TEST: Panasonic Lumix DMC-GF6

Test Panasonic Lumix DMC-GF6

(Bilde: Panasonic)

Panasonics minste har blitt større

GF-serien er oppdatert med vippbar skjerm, WiFi og bedre bildebrikke

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Panasonic Lumix DMC-GF6

Oppløsning: 16 megapiksler
Bildestørrelse: 4592 x 3448 piksler
Brikketype: Live MOS
Brikkestørrelse: FourThirds 17.3 x 13 mm
ISO: 100 - 25 600
RAW-støtte: Ja

Les mer om Panasonic DMC-GF6

Panasonic Lumix DMC-GF6

Oppløsning: 16 megapiksler
Bildestørrelse: 4592 x 3448 piksler
Brikketype: Live MOS
Brikkestørrelse: FourThirds 17.3 x 13 mm
ISO: 100 - 25 600
RAW-støtte: Ja

Les mer om Panasonic DMC-GF6

Bildekvalitet

Denne artikkelen er en omtale og ikke en full test siden vi oppfatter GF6 som en relativt beskjeden oppgradering i forhold til tidligere modeller. På mange måter er GF6 en GF5 med modusratt, vippbar skjerm, WiFi og bildebrikken til GX1. Det er selvsagt ikke fullt så enkelt, men forskjellene i bildekvalitet i forhold til andre kameraer som bruker Panasonics 16 megapiksel-bildebrikke er små at vi har valgt å ikke lage noen full bildekvalitetstest av dette kameraet.

Vi anbefaler derfor å se på testen av GX1 for mer informasjon om bildekvalitet, men merk at dette ikke er samme bildebrikke som sitter i GH3, selv om antall piksler er det samme. På denne siden tar vi med noen eksempler tatt med GF6 og noen sammenligninger med GX1.

GF6 med Panasonic 35-100mm, 100 mm, F3.2, ISO 160, 1/160 sekund, fra RAW, utsnitt. Klikk på bildet for en større versjon.

Detaljgjengivelse

JPG eller RAW?

Eksemplet under er fra en av Akams testtavler, og er et utsnitt i 100% fra et JPG-bilde rett fra testkameraet med standardinnstillinger og laveste ISO (160). Fører du musepilen over bildet vil du få se samme utsnitt fra samme bilde, men fra RAW-filen.

For å få fullt utbytte av RAW kreves det god etterbehandling, men selv en enkel konvertering fra RAW med standardinnstillinger i Adobe Photoshop CS6 (ACR 8,1) er det litt mer detaljer i RAW-bildet.

På oppløsningskartet under ser RAW-versjonen også noe bedre ut.

JPG Raw

 

Sammenligningbilder - lav ISO

På neste bilde sammenligner vi JPG fra GF6 mot JPG fra Panasonic GX1, hold musepilen over bildet for å se GX1-versjonen. Begge er testet med Olympus 35mm makro, F5.6 og laveste ISO. Akam har byttet testrom siden GX1-testen, så lyssetting og eksponering er ikke helt identisk, men det er likevel klart at detaljnivået (som forventet) er veldig likt.

Neste bilde er med samme kameraer, men RAW-versjoner.

 

Sammenligningbilder - høy ISO

Vi gjør ingen sammenligning med flere kamera og alle ISO-verdier i denne omtalen, men hopper til ISO 3200 som ligger i grenseland for bra bildekvalitet på mange kameraer i dag. Første bilde er med JPG, før muspekeren over bildet for å se GX1-versjonen.

Neste bilde er med samme kameraer, men RAW-versjoner.

 

Siste sammenligning er på ISO 12800 som er høyeste for GX1 og høyeste uten ISO-utvidelse (meny-opsjon) for GF6.

Neste bilde er med samme kameraer, men RAW-versjoner.

Det er ingen storer forskjeller i ytelse på høy ISO for GX1 og GF6. Detaljnivået er ganske likt når vi ser bort fra forskjellene som skyldes forskjeller i belysningen. Vi kan heller ikke finne noen forbedring i GF6 for RAW, men støybehandlingen i JPG-genereringen ser ut til å være justert litt. Måling av støy med Imatest ga et marginalt bedre resultat for GF6.

 

Fargegjengivelse

Nedenfor kan du se nærmere på fargegjengivelsen til testkameraet i forhold til det perfekte. Firkantene representerer her korrekt farge, plassert i AdobeRGB-fargerommet, og sirklene er fargen slik kameraet har avfotografert samme farge. Linjene øverst til høyre og nederst til venstre angir fargerommets grenser, og linjene mellom kvadratene og sirklene angir avviket. Jo lengre en linje er, desto større er avviket på den fargen fra idealet.

GF6 greide seg bra på denne testen med ganske typiske avvik med mer mettede farger enn idealet. Hudtoner er også relativt nøyaktige mens gråskalaen ikke er helt nøytral, noe som gikk igjen på alle ISO-verdier med størst avvik på høyeste ISO..

Panasonic GF6 fargegjengivelse, RAW, AdobeRGB, ISO 160

 

Dynamikkomfang

Panasonic har valgt å ikke bruke sin beste bildebrikke, som foreløpig kun finnes i GH3, i GF6. Det betyr ikke at den er dårlig, men den scorer ganske jevnt med GX1 og litt dårligere enn GH3 i tester på støynivå og dynamikk.

Bildet under har ganske høy kontrast med en del utbrente høylys. I RAW-versjonen er det hentet frem så mye som mulig i høylysene, og det hjelper en god del, men ikke nok til at alle utbrente områder er borte.

Panasonic GF6, 14-42 mm og 39mm F5.6, ISO 160, 1/8 sekund, JPG.

Klikk på linkene for større versjon av JPG-bildet og den justerte RAW-versjonen.

 

Optikk

Systemkameraer kan utstyres med valgfri optikk, og Akam omtaler derfor normalt ikke optikk som en del av kameratester. Panasonic har imidlertid i flere år hatt to versjoner av 14-42 millimeter standardzoom, en «konvensjonell» med zoomring og fokusring og en motorisert (Panasonic G X VARIO PZ 14-42mm) hvor både zooming og fokusering gjøres med brytere. Sammen med GF6 introduserte Panasonic en ny versjon av sin vanlige 14-42 milimeter (Panasonic 14-42mm F3.5-5.6 II) som er vesentlig mer kompakt enn den gamle, men fortsatt større enn PZ-varianten og omtrent 15% tyngre.

GF6 med PZ 14-42
GF6 med 14-42 versjon II

GF6 selges i utgangspunktet med en av disse standardzoomene, eller sammen med standardzoom og 45-150mm telezoom.

 På neste side kan du lese om hva vi syns om kameraet og hva konklusjonen vår ble >>>

Panasonic Lumix DMC-GF6

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen