Med de nye oppdateringene får både spillutviklere og programmerere som benytter de åpne bibliotekene bredere muligheter. (Bilde: DICE)

Nå får spillene en rekke nye funksjoner

Takket være oppdaterte utviklerverktøy for skjermkort.

I går lanserte Khronos-gruppen oppdaterte versjoner av spesifikasjonene for både OpenGL og OpenCL. Dette betyr en rekke nye funksjoner for utviklere av både spill og systemer som krever seriøse mengder regnekraft.

Den nye OpenGL-spesifikasjonen har versjonsnummer 4.4, og skal ifølge gruppens pressemelding «låse opp mulighetene i dagens toppmoderne grafikkmaskinvare». OpenCL-spesifikasjonen oppdateres til versjon 2.0, og omtales som en «betydelig utvikling av den åpne, royalty-frie standarden».

Mye lekkert for spillutvikling

Med OpenGL-versjon 4.4 fokuserer Khronos-gruppen ifølge pressemeldingen på å tilby ny funksjonalitet for å holde tritt med utviklingen på maskinvarefronten, mens det samtidig skal opprettholdes fullstendig bakoverkompatibilitet.

Spesifikt trekker de frem at programvare som baserer seg på standarden skal kunne gradvis ta i bruk nye funksjoner, og det er lagt til ny funksjonalitet som skal strømlinjeforme portingen av programmer og spill mellom plattformer og verktøy.

PC-grafikk har kommet langt siden OpenGL kom ut i 1992:
Vi har tatt et tilbakeblikk på PC-grafikken siden Hardware startet opp »

Oppgradert teksturhåndtering

Flere av de nye funksjonene som er lagt til i OpenGL-spesifikasjonen oppdaterer måten teksturer skal behandles på, noe som åpner for både penere omgivelser i spill, og raskere, mer detaljert lyssetting i alle slags scener.

Av de mer spennende funksjonene finner vi blant annet «Bindless Texture Extension», eller GL_ARB_bindless_texture. Denne lar skjermkortets streamprosessorer få tilgang til i praksis et uendelig antall teksturer og bilderessurser direkte gjennom virtuelle adresser.

Funksjonen «Sparse Texture Extension», eller GL_ARB_sparse_texture, lar på sin side skjermkortet håndtere teksturer som er langt større enn det egentlig skulle fått plass til i minnet. Dette gjøres ved å la programmer velge hvilke deler av teksturene som skal benyttes i «mega-tekstur-algoritmer».

– Har hørt på utviklerne

For OpenCL-oppdateringen sin del er det et svært bredt utvalg av nyheter som har kommet på plass. Neil Trevett, som både er leder av arbeidsgruppen for OpenCL, president i Khronos-gruppen, og visepresident for mobilt innhold hos Nvidia, peker blant annet på økt støtte for mobile enheter som har vært etterspurt.

– OpenCL-arbeidsgruppen har kombinert tilbakemeldinger fra utviklere med helt nye muligheter i maskinvaren, og skapt en topp moderne parallell programmeringsplattform  som fortsetter å vokse på både stasjonære og mobile enheter, sier han.

Av nyheter i OpenCL 2.0-spesifikasjonen er delt virtuelt minne, dynamisk paralellisme, bedre bildehåndtering, og støtte for klientdriver-utvidelser på Android-enheter, noen av momentene som trekkes frem i Khronos-gruppens pressemelding.

Drivere klare fra Nvidia

I kjølvannet av nyhetene har Nvidia allerede sluppet en betaversjon av nye drivere, med versjonsnummer 326.29, som gir sluttbrukere og utviklere støtte for funksjonene i den nyeste OpenGL-standarden.

Dette gjelder imidlertid kun på skjermkort fra og med GeForce GTX 400-serien og Quadro K600, og flere av de nye utvidelsene vil kun fungere på skjermkort fra GeForce GTX 600-serien og opp, melder Techpowerup.

Khronos-gruppen er et konsortium bestående av et hundretalls teknologiselskaper, som står bak utviklingen av en rekke standarder innen grafikk og utregning. De ble grunnlagt i 2000 av flere industriledende selskaper, inkludert ATI, Nvidia og Sun Microsystems.

Vil du vite mer om hvordan PC-grafikk ender på skjermen din?
Ekstra: Den store guiden til hvordan skjermkort fungerer »

(Kilder: Pressemelding OpenGL, pressemelding OpenCL, Techpowerup)

Kommentarer (12)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen