Renault lanserer ny versjon av sin elbil Zoe. Den skal leveres ut til kunder allerede i september.
Renault lanserer ny versjon av sin elbil Zoe. Den skal leveres ut til kunder allerede i september. (Foto: Renault)

Nye Renault Zoe får større batteri og hurtiglading

Leveres allerede fra september.

Renault har dratt duken av en ny og oppgradert versjon av sin elbil Zoe. 

Den nye versjonen får et batteri på 52 kilowattimer netto, som skal gi en WLTP-rekkevidde på 390 kilometer.

Det er en solid oppgradering fra dagens modell, som har et batteri på 40 kilowattimer, og plasserer Zoe omtrent på nivå med andre kommende kompakt-elbiler som Peugeot e-208, Opel Corsa-e og DS3 Crossback e-tense.

Disse har alle batterier på 50 kilowattimer og oppgitte WLTP-rekkevidder på henholdsvis 340, 330 og 320 kilometer. 

Ny motor 

Bilen vil tilbys i to varianter, hvor den viktigste forskjellen er motoren. Dagens såkalte R110-motor med 108 hestekrefter vil bestå, og så kommer det til en ny variant kalt R135 med 135 hestekrefter (100 kW). Begge har det det samme batteriet og samme oppgitte rekkevidde. 

Dreiemomentet er oppgitt til 245 Nm, og 0-100 km/t skal gå unna på under ti sekunder med den kraftigste motorvarianten. Toppfarten er 140 kilometer i timen. 

Nye Zoe er ikke vesentlig endret fra dagens modell, men noen få designløft har den fått. Foto: Renault

Får hurtiglading med CCS 

Renault Zoe har tidligere fått en del kritikk for å ikke ha mulighet for hurtiglading, og det har Renault nå gjort noe med. Nye Zoe får nemlig støtte for hurtiglading med CCS på 50 kilowatt. Det er riktignok ikke en imponerende effekt om vi sammenlikner med andre nye elbiler i dag, men det er uansett et solid hopp fra å ikke ha hurtiglademuligheter tidligere. 

Zoe beholder dessuten muligheten for inntil 22 kilowatt AC-lading, en egenskap få elbiler i dag leveres med.

Utfordringen med å lade på IT-nett, som vi har mye av i Norge, skal også være løst med en ny medfølgende ladekabel som lar bilen lade både med type 2- og vanlig stikkontakt. Tidligere har boliger med IT-nett måttet ha en egen ladeboks for å kunne lade Zoe. 

Både front- og baklykter bruker nå LED-dioder. Foto: Renault

Oppdatert design 

Utvendig er det også gjort endringer. 

– Nye ZOE har en rekke designendringer. De myke formene fra de tidligere generasjonene er nå mer distinkte. Panseret har fått ny design med tydelige konturer ned mot ladeluken, prydet med Renaults diamantlogo. Støtfangeren har fått et tydeligere preg med ny utforming og med krominnlegg i grillen og rundt tåkelysene. C-formen til de nye LED-lyktene, en form som kjennetegner alle nye Renault-modeller. Den blå kanten rundt Renault-logoene viser tydelig at dette er en elbil, heter det i en pressemelding fra Renault. 

Alle utstyrsnivåene får dessuten et nytt 10-tommers instrumentpanel, i tillegg til en ny 9,3-tommers infotainmentskjerm i midtkonsollen. Både Apple Carplay og Android Auto er støttet, og nye førerassistentsystemer er også på plass, blant annet blindsonevarsling, filholderassistent og automatisk nødbrems.

En ny app gjør også at du kan styre blant annet oppvarming av bilen fra mobilen. 

Interiøret i nye Zoe. Legg spesielt merke til den nye skjermen. Foto: Renault

Leveres fra september 

Nye Zoe vil leveres i fire utstyrsnivåer, kalt Zen, Life, Intens og First Edition, hvorav de to sistnevnte vil komme med oppgradert motor. 

Priser er ikke klare, ifølge Renault, men de kan ikke være veldig langt unna. Bilen skal nemlig være hos forhandlere allerede i august, med levering til kunder i september.

Renault har ellers gjort som de fleste andre produsenter av elbiler i disse dager, nemlig åpnet reservasjonsliste for interesserte kunder.

En plass i køen koster 3900 kroner. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen