Utviklerversjonen av Oculus Rift vekker begeistring i Hardware.no-redaksjonen. Den ferdige forbrukermodellen vil nok få et oppdatert design, men til tross for et klumpete utseende er det svært behagelig å ha på.
Utviklerversjonen av Oculus Rift vekker begeistring i Hardware.no-redaksjonen. Den ferdige forbrukermodellen vil nok få et oppdatert design, men til tross for et klumpete utseende er det svært behagelig å ha på. (Bilde: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no)

Vi har testet Oculus Rift – råere blir det ikke

Graden av innlevelse er rett og slett ekstrem.

Uante virtuelle muligheter

Fagerslett oppdaget Oculus Rift nærmest ved et tilfelle, og har allerede rukket å komme opp med en rekke mulige løsninger til de fantastiske brillene. Etter å ha laget noen konseptskisser til en virtuell kinosal fikk han mye positiv oppmerksomhet, blant annet fra Palmer Luckey, mannen som står bak hele prosjektet.

Kabler til skjermkort, USB og strøm går inn i denne boksen, som i tur er koblet til hodesettet.
Kabler til skjermkort, USB og strøm går inn i denne boksen, som i tur er koblet til hodesettet.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

– Utgangspunktet med kinosalen er at man kan ha sosiale tilstelninger, og sitte i samme kinosal eller sofa, selv om man er på hver sin kant av landet. Men du kan også ha spill som Tekken på kinoskjermen, og det blir mulig å ha en rekke forskjellige typer saler, blant annet noen som ikke går an å bygge i den virkelige verden, forteller han.

Christer-Andre Fagerslett lot oss prøve sin utviklermodell av Oculus Rift.
Christer-Andre Fagerslett lot oss prøve sin utviklermodell av Oculus Rift.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Vi fikk også teste en teknologidemo av kinoen, og kunne helt klart se for oss å sitte i godstolen med popcorn, og ha venner sittende i samme sal med oss. Under filmvisning blir den lave oppløsningen mer merkbar enn i spill, men følelsen av å gå rundt i en faktisk kinosal er tilstede. Tanken er også at de virtuelle kinogjengerne skal bli representert som avatarer, som med tiden ved hjelp av fotogrammetri skal kunne se ut som perfekte 3D-gjengivelser av personen bak.

Fagerslett ser på å få finansiert den virtuelle kinoen, som er det mest velutviklede konseptet hans til nå, med hjelp fra Innovasjon Norge eller en Kickstarter-kampanje. Likevel er dette bare begynnelsen, og Fagerslett snakker ivrig om andre muligheter Oculus Rift muliggjør.

Fra museum til klasserom

Skjermen viser det samme som øynene ser: Et menysystem der du ser hendene dine, og de gjør som dine virkelige hender.
Skjermen viser det samme som øynene ser: Et menysystem der du ser hendene dine, og de gjør som dine virkelige hender.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

– Med en tredemølle koblet til, vil jeg utvide kinosalen til et museum, et opplevelsessenter du kan gå rundt i, og jeg har alt kommet et stykke med en virtuell arkadehall. Da kan du gå rundt i denne og spille pinballspill på virtuelle pinball-maskiner, forteller han.

Med slikt for øye har Fagerslett også skaffet seg blant annet en Leap Motion-kontroller, og et sett Razer Hydra-stikker, for å eksperimentere med hva som fungerer best for å spore hendene dine inne i Oculus Rift-virkeligheten.

– Teknologien åpner også for veldig mye innen pedagogikk. Med et virtuelt klasserom kan læreren vise eksempler fra temaet det undervises i som flytende 3D-modeller foran øynene på elevene, og øyekontakt med flere elever samtidig øker oppmerksomhetsnivået hos disse. Man kan også ta opp virtuelle forelesninger, og se disse i reprise senere, forteller han.

Også interessant for læring er utvidet, snarere enn virtuell, virkelighet:
De første Google Glass-brillene er klare »

Udelt oppmerksomhet på godt og vondt

Vår dyktige resepsjonist lot seg også imponere av realismen i Oculus Rift. .
Vår dyktige resepsjonist lot seg også imponere av realismen i Oculus Rift.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Fagerslett påpeker også at en virtuell elev ikke kan fikle med mobiltelefonen, et for lærere ofte irriterende standardinnslag i mange klasserom. Det samme gjelder også både virtuelle kinogjengere, og alle som spiller dataspill med et Oculus Rift på hodet.

Da Gamer.no testet Skyrim på Oculus Rift var det med lyd på ørene, for total innlevelse.
Da Gamer.no testet Skyrim på Oculus Rift var det med lyd på ørene, for total innlevelse.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

– Man tar tilbake oppmerksomheten, fra både mobiltelefonen og andre forstyrrelser. Men Oculus bør nok tenke på å bygge inn muligheter for alarmer, som for eksempel kan varsle hvis det kommer høye lyder eller lysforandringer rundt deg, eller hvis du er i ferd med å kræsje i veggen, sier han.

Med både høretelefoner og VR-briller på hodet avskjærer man seg nemlig også fra brannalarmer. Dessuten forteller utvikleren om mange som blir så revet med av å prøve Oculus Rift at de dunker hodet i bordplater når de skal bøye seg ned for å plukke opp ting, eller som spretter av tredemøller og går rett i veggen.

Les om Valve sitt syn på VR hos vårt søsternettsted, Gamer.no:
– Virtuell virkelighet kommer til å forandre alt »

– Kroppen tror den er forgiftet

Folk reagerer litt forskjellig på første besøk i Oculus Rift-virkeligheten, og Gamer.no sin journalist måtte legge seg ned på testrommet.
Folk reagerer litt forskjellig på første besøk i Oculus Rift-virkeligheten, og Gamer.no sin journalist måtte legge seg ned på testrommet.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Hvor imponerende Oculus Rift enn er, er dette fortsatt teknologi som befinner seg i startgropen. Som nevnt vil selv forbrukerversjonen by på kraftige forbedringer, og med det riktige tilbehøret blir spilløkten ennå mer likt å bevege seg i den faktiske verden. Det er noe vi ser frem til av flere grunner, i tillegg til bare økt innlevelse.

Vi fikk nemlig prøve Fagerslett sine Razer Hydra-stikker, som følger med på hendenes posisjon, og fikk både spasert rundt i gresset og spilt basketball med oss selv. Etter at vi tok av oss utstyret endte vi dog med lett sjøsyke, som faktisk skyldes den høye realismen.

Fagerslett forklarer nemlig fenomenet som at kroppen tror den har fått i seg noe giftig. Hjernen får tross alt beskjed om at den går opp og ned trapper, kaster rundt på objekter og er i generell aktivitet – mens kroppen knapt rører en muskel. Dette fører til at kroppen tror den har hallusinasjoner, og får lyst til å kaste opp.

Bare en begynnelse

Med litt øvelse og tilvenning forsvinner imidlertid mye av dette problemet, og med utstyr som lar kroppen gjøre flere av bevegelsene du skal gjøre i spillet skal det bli enda bedre. En tredemølle som går i alle retninger er i så måte en god start, og ved å trappe opp ambisjonsnivået er det fullt mulig å spore bevegelsene til hele kroppen allerede i dag.

Ved hjelp av de fremskrittene som har kommet innen materialteknologi ser vi likevel for oss store konkrete fremskritt. Med tråder av karbonnanorør kan man kanskje putte mye av elektronikken fra Rift inn i stroppene rundt hodet, og med transistorer av grafén kan man gjøre den mindre, raskere og lettere.

Høyttalere av grafén vil kanskje også kunne bygges inn når teknologien modner ytterligere, og hvis vi spoler frem til år 2028, er det mulig vi kommer til å se på Oculus Rift litt på samme måte som vi i dag ser på spillet Unreal fra 1998: Banebrytende da det kom, men litt klumpete og klønete noen år senere.

2028 ligger imidlertid ennå skrekkelig langt frem i tid, og enn så lenge fortsetter vi å være svært imponerte, mens vi gleder oss til forbrukerversjonen er ferdig.

Oculus Rift gir enorm innlevelse, men flere skjermer er også ganske kult:
Les vår guide til spilling på flere skjermer »

På siste side har vi samlet enda flere bilder av Oculus Rift »

PS: Linsene på innsiden av Oculus Rift kan til en viss grad justeres for å passe til brukernes brillestyrke.

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen