Nytt luftfartøy kan erstatte helikoptre

Luftfartøyet D-Dalus kan erstatte helikoptre

Lydløst og lett å manøvrere.

Det østerrikske selskapet IAT21 har presentert en ny type luftfartøy som kan være luftfartens største oppfinnelse siden jetmotoren. Fartøyet heter D-Dalus og har hverken faste vinger eller rotor. D-Dalus bruker isteden fire kontra-roterende, sylindriske turbiner som er lenket sammen mekanisk, og som hver har en fremdrift på 2200 rpm.

Det karbonfiberbaserte luftfartøyet har en ekstrem manøvrerbarhet som kommer av muligheten til å endre vinkelen på bladene via servoer for å dirigere fremdriften. Dette betyr at man kan drive fremover hvor enn man måtte ønske i 360 grader rundt enhver av de tre aksene på fartøyet.

D-Dalus kan med andre ord ta av vertikalt, sveve rolig i lufta eller bevege seg i en hvilken som helst retning.

Dårlig vær intet problem

Alt dette høres komplisert ut, men som med mye annet i disse dager blir alt kontrollert av datastyrte algoritmer, med en enkel joystick som brukeren kan benytte seg av for å manøvrere. Styringen av D-Dalus skal være langt lettere enn for eksempel ved helikoptere.

Eksisterende luftfartøyer med VTOL-muligheter (Vertical Take-off and Landing) har mange sårbarheter som gjør dem uegnede til en rekke oppgaver. Dårlig vær, lange avstander og kronglete miljøer byr på en rekke utfordringer for tradisjonelle VTOL-fartøyer, mens D-Dalus forbigår disse problemene.

D-Dalus er faktisk spesialtilpasset slike vanskelige situasjoner, takket være den fleksible styrbarheten. Den kan for eksempel lande uten problemer på bevegelige kjøretøyer og farkoster, noe som har tiltrukket seg oppmerksomhet fra militære interessenter.

Lydløs sveving

D-Dalus er i tillegg nesten lydløs i drift, og har en stabilitet som gjør den ideell for å fly inn i bygninger og håndtere dårlig vær uten problemer – noe eksisterende rotorbaserte luftfartøy ikke kan oppnå.

Fartøyet har et sense-and-avoid-system og ingen sårbare, eksterne deler som rotorer – og dette innebærer at D-Dalus kan sveve svært nærme fjellsider eller vegger på bygninger. Bruk innen redningsaksjoner eller som overvåkningsdroner i urbane krigssituasjoner er derfor blant mulige nytteområder.

D-Dalus' fantastiske evner slutter ikke der, og fartøyet kan også tilby en synsvinkel på 360 grader, mye takket være mangelen på rotorer som skaper dødvinkler på tradisjonelle luftfartøy.

Hva er det den ikke kan?

IAT21 ser for seg mange potensielle nytteområder for D-Dalus. I tillegg til det allerede nevnte redningsoperasjon og overvåkning, kan fartøyet for eksempel bli brukt til å fjerne radioaktivt avfall, eksplosiver, eller å holde og dirigere vannslanger for brannvesenet.

Luftfartøyet kan løfte tung vekt, noe som bare øker i omfang ved større utgaver av flyvemaskinen. Den kan potensielt være en mulig erstatter for kraner ved å løfte gods fra fraktskip på områder med dårlig plass eller liknende.

Enkel i drift

D-Dalus er såpass enkel mekanisk sett at den krever lite vedlikehold og ikke noe mer ekspertise og kompetanse enn en vanlig bilmekaniker. Til sammenlikning er andre VTOL-fartøy svært komplekse og dyre i drift.

Nåværende tester som blir utført bruker en KTM-motor på 120 bhp og turbiner med en lengde på 1,5 meter. Bærekapasiteten på disse testene er 70 kg, og flere tester er ventet i de kommende ukene. Videreutvikling av motorer, bestanddeler og kontrollsystemer er ventet i tiden fremover.

Det har dessverre ikke dukket opp noen video av D-Dalus ennå, og vi venter i spenning på flere nyheter om dette prosjektet.

(Kilder: D-Dalus, Gizmag)

Kommentarer (10)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen