Hyundai må gjøre som Kia og justere ned rekkevidden på sin nyeste elbil, Kona.
Hyundai må gjøre som Kia og justere ned rekkevidden på sin nyeste elbil, Kona. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Også Hyundai må justere ned rekkevidden etter målefeil


Annonsør­innhold
Les hele saken »

I går meldte vi at Kia måtte justere ned rekkevidden for kommende e-Niro, og nå melder søstermerket Hyundai at det samme gjelder for deres Kona. 

Samme årsak 

Rekkevidden etter WLTP-standarden justeres ned fra 482 til 449 kilometer, og begrunnelsen er nøyaktig den samme. 

– Under testingen av Hyundai Kona benyttet den uavhengige organisasjonen som førte tilsyn med testene en ukorrekt målemetode, og godkjente i etterkant rekkevidden. Dette har ført til at Hyundai Kona Electric har fått for lang rekkevidde i WLTP-testen, da for lave snitthastigheter ga for lavt energiforbruk, skriver Hyundai i en pressemelding. 

– Påvirker ikke faktisk rekkevidde 

Modellen med 39,2 kWh batteri, som ikke importeres til Norge, justeres også ned, fra 312 til 289 kilometer. Ingen andre modeller fra Hyundai er omfattet av feilen, melder selskapet. 

– Vi ønsker å påpeke at dette ikke påvirker den faktisk rekkevidden bilen gir. Vi er stolte over at Hyundai Kona Electric har vist seg som en svært effektiv elbil, og noterer at selv den tidligere oppgitte rekkevidden på 482 kilometer har vært oppnåelig i reelle kjøresituasjoner, skriver Hyundai. 

Det siste må vi gi dem rett i. Da vi prøvekjørte Kona Electric i sommer (VG+), riktignok under meget gode elbilforhold, opplevde vi et forbruk selv på motorveien som tilsa en total rekkevidde på rundt 488 kilometer. 

Sliter med å få opp dampen 

Hyundai ligger for øvrig langt etter sitt eget anslag ved lansering, som lå på 2500 biler til Norge i år. Hittil i år har de levert 651, ifølge elbilstatistikk.no

– Tallene vi oppga tidligere i år var basert på det vi visste i mars, og marstallene begynner å bli gamle når vi nå snakker november. Mer relevant enn totaltall for den enkelte forbrukeren er at det er kommunisert en leveringstid fra oss til hver forhandler, og så skal de ha videreformidlet dette til kundene. Kundene skal få bil - stort sett - i henhold til det som er kommunisert individuelt, sa Hyundais markedsdirektør Christian Stenbo til Tek.no i forbindelse med registreringstallene for oktober

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen