Nye Tesla Roadster kan fåes med «rakettmotorer» i stedet for bakseter
(Tesla)

Nye Tesla Roadster kan fåes med «rakettmotorer» i stedet for bakseter

Ja, du leste riktig.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Elon Musk har flere gjort seg bemerket ved å komme med tilsynelatende sprø uttalelser som senere viser seg å faktisk være sanne, og nå har vi fått en ny en. Musk har nemlig bekreftet at den neste Roadster-modellen får «rakettmotorer» som tilleggsutstyr, melder Electrek.

Da Musk først kom med kunngjøringen for noen dager siden trodde nok mange at Tesla-sjefen spøkte, men i en serie Twitter-meldinger utdypes detaljene rundt rakett-konseptet – som i realiteten er trykkbeholdere med luft.

Utstyret kommer som en valgfri «Space X-pakke» til Tesla Roadster og består av 10 små enheter som skal plasseres sømløst rundt omkring på bilen, forklarer Musk i en melding. Hensikten er å dramatisk øke akselerasjon, toppfart, bremsing og kjøreegenskaper gjennom krappe svinger.

Vil erstatte baksetene

Som Musk forklarer i en egen Twitter-melding dreier det seg om såkalt COPV-beholdere (composite overwrapped pressure vessel). Dette er beholdere som inneholder luft under svært høyt trykk som leverer ekstra skyvekraft når den slippes ut.

Nye Tesla Roadster vil forvandles fra fireseter til toseter om man velger COPV-pakken, sier Musk. Foto: Tesla

Tankene fylles opp med luft igjen etter bruk ved hjelp av pumper som drives av bilens batteri hver gang bilens strømforbruk tillater drift av pumpene, noe Musk sier er mesteparten av tiden. Ifølge Tesla-sjefen er COPV-beholderne som skal benyttes i Roadsteren de mest avanserte noensinne, svært robuste og bokstavelig talt skuddsikre.

COPV-enhetene vil imidlertid ta opp en del plass, og i en annen Twitter-melding sier Musk at Roadsteren vil bli en toseters bil dersom man velger denne tilleggspakken. Det vil si at COPV-enhetene vil erstatte baksetene i bilen.

Tesla avduket den nye generasjonen Roadster allerede i fjor høst. Bilen skal ha en batteripakke på 200 kWh, altså dobbelt så mye som de største Model S- og X-ene, og ha en rekkevidde på 1000 kilometer. Den skal klare null til 60 miles i timen (96,5 km/t, altså ikke helt 0-100) på 1,9 sekunder, 0-100 miles i timen (cirka 161 km/t) på 4,2 sekunder og gjøre unna en kvart mile, rundt regnet 400 meter, på 8,9 sekunder. 

Prisen skal starte på 200 000 dollar, drøyt 1,6 millioner kroner. Hvor mye COPV-pakken vil legge til prisen er uvisst, men moroa blir trolig ikke billig. Produksjonen av bilen er ventet å starte i 2020.

Les også: Teslas neste storoppdatering låser opp de første selvkjøringsmulighetene »

Norges beste mobilabonnement

Mai 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen