veldig like, men GF6 har innebygd blits, mindre normalzoom (med PZ 14-42mm) og WiFi innebygd. E-PL5 har blitssko, stabilisator i huset og støtte for ekstern elektronisk søker. Det minste og letteste mFT-kameraet er nå Olympus E-PM2, men det har ikke vridbar skjerm.

Den som ønsker Panasonic med mulighet for søker må velge GX1 som er omtrent like tungt, har samme bildekvalitet, litt bedre brukergrensesnitt (for avansert bruk), men GX1 er godt over ett år gammel (juli 2013) og vil muligens oppgraderes relativt raskt.

Sony NEX-3N kan kanskje være et alternativ.
Sony NEX-3N kan kanskje være et alternativ.Foto: Sony

Micro Four Thirds er ikke det eneste systemet med kompakte systemkameraer, tvert i mot. Største konkurrent er nok Sony med sine NEX-modeller og NEX-3N matcher GF6 på så og si alle punkter og er gunstig priset. Det er forøvrig flere NEX-modeller å velge mellom og både priser og utvalg endrer seg stadig.

Fujifilm har hittil hatt noe dyrere modeller, men X-M1 ser ut til å være rettet mot samme kundegruppe som GF6. Fujifilms kameraer er kjent for god bildebrikke, men de har ikke en virkelig kompakt standardzoom og autofokusen er ikke på GF6-nivå (i hastighet).

Samsung har flere NX-modeller. Tidligere modeller har slitt litt med noe treghet, særlig ved bruk av RAW og seriebilder, men NX300 skal være forbedret på dette område. Akam har ikke testet dette ennå.

Både Canon og Nikon har også kompakte speilløse systemkameraer, men ser foreløpig ut til å satse mer på sine speilrefleksmodeller. Både Eos M og Nikon 1 kan uansett være alternativ, særlig for de som allerede har speilrefleks og ønsker speilløst fra samme produsent - og en viss kompatibilitet med objektivene (via adapter). Pentax har forøvrig også et speilløst alternativ ( Pentax Q), men det er basert på en mye mindre bildebrikke og ikke helt sammenlignbart.

Siden GF6 er en innstegsmodell kan avanserte kompaktkameraer være et alternativ for de som ikke regner med å bruke noe annet enn standardzoomen. Her finnes det en rekke modeller å velge mellom og man kan få enten mindre kameraer, mer zoom, bedre lysstyrke eller en kombinasjon av dette. Olympus XZ-2 iHS, Sony RX100 og RX100 Mk II er tre interessante modeller, men så og si alle produsenter har slike kameraer.

Konklusjon

Totalt sett er Panasonic GF6 et godt innstegskamera som også er et bra alternativ for mer avansert bruk. GF6 har nemlig i tillegg til all automatikken et brukergrensesnitt som også fungerer greit for de som vil ha mer kontroll over eksponering og fokus. Innebygd WiFi, vippbar skjerm og rask fokus er positive egenskaper med GF6, men følgefokus klarer Panasonics systemkameraer fortsatt ikke like godt som speilreflekser. Det er lite å trekke for sammenlignet med de nærmeste konkurrentene, men Panasonic bruker sin beste bildebrikke kun i toppmodellen GH3 så bildekvaliteten kunne blitt ennå litt bedre hvis GF6 hadde fått samme bildebrikke.

 

 

Panasonic Lumix DMC-GF6

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen