TEST: Olympus OM-D E-M5

Test Olympus OM-D E-M5

– Et av de beste speilløse kameraene vi har testet.

Ny klassiker fra Olympus

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Bildekvalitet

Vurdering:

Klikk på punktene nedenfor for å hoppe direkte til de ulike avsnittene.

Det viktigste ved et kamera er naturlig nok hvordan bildene blir. Selvsagt er det andre faktorer ved utstyret som påvirker det - er det et kamera du faktisk har med deg, ligger det støtt i hånden, forstår du bruken av det, og så videre - men gitt at du tar de beste bildene du klarer, er det kameraets bildekvalitet som er det avgjørende. Lenge etter at kameraet er pensjonert, mistet over bord eller knust i sinne, skal du fremdeles ha og verdsette bildene som en gang kom ut av det.

E-M5 er første kamera med 16 megapiksel bildebrikke fra Olympus og det er også første oppgradering av bildebrikken (med tanke på bildekvalitet) siden E-P1 ble lansert.

Detaljgjengivelse

Tilbake til toppen

JPG eller RAW?
Vi råder generelt sett folk til å fotografere i både JPG og RAW samtidig, dersom det er mulig. Dersom bildene blir bra i utgangspunktet og noenlunde slik man ønsket å gjøre dem, er det ikke så farlig med RAW, og JPG vil sannsynligvis duge mer enn godt nok, men i det øyeblikk man trenger å flikke på bildene for å få dem slik man ønsker, er det RAW som gjelder. Da har man et langt bedre utgangspunkt for etterarbeid, med mange ganger så mye bildeinformasjon i. Tar man både RAW og JPG samtidig, har man også mulighet til å bruke JPG-filene til å gi en kjapp kopi til bestemor, eller ta vare på som en ekstra backup, mens man har RAW-filen i tilfelle nøye etterarbeid skulle være nødvendig.

 

JPG og RAW på lav ISO


Nedenfor ser du utsnitt av et JPG-bilde tatt rett fra testkameraet, på ISO 160. Fører du muspilen over bildet vil du få se samme utsnitt fra samme bilde, men fra RAW-filen. Tar du muspilen bort fra bildet, kommer det første bildet tilbake.

For å få fullt utbytte av RAW kreves det god etterbehandling, men selv en enkel konvertering fra RAW med standardinnstillinger gir noe bedre detaljnivå enn JPG rett fra kameraet.

Jpg Raw

Sammenligningbilder - lav ISO

Sammenlignet med Panasonic GX1


Nedenfor ser du utsnitt av et testbilde tatt på laveste ISO som betyr ISO 200 for testkameraet. Fører du muspilen over bildet vil du få se et tilsvarende utsnitt fra samme motiv, men fra sammenligningskameraet. Tar du muspilen bort fra bildet, kommer det første bildet tilbake. Bildene er konvertert fra RAW med Adobe ACR og standardinnstillinger. Bildet fra Panasonic GX1 er tatt på ISO 160. GX1 har også 16MP og begge bilder er tatt med samme Olympus 35mm makro.

Sammenlignet med Canon Powershot G1 X


Nedenfor ser du utsnitt av et testbilde tatt på laveste ISO som betyr ISO 200 for testkameraet. Fører du muspilen over bildet vil du få se et tilsvarende utsnitt fra samme motiv, men fra sammenligningskameraet. Tar du muspilen bort fra bildet, kommer det første bildet tilbake. Bildene er konvertert fra RAW med Adobe ACR og standardinnstillinger. Bildet fra Canon G1 X er tatt på ISO 100. G1 X har 14MP og et fast zoomobjektiv mens bildene fra E-M5 er tatt med Olympus 35mm makro.

Sammenlignet med Olympus E-P3


Nedenfor ser du utsnitt av et testbilde tatt på laveste ISO som betyr ISO 200 for både E-M5 og E-PM1. Fører du muspilen over bildet vil du få se et tilsvarende utsnitt fra samme motiv, men fra sammenligningskameraet. Tar du muspilen bort fra bildet, kommer det første bildet tilbake. Bildene er konvertert fra RAW med Adobe ACR og standardinnstillinger. E-P3 har den "gamle" 12MP sensoren som brukes i alle Pen-modellene til Olympus. Bildene er tatt med Olympus 35mm makro.

Sammenlignet med Samsung NX200


Nedenfor ser du utsnitt av et testbilde tatt med testkameraet på ISO 200. Fører du muspilen over bildet vil du få se et tilsvarende utsnitt fra samme motiv, men fra sammenligningskameraet (med ISO 100). Tar du muspilen bort fra bildet, kommer det første bildet tilbake. NX200 har en 20MP bildebrikke med 3:2-format.

Bildestøy

Tilbake til toppen

Generelt om bildestøy
Det er ikke bare optikken som begrenser et kameras evne til å gjengi detaljer, men også bildestøyen. Bildestøy oppstår i dårlig lys fordi man for å kompensere for lite lys må forsterke signalet fra bildebrikken for å få et riktig bilde. Problemet er bare at når man gjør det, forsterker man også feilene, også kjent som bildestøy eller bare støy. Det finnes en del automatikk som forsøker å se forskjell på signal og støy og luke ut det siste mens man beholder det første, men til syvende og sist vil støyfjerning alltid i større eller mindre grad gå ut over detaljene. Det er dessverre ikke til å unngå, og jo mindre pikslene er, jo større blir problemet. Mange piksler på en liten bildebrikke, som for eksmepel er vanlig i mobiltelefoner, er med andre ord ikke noe som vil gi god bildekvalitet i dårlig lys. Få piksler på en stor bildebrikke, vil derimot gi bedre bilder i dårlig lys. Samtidig spiller selve teknologien til en viss grad inn, og en nyere brikke vil ofte kunne gi bedre bildekvalitet enn en eldre, selv om den nye er mindre eller har flere piksler, eller begge deler. Det eneste som til syvende og sist kan fortelle noe om hva som er best, er sammenlignbare målinger og tester.

Sammenligningbilder - stigende ISO


Nedenfor ser du de samme testbildeutsnittene som over, men tatt med ulike ISO-verdier. Akkurat som over, fører du muspilen over bildet vil du få se et tilsvarende utsnitt fra samme motiv, men fra sammenligningskameraet. Tar du muspilen bort fra bildet, kommer det første bildet tilbake.

200 ISO:

E-M5 har 200 som laveste ISO og bildene fra E-M5 er derfor de samme som i avsnittet over om lav ISO. Der varierte imidlertid ISO for sammenligningskameraene mens i dette avsnittet er alle tatt på ISO 200.

Sammenlignet med Panasonic GX1

Sammenlignet med Canon G1 X

Sammenlignet med Olympus E-P3

Sammenlignet med Samsung NX200

Sammenlignet med Nikon D7000

400 ISO:

Sammenlignet med Panasonic GX1

Sammenlignet med Canon G1 X

Sammenlignet med Olympus E-P3

Sammenlignet med Samsung NX200

Sammenlignet med Nikon D7000

800 ISO:

Sammenlignet med Panasonic GX1

Sammenlignet med Canon G1 X

Sammenlignet med Olympus E-P3

Sammenlignet med Samsung NX200

Sammenlignet med Nikon D7000

1600 ISO:

Sammenlignet med Panasonic GX1

Sammenlignet med Canon G1 X

Sammenlignet med Olympus E-P3

Sammenlignet med Samsung NX200

Sammenlignet med Nikon D7000

3200 ISO:

Sammenlignet med Panasonic GX1

Sammenlignet med Canon G1 X

Sammenlignet med Olympus E-P3

Sammenlignet med Samsung NX200

Sammenlignet med Nikon D7000

6400 ISO:

Sammenlignet med Panasonic GX1

Sammenlignet med Canon G1 X

Sammenlignet med Olympus E-P3

Sammenlignet med Samsung NX200

Sammenlignet med Nikon D7000

12800 ISO:

Sammenlignet med Panasonic GX1

Sammenlignet med Canon G1 X

Sammenlignet med Olympus E-P3

Sammenlignet med Samsung NX200

Sammenlignet med Nikon D7000

25600 ISO:

Sammenlignet med Nikon D7000

Bildestøy, konklusjon
E-M5 representerer et stort skritt fremover for Olympus. Den nye 16MP bildebrikken gir et bedre resultat enn den gamle 12MP brikken som Olympus har brukt i alle Pen-kameraer frem til nå og er også et hakk bedre enn den 16MP brikken som Panasonic bruker i blant annet GX1. Det er fortsatt kameraer med APS-C størrelse bildebrikke som gjør det ennå bedre på høy ISO, men forskjellene er små.

Hvitbalanse

Tilbake til toppen

Om hvitbalanse
Hvitbalanse er mindre viktig for kameraer som kan gi RAW-filer og ikke bare JPG, siden den da kan både fin- og grovjusteres i etterkant uten at det går ut over bildekvaliteten, men det er selvsagt best dersom kameraet i utgangspunktet har en god hvitbalanse, noe de aller fleste har. Problemer melder seg som oftest kun i svært vekslende lysforhold, eller når det er flere lyskilder med forskjellig farge som lyser opp motivet.

Hvitbalanse, konklusjon
Den automatiske hvitbalansen fungerte stort sett bra på E-M5 og på bilder ute var det ingen problemer, men på Akams testoppsett var det litt større avvik en vanlig. E-M5 har selvsagt muligheter for både å sette hvitbalansen ved å måle eller ved å velge fra en liste med forhåndsdefinerte lystyper.

Fargegjengivelse

Tilbake til toppen

Nedenfor kan du se nærmere på fargegjengivelsen til testkameraet i forhold til det perfekte. Firkantene representerer her korrekt farge, plassert i AdobeRGB-fargerommet, og sirklene er fargen slik kameraet har avfotografert samme farge. Linjene øverst til høyre og nederst til venstre angir fargerommets grenser, og linjene mellom kvadratene og sirklene angir avviket. Jo lengre en linje er, desto større er avviket på den fargen fra idealet.

Som vanlig kan du klikke på den grå linjen nedenfor for å få mer informasjon.

Vurdering av enkeltfarger



Hvitt til svart (19-24)
Gråskalaen er ikke fullt så samlet som ønskelig, men det er ingen store avvik opp til ISO 6400. På 12800 og 25600 har imidlertid svart en del fargestikk.


Hudtoner (1-2)
Den mørkeste hudtonen har ganske lite avvik mens den lyse er litt mer rødlig enn idealet. På høyeste ISO er det større avviket også å finne på de mørke hudtonene.


Blått, grønt og rødt (13-15)
Alle har en del avvik og gjengis med litt mer mettede farger enn idealet.


Gult, magenta og cyan (16-18)
Magenta, gult og cyan er heller ikke perfekt gjengitt, men litt nærmere idealet enn RGB.

Fargegjengivelse, konklusjon

Fargegjengivelsen er ikke av de mest nøyaktige, men det var ingen katastrofale avvik. Gråtonene var heller ikke perfekte og det var litt fargestikk på høyeste ISO.

Høylys og skygger

Tilbake til toppen

Noe som er viktig for bildekvaliteten, og som mange kompaktkameraer ikke er gode på, er evnen til å gjengi detaljer i både høylys og skygger samtidig, uten at de drukner i svart eller blåses ut i pur hvitt. For eksempel i bryllupsfoto er dette viktig, siden man da skal fotografere en hvit brudekjole ved siden av en svart dress eller smoking, og aller helst ha detaljer i dem begge. Andre situasjoner kan være portretter i skyggen, hvor du ønsker å kunne se bakgrunnen som ligger badet i sol, eller i andre situasjoner med stort spenn mellom lyst og mørkt.

Ønsker du å lese mer om dette og se måleresultater, kan du klikke på den grå linjen nedenfor.

Dynamikkomfang


Hva er dynamikkomfang?
Dynamikkomfang vil si hvor stor forskjell mellom hvitt og svart et kamera er i stand til å gjengi, eller sagt på en annen måte, hvor mange ulike gråtoner det har plass til mellom de to motpolene. Dette måles ved å avfotografere testplansjer.

Dynamikkomfanget er vanligvis lavere ved høy ISO, fordi det der er vanskeligere å se forskjell på signal og støy, og detaljgjengivelse går da spesielt tapt i skyggeområdene.

 

Høylys og skygger, konklusjon
E-M5 scorer rimelig bra i denne testen med bedre dynamikkomfang enn både tidligere Olympus-modeller som E-P3 og Panasonic GX1.

Oppsummering: Bildekvalitet

Tilbake til toppen

Med E-M5 går Olympus fra å ligge litt etter Panasonic på bildekvalitet til å ligge et hakk foran. Det er ingen revolusjon, men E-M5 har bedre oppløsning, ytelse på høy ISO og dynamikkomfang i forhold til tidligere Olympus-modeller.

Det finnes fortsatt kameraer med APS-C-størrelse bildebrikke som scorer ennå litt bedre, men forskjellene er så små at det har liten betydning på de fleste bilder.

Olympus OM-D E-M5

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen