GTX 1080 blir heldigvis ikke særlig mye varmere når vi overklokker det, men vi klarte bare ikke dy oss!

Vi overklokker Nvidia GeForce GTX 1080

GTX 1080 blir heldigvis ikke særlig mye varmere når vi overklokker det, men vi klarte bare ikke dy oss! (Bilde: Niklas Plikk, Tek.no)

...og vips så brøt vi 2GHz-merket!

GTX 1080 er allerede best, men hva skjer når vi finner frem overklokkingspisken?

Vi håper du har fått med deg at vi allerede har testet Nvidias nye grafikkonge, GTX 1080! I testen slo vi fast at kortet var et skikkelig villbeist, og vi innrømmet at vi måpet som idioter mot skjermen da 3DMark første gang avslørte hvilken kraftkar vi hadde å gjøre med. 

Med en omtrentlig ytelsesøkning på 77 prosent (ref. våre egne fire spillmålinger i 1440p-oppløsning) over forgjengeren, GTX 980, ble det klart at GTX 1080 ikke bare slo totalt «knockout» på forgjengeren sin (og det noe raskere kortet GTX 980 Ti). Vi hadde med all tydelighet også fått et enkjernet grafikkort på markedet som var kapabel til å temme spill i 4K-oppløsning med ultrahøye grafikkinnstillinger.

Selv om ytelsen til GTX 1080 er mye bedre enn noe vi har sett fra et enkeltkjernet grafikkort tidligere er vi imidlertid ikke der hvor vi kan si oss «fornøyde» med bildeflyten i svært høye oppløsninger. Dessuten er skjermer med lynraske paneler, enten i form av 120- eller 144 Hz på god vei til å bli den nye standarden for pc-spillentusiaster. For å drive spill i 4K-oppløsning i 60 FPS, eller rettferdiggjøre innkjøpet av en raskt spillskjerm, kreves rett og slett så mye kraft fra grafikkortet som vi bare kan få.

Av med silkehanskene

I dag skal vi derfor se hva det allerede kraftige GTX 1080 klarer å hente frem av ekstra ytelse ved å overklokke det. 

Når vi overklokker et grafikkort forteller vi det enkelt og greit at det må jobbe raskere enn hva produsenten har gitt det beskjed om. Til denne prosessen bruker vi spesielle overklokkingsprogrammer som stiller en rekke verktøy til vår disposisjon. 

Blant annet gir overklokkingsprogrammene oss tilgang til å overstyre hvor raskt grafikkbrikken (kjernen) og tilhørende minne skal arbeide. Om disse elementene blir slitne av det økte tempoet kan vi også til en viss grad mate det med mer energi eller øke viftehastigheten for å avkjøle.

Med oss på laget har vi også en rekke overvåkningspaneler som viser hvor hard belastningen til enhver tid er for grafikkortet i form av arbeidsfrekvens og temperaturer. 

Slik presset vi kortet maksimalt

Her benytter vi monitoreringsverktøyet GPU-Z og overklokkingsverktøyet PrecisionX OC fra EVGA for å presse de siste skjulte kreftene ut av vårt GTX 1080. I bakgrunn kjører måleverktøyet HeavenBenchmark, som kontrollerer at grafikkortet vårt klarer å regne riktig selv under høyt press.
Her benytter vi monitoreringsverktøyet GPU-Z og overklokkingsverktøyet PrecisionX OC fra EVGA for å presse de siste skjulte kreftene ut av vårt GTX 1080. I bakgrunn kjører måleverktøyet HeavenBenchmark, som kontrollerer at grafikkortet vårt klarer å regne riktig selv under høyt press.

Alle som overklokker har sin metode å jobbe på for å finne et grafikkorts maksimale ytelse eller overklokk. Det er nemlig slik at de samme innstillingene ikke gjør susen på alle grafikkort, selv om de stammer fra samme produsent eller samme serie.

Hvert grafikkort, eller hver grafikkbrikke for å være presis, er helt unike. De har alle som en ørsmå produksjonsfeil som sammen med begrensningene i selve arkitekturen og byggedelene bidrar til at det er induiduelle forskjeller for hvor langt en brikke og et grafikkort kan strekke seg før det overbelastes og begynner å gjøre feil i utregningene sine. Når grafikkbrikken eller minnet når sin tålegrense kommer dette til syne gjennom små feil i bildet, såkalte artefakter, eller blåskjermer.

Å lykkes med overklokking handler om å be deler av grafikkortet om å øke tempoet litt og litt av gangen, sjekke stabilitet, og øke litt til.

Etter hvert som vi øker arbeidsfrekvensene til grafikkortet vil det bli varmere under belastning. Vi startet derfor overklokkingen med å sette viftehastigheten til 75 prosent for å sikre at overoppheting ikke skulle bli noe problem. 

Deretter åpnet vi for at GTX 1080-kortet vårt, ved behov, skulle få lov til å bruke inntil 20 prosent mer strøm enn «normalt» før de innebygde beskyttelsesmekanismene ville tvinge det til å sette på bremsene og klokke seg ned. 

2 GHz og forbi...

Deretter var alt klart til å starte den store styrketesten. Vi begynte ganske hardt ut ved å be GPU-kjernen øke arbeidsfrekvensen sin med 200 MHz. Deretter lot vi måleverktøyet Heaven Benchmark kjøre i 15 minutter. For hver gang dette kjørte prikkfritt, uten å resultere i verken artefakter eller blåskjermer, økte vi hastigheten til GPU-en med mellom 5 MHz og 10 MHz. 

I det vi nådde en GPU-kjernefrekvens på 2090 MHz krasjet grafikkdriveren og Heaven Benchmark. Vi hadde strukket strikken for langt. Dermed gikk turen tilbake til 2080 MHz, og nå økte vi i intervaller på 2 MHz. Etter en stund endte vi opp på vår endelige stabile GPU-kjernefrekvens, som ble 2088 MHz, en pen økning på 20,5 prosent over Nvidias «ut-av-boksen»-innstilling.

Dermed var det minnets tur til å bli overklokket, steg for steg. 

Vi prioriterte overklokkingen av GPU-kjernen fremfor minnet, hvor vi sa oss fornøyde da vi traff på de første artefaktene over 5216 MHz-merket. Vi vet at andre har økt GTX 1080s minnehastighet med opptil 550 MHz, men da på bekostning av noe GPU-kjernehastighet.

Vi har i våre tester ikke økt spenningen (volt) til grafikkortet. Dette kunne gitt oss noe mer spillerom, men kunne i verste fall også frarøvet oss vårt eneste testeksemplar av GTX 1080.

 

Klikk på en eller flere av ytelsestestene nedenfor, eller velg en side i menyen til høyre, for å se hvordan en haug av herlige ytelsesmålinger blir enda bedre når vi sender vårt overklokkede GTX 1080 til kamp.

Hopp til ytelsestest (klikk på bildene)

Hopp rett til konklusjonen her » 

Syntetiske tester

Første test ut er gode, gamle 3DMark, en test som belaster hele datamaskinen for å simulere ytelse i moderne spill. 

Etter å ha funnet det omtrentlige maksimale overklokkingspotensialet i GTX 1080s GP104-brikke, og atter en gang kjørt kortet en runde i 3DMarks Fire Strike, får vi følgende tall:

Poengsummen øker fra 17070 poeng hos GTX 1080 med standardfrekvenser, til 17920 poeng med overklokking. Det betyr at ytelsen til vårt overklokkede GTX 1080 økte med fem prosent.

«Ut av esken» er GTX 1080 omtrent 50 prosent raskere enn GTX 980, og 18 prosent raskere enn GTX 980 Ti.

Med overklokk blir til sammenligning GTX 1080 57,2 prosent kraftigere enn GTX 980 og 23,6 prosent kraftigere enn GTX 980 Ti.

Syntetisk ytelse er noe helt annet enn faktisk spillytelse. Derfor skal vi over de neste fire sidene se nøyaktig hvor mange ekstra FPS vi klarer å tyne ut av vårt overklokkede GTX 1080 Founders Edition.

I den syntetiske 3DMark-testen hadde GTX 1080 en solid ledelse på GTX 980 Ti og GTX 980 ut av esken, en ledelse som økte med ytterligere fem til syv prosent etter at vi overklokket kortet.

Nå er det klart for den aller første reelle spillytelsestesten, med Dragon Age: Inquisition. Vi lurer på om vi her vil få se en enda større ytelsesøkning i prosent, eller enda viktigere, om vi får betydelig flere FPS så spillene faktisk flyter jevnere over skjermen. 

Vi tester i to «fremadstormende» oppløsninger, 2560x1440 og 3840x2160. Som alltid slår vi av kantutjevning for den høyeste oppløsningen, ettersom denne ikke behøves. 

2560x1440-oppløsning

I 2560x1440-oppløsning øker GTX 1080 ytelsen med 9,8 prosent, eller med hele 8 FPS, når vi overklokker det.  

GTX 1080 var allerede 72 prosent raskere enn GTX 980 og 31 prosent raskere enn GTX 980 Ti. Etter overklokking måler vi det til å være 89 prosent raskere enn GTX 980 og 44 prosent raskere enn GTX 980 Ti

3840x2160-oppløsning

I 3840x2160-oppløsning øker GTX 1080 ytelsen med hele 11 prosent, eller med 5 FPS, når vi overklokker det.

GTX 1080 var allerede 72 prosent raskere enn GTX 980 og 32 prosent raskere enn GTX 980 Ti. Etter overklokking måler vi det til å være 92 prosent raskere enn GTX 980 og 47 prosent raskere enn GTX 980 Ti

GTA V er et svært godt optimalisert spill. Dermed er det mange grafikkort som gjør det mulig å spille med god flyt og høye grafikkinnstillinger selv på høyoppløste skjermer. Med et GTX 1080 kan du rett ut av esken kose deg med spillet i opptil 4K-oppløsning uten problemer. Men, spesielt om du er en av stadig flere som har gått til anskaffelse av en lynrask 120- eller 144 Hz-skjerm, sier du nok ikke nei takk til noen ekstra FPS selv med betryggende avstand ned til «60-sonen».

2560x1440-oppløsning

I 2560x1440-oppløsning øker GTX 1080 ytelsen med 7 prosent, eller med 6 FPS, når vi overklokker det.  

GTX 1080 var allerede 71 prosent raskere enn GTX 980 og 32 prosent raskere enn GTX 980 Ti. Etter overklokking måler vi det til å være 83 prosent raskere enn GTX 980 og 42 prosent raskere enn GTX 980 Ti.

3840x2160-oppløsning

I 3840x2160-oppløsning øker GTX 1080 ytelsen med hele 11 prosent, eller med like over 7 FPS, når vi overklokker det.

GTX 1080 var allerede 71 prosent raskere enn GTX 980 og 30 prosent raskere enn GTX 980 Ti. Etter overklokking måler vi det derimot til å være 90 prosent raskere enn GTX 980 og 44 prosent raskere enn GTX 980 Ti.

«4K-spilling» i GTA V glir med 78 FPS jevnt unna med et GTX 1080 selv på standardfrekvenser. Legg likevel merke til hoppet på 25 prosent for minimum-FPS-en (opp til 40 FPS) som overklokkingen gir deg. Dette er en verdi som vil ha større praktisk betydning enn økningen på 7 FPS i gjennomsnittelig FPS når du spiller.

The Witcher 3 flyter med sine 105 FPS allerede silkemykt i Full HD-oppløsning uten å by på noen utfordring for GTX 1080.

Dette spillets nydelige grønnkledde skoger og og vakre terreng er imidlertid ikke ment for slike grøtete oppløsninger som mange av oss har vært låst til med forrige generasjons grafikkort.

Med henholdsvis 77- og 47 FPS i de to høyere oppløsningene vi måler i kan det likevel tenkes at enkelte vil falle for fristelsen til å overklokke. Våre målinger viser nemlig at dere som eier en svært rask skjerm, eller en høyoppløst 4K-skjerm, kan ha mye å vinne på å jekke opp frekvensene noen hakk.

2560x1440-oppløsning

I 2560x1440-oppløsning øker GTX 1080 ytelsen med 10,5 prosent, eller med 8 FPS, når vi overklokker det.

GTX 1080 var allerede 68 prosent raskere enn GTX 980 og 38 prosent raskere enn GTX 980 Ti. Etter overklokking måler vi det til å være 79 prosent raskere enn GTX 980 og 43 prosent raskere enn GTX 980 Ti.

3840x2160-oppløsning

I 3840x2160-oppløsning øker GTX 1080 ytelsen med hele 12 prosent, eller med nesten 6 FPS, når vi overklokker det.

GTX 1080 var allerede 66 prosent raskere enn GTX 980 og 30 prosent raskere enn GTX 980 Ti. Etter overklokking måler vi det derimot til å være hele 86 prosent raskere enn GTX 980 og 46 prosent raskere enn GTX 980 Ti.

Per dags dato er GTX 1080 det eneste grafikkortet du bør vurdere om du vil oppnå en jevn og god bildeflyt i The Witcher 3 i 4K-oppløsning med alle grafikkinnstillinger på topp. Som vi så i GTA V-målingen vår løftes også her minimumsverdiene betydelig av overklokkingen, noe som gjør underverker for innlevelsen i spillet.

Selv med et overklokket GTX 1080 er det fortsatt et stykke opp til å nå stødige 60 FPS i 4K-oppløsning på våre høye grafikkinnstillinger, men om du leter litt i menyen finner du nok raskt en effekt eller to du fint kan tone ned et hakk for å stikke hodet over de magiske 60.

Rise of the Tomb Raider er testens foreløpig eneste DirectX 12-spill. Det er visuelt slående og inneholder mange nye grafikkteknologier. 

GTX 1080 ligger allerede laaangt foran nærmeste konkurrenter, så det mest spennende blir å se om vi kan overtale det til å kjøre spillet med en jevnere FPS i 4K-oppløsning. Her ser vi nemlig at GTX 1080 med standardfrekvenser av og til dupper langt ned på 30-tallet.

2560x1440-oppløsning

I 2560x1440-oppløsning øker GTX 1080 ytelsen med 11 prosent, eller med nesten 10 FPS(!), når vi overklokker det.

GTX 1080 var allerede hele 98 prosent raskere enn GTX 980 og 30 prosent raskere enn GTX 980 Ti. Etter overklokking måler vi det til å være ganske så pene 120 prosent raskere enn GTX 980 og 45,5 prosent raskere enn GTX 980 Ti.

I forhold til GTX 1080 på standardfrekvenser løfter GTX 1080 på «steroider» gulvet i spilltesten vår med hele 36 prosent, eller med nesten 15 FPS. Det betyr utrolig mye for innlevelsen i spillet at bildeflyten aldri går under 55 FPS.

3840x2160-oppløsning

I 3840x2160-oppløsning øker GTX 1080 ytelsen med 11,6 prosent, eller med nesten 6 FPS, når vi overklokker det.

GTX 1080 var allerede vanvittige 125 prosent raskere enn GTX 980 og 29 prosent raskere enn GTX 980 Ti. Etter overklokking øker dette til småsprøe 151 prosent raskere enn GTX 980 og 44 prosent raskere enn GTX 980 Ti.

Vi klarer ikke å bevege mye på minimums-FPS-en i 4K-oppløsningen, som bare øker med 2,5 FPS, til minimum 35 FPS.

Ved å øke GPU-frekvensen med 20,5 prosent og gi minnefrekvensen en liten dytt med 4,2 prosent, har vi som vi ser av de foregående målingene virkelig fått avkastning for tiden vår.

GTX 1080 med standardfrekvenser er omtrent 77 prosent raskere enn GTX 980 og 31,3 prosent raskere enn GTX 980 Ti i våre fire testspill i 1440p-oppløsning. Nå som vi har overklokket det og gjentatt ytelsesmålingene er det imidlertid på tide å telle opp total-«gevinsten».

Og, selv om noen vil hevde at det er kortet som har gjort de tunge løftene, er det uansett slettes ikke småtteri vi har tjent på noen timers arbeid:

Vårt overklokkede GTX 1080 yter nemlig 9,6 prosent bedre enn et GTX 1080 med urørte frekvenser.

Om vi sammenligner vårt overklokkede GTX 1080 mot GTX 980 og GTX 980 Ti får vi henholdsvis 92,2- og 43,8 prosent bedre ytelse.

I praksis har denne ytelsesøkningen stor betydning for de av oss som i dag spiller på en 1440p-skjerm med et 120 Hz- eller raskere panel, samt de heldige som har gått over til 4K-spilling allerede. Spesielt gjorde overklokkingen sitt til at selv de tyngste delene av et spill altdi tvang bildeflyten ned under 30 FPS, og i mange spill ble denne bunnverdien heist opp med over 10 FPS! 

Temperatur og støy

Vi fortalte at vi økte viftehastigheten til 75 prosent under selve overklokkingen, men til dere som nå frykter at dette er nødvendig for å opprettholde en stabil temperatur med økte frekvenser kan vi berolige. Etter å ha funnet vår stabile overklokk lot vi atter grafikkortet ta kontroll over viften, og da sank rotasjonshastigheten drastisk. Vi merket nok at viften måtte rotere noe raskere under hard belastning nå i forhold til uten overklokking, men til noen irritasjon ble den fortsatt ikke. GTX 1080 er rett og slett ganske så stille av seg til å ha en «referansekjøler». 

I vår vante temperaturtest målte vi 82 celsius med overklokket GTX 1080, kontra 80 celsius da det jobbet på standardfrekvensene i vår test

Ønsker du å lære om overklokking av grafikkort?
Slik går du frem for best resultat (Tek Ekstra) »

En liten advarsel til slutt

Det å overklokke grafikkortet kan redusere levetiden på de ulike komponentene det består av. Normalt rekker ikke dette å bli noe problem, dog, ettersom mange uansett bytter kort relativt ofte for å holde tritt med ytelsesutviklingen. 

Tenk deg også om før du stiller frekvenser veldig høyt, og spesielt før du tilfører kortet ekstra spenning i form av volt, ettersom dette kan svi av kortet ditt på millisekunder. 

Om du ikke er en dreven overklokker anbefaler vi deg å begynne veldig forsiktig. Treffer du på feilmeldinger eller artefakter i bildet, ta fem skritt tilbake og si deg fornøyd med økningen. En ekstra FPS er gjerne ikke verdt et ustabilt eller ødelagt system. 

Gå til side

Nvidia GeForce GTX 1080

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen