Nye hindre for mobil utgave av iTunes

Ifølge nettstedet Think Secret skal Apple ha iTunes Mobile ferdig i juni i år, hvis alt går etter planen.

Programmet, som bærer det fulle navnet iTunes Mobile 1.0, har vært under utvikling siden i fjor, da Apple inngikk en avtale om samarbeid med Motorola. Sammen lager de nå den aller første mobiltelefonen med mulighet til å bruke Apples musikkprogram iTunes.

Vi skrev tidligere i år at Motorola og Apple måtte utsette lanseringen av iTunes-mobilen på grunn av manglende avtaler med mobiloperatører.

Det virker ikke som om de som samarbeidspartnerne har funnet noen løsning på problemet enda. Nå er det kun problemet med å finne operatører som er villige til å distribuere telefonen som står i veien for en lansering.

Grunnen til manglende operatører er at Apple helst vil at abonnentene skal laste ned musikken fra deres iTunes-butikk på internett, for så å overføre melodiene til mobilen via PC.

Mobiloperatørene er imidlertid skeptiske til en slik løsning. Ved at de ikke får ta seg betalt for å la abonnentene laste ned musikken via GPRS, går de glipp av betydelige summer.

Amerikanske mobiloperatører som Verizon, Cingular og Sprint har i tillegg planer om å starte sine respektive musikktjenester. Disse tjenestene går, i motsenting til iTunes-tilbudet, igjennom operatøren. Abonnentene som benytter seg av disse tjenestene får derfor muligheten til å late ned sanger til mobilen direkte, på samme måte som man laster ned ringetoner og logoer, men må dermed også finne seg i å betale et kraftig mellomlegg som går rett til operatørene.

18 kroner per sang
Når Verizon, Cingular og Sprint lanserer sine musikktjenester, spås det at prisen per sang vil ligge på omkring 12-18 ($2-$3) kroner per sang. Selskapene regner med at abonnentene vil akseptere denne prisen på grunn av bekvemmeligheten det medfører å ha anledning til å laste ned musikk hvor som helst.

Apple vil på sin side gjerne at abonnentene ikke skal behøve å betale mer enn den samme prisen som det i dag koster å kjøpe en sang via iTunes på internett, nemlig ca. 6 kroner per sang.

Det er foreløpig uvisst hvordan mobiloperatører utenfor USA forholder seg til Apple og Motorolas nye telefon.

En konflikt som dette markerer det som i verste fall kan utvikle seg til en krig mellom de to ulike interessegruppene. På den ene siden står Apple og andre programvareutviklere, som ser på PC-en som det ultimate verktøy for fremtidige musikkopplevelser. På den andre siden står en voksende mengde mobiloperatører som ser mulighetene til å la mobiltelefonen få en ledende rolle innen fremtidig musikkdistribusjon. Operatørene prøver dermed å nyte godt av det digitale musikkmarkedet som Apple allerede har klart å skape.

Trådløs bekvemmelighet
Selv om Apple per dags dato leder an utviklingen innen det digitale musikkmarkedet, så har teleoperatørene en rekke fordeler som Apple mangler. For det første eier en fjerdedel av verdens befolkning (1,4 milliarder mennesker) allerede en mobiltelefon. Apples foreløpige tall blir da ganske små i forhold, med 10 millioner solgte iPod-er.

En annen fordel for mobiloperatørene er selve abonnementene. De aller fleste som eier en mobiltelefon idag mottar en regning i posten eller via e-post en gang i måneden. Dermed kan man få til en løsning som er praktisk for både operatøren og abonnenten, der musikkjøpene ganske enkelt blir lagt til på den månedlige regningen.

Den tredje og kanskje viktigste fordelen er den trådløse tilknytningen. Med mobiltelefonen kan man laste ned musikk fra internett uansett hvor man måtte befinne seg, og man trenger ikke å koble telefonen opp mot annet utstyr før man kan begynne å lytte til musikken. Etter hvert som vi blir mer og mer opptatte av å ta med oss teknologien hvor enn vi måtte befinne oss, vil dette bli et stadig sterkere kort på operatørenes hånd.

Apple har på sin side en sterk fordel i sin lave pris. Mens mobiloperatørene ofte velger å la abonnentene betale til dels hårreisende summer for de tjenester de måtte ønske å laste ned, har Apple foreløpig ikke vist noen tegn til å ville øke sin nåværende pris på ca. 6 kroner per sang.

I tillegg skal det også sies at Apples revolusjonerende iPod har gitt bærbar musikk et elegant, lettvint og respektert ansikt. Mye av iPod-salget må sees i direkte relasjon til iTunes-programmet, og det faktum at det er såpass lettvint å bruke.

23,6 millioner
Analytikere forventer at Apple vil ha solgt 23,6 millioner eksemplarer av sin iPod innen 2006, til tross for den økende konkurransen.

Selv om utfallet på Apple og Motorolas problem ikke er direkte forutsigbar, kan det se ut som de står foran to alternativer. Det ene er å distribuere telefonen selv. Det andre, og mest sannsynlige alternativet er å bite i det sure eplet, og komme til enighet med mobiloperatørene. Det gjenstår også å se om musikkelskerne velger tilgjengelighet foran pris, når alt kommer til alt.

(Kilder: Think Secret, Mobilemag, Businessweek, Mac Observer)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen