Nye tider for klokka

Kevin Colindres (16) fra Tampa i USA har fem armbåndsur hjemme, blant annet en fin Tommy Hilfiger-utgave.

- Men jeg bruker dem ikke. Jeg har jo en mobiltelefon, sier han.

Selv om vi ikke alltid tenker over det, er klokka en av de funksjonene vi bruker aller mest på mobiltelefonen. Det er ikke lenger så farlig om vi glemmer igjen armbåndsuret hjemme. Skulle vi trenge å vite hva klokka er, gir et kjapt blikk på mobiltelefonen oss svaret.

- Salget av armbåndsur har vært flatt for alle klokkeprodusenter i landet siden 2001, forteller Jim Katz, talsmann for den amerikanske klokkeprodusenten Timex til St. Petersburg Times.

Uten å stemple mobilbransjen som klare syndere, indikerer Katz at den økende bruken av mobiltelefoner har vært med på å senke klokkeindustriens salgstall.

Men stemmer det? Er det virkelig slik at verdens mobilprodusenter er i ferd med å slå beina vekk under klokkebransjen ved å stjele kundene? Vi tok kontakt med to importører som forsyner norske urmakere og klokkebutikker med merkeklokker fra alle verdens hjørner.

Sigbjørn Berg i Optura Norge kjenner seg ikke igjen i de dystre spådommene fra USA:

- Folk kjøper ikke færre klokker, men kriteriene for å kjøpe seg klokke har forandret seg, sier han til Amobil.

Han forteller at at det å eie en klokke ikke lenger bare handler om å holde styr på tiden, men også om mote og livsstil. Dette har ført til at svært mange kjøper seg mer enn én klokke, slik at de kan velge og vrake i sin lille samling, alt etter hva slags antrekk man ønsker å matche med.

- Klokker selges også på flere steder i dag enn før, som for eksempel i mange klesbutikker. Det gjør at salget holder seg oppe, fortsetter Berg.

Vekkerklokka møter sin nemesis?
Selv om salget av armbåndsur i følge Optura går like bra som før, er det i følge Berg en annen type klokke som har blitt skadelidende på grunn av mobiltelefonen, nemlig vekkerklokka, som også er er en standardfunksjon i de fleste mobiltelefoner. Her innrømmer Berg at mobiltelefonene har tatt en stor jafs av markedet:

- Her ser vi at salget har gått drastisk ned, nettopp på grunn av mobiltelefonene, sier han.

Berg tror imidlertid ikke mobiltelefonene kommer til å utgjøre noen trussel for klokkemarkedet på sikt. Han velger heller å snu på situasjonen:

- Etter hvert vil vi se at mobilfunksjoner også kommer inn i klokkene, ikke bare omvendt, forteller han.

Berg får støtte av Øyvind Rasmussen, som også bekrefter at alt står bra til i klokkebransjen. Han er medeier og styreformann i importselskapet Fritjof E. Rasmussen.

- Det selges flere klokker enn noen sinne, forteller han til Amobil, og bedyrer at heller ikke han har sett noen nedgang i salget av klokker etter mobiltelefonens inntreden i alles bukselommer.

Rasmussen, som selv vekkes av mobiltelefonen hver morgen, synes også sallget av vekkerklokker går like bra som før. Han tror at folk fortsatt liker å ha en vekkerklokke stående på nattbordet selv om de kanskje ikke bruker den.

Usikker fremtid
Det er åpenbart delte meninger om hva slags konsekvenser mobiltelefonens klokkefunksjon har for verdens klokkeindustri. Til tross for optimisme fra de norske importørene, er det imidlertid vanskelig å overse de røde salgstallene i rapportene fra flere av verdens største klokkeprodusenter.

I løpet av årets to første måneder solgte for eksempel sveitsiske klokkeprodusenter 25 prosent færre billigklokker enn i månedene før. I løpet av de siste fire årene har også The Swatch Group, som inkluderer klokkeprodusenter som blant annet Swatch, Omega, Tissot og barneklokke-produsenten Flik Flak, opplevd synkende salgstall på billigklokker. I følge nettstedet Channel News Asia blomstrer derimot salget av eksklusive og dyre klokker, noe som kan forklare de stabile salgstallene importører som Optura og Fritjof E. Rasmussen peker på.

Om mobiltelefonen står direkte ansvarlig for de synkende salgstallene for billigklokker, skal vi ikke si for sikkert. Det kan imidlertid se ut til at de som fortsatt velger å kjøpe seg armbåndsur ikke kun kjøper en klokke, men også et bevis på mote og stil. Det er heller ikke til å komme unna at en økende andel av befolkningen som kun er interessert i eller har råd til forbruksklokker, heller velger å ta en titt på mobiltelefonen for å se hva klokka er. For mobiltelefonen, den har vi jo med oss alle sammen.

(Kilder: Textually, St. Petersburg Times, Channel New Asia, Swatch Group)

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen