Ny vår for Motorola

Motorola har i flere år brukt store ressurser på å være først ute med det nyeste, både på mobilfronten og andre områder. I dag er tonen en annen hos mobilgiganten, og det legges nå opp enny strategi som skal sørge for videre fremgang.

- Det der kan jeg gjøre i morgen hvis jeg vil, sier visepresident i Motorola, Ron Garriques, og peker på en av Samsungs siste mobiltelefoner for WCDMA-nettet.

Kvalitet fremfor kvantitet
Kanskje er det et eplekjekt forsøk på å rette opp inntrykket etter skandalesamarbeidet med Apple i fjor, som endte i musikktelefonen ROKR. I dag vil Apple knapt vedkjenne seg telefonen, og kundene har for lengst snudd ryggen til den. Nå snakker Garriques om kvalitet fremfor kvantitet. Det er ikke lenger nok å være først ute med et produkt. Produktet må ha kvalitet også. Han synes rett og slett ikke Samsungs forretningsidé holder mål, og mener at mobilbrukere ikke vil betale ett øre mer for en 3G-telefon enn for en 2G-telefon, fordi 3G-nettet ikke kan tilby tjenester som er spennende nok for brukerne.

- Vil jeg virkelig lansere en WCDMA-telefon med en Qualcomm-brikke som gjør telefonen $40 dyrere å produsere, men som jeg ikke kan ta mer betalt for enn en 2G-telefon, spør han retorisk. - I dag er vi forsiktige med hva vi lanserer. Vi produserer en mengde produkter som aldri ser dagens lys, fortsetter han.

Han innrømmer selv at dette er en relativt ny måte for Motorola å tilnærme seg markedet på. Og det som inspirerte selskapet var intet annet enn selskapets hjertebarn, Razr.

Razr forandret alt
Razr forandret alt. Den første Razr-modellen ble lansert i 2004, og mottok stående ovasjoner fra kritikere verden over for sitt tynne design. Siden den gang har selskapet rullet ut Razr-modeller som perler på en snor, og slik sørget for overskudd i kvartal etter kvartal, og blitt en stadig farligere konkurrent for Nokia.

- Kan Samsung produsere 17 millioner slike, spør han igjen ironisk og peker på Samsung-telefonen foran seg.

En annen grunn til at Motorola stadig spiser innpå Nokias markedsandeler, er selskapets store fokus på billigtelefoner. Motorola er store i gryende telefonmarkeder, hvor selskapet selger telefoner til operatørene for $30 per stykk. Garriques mener at grunnlaget for å oppnå overskudd er å sikte mot de lavere prismarkedene.

Image viktigere enn funksjoner
Når det kommer til telefonene i det øverste prissjiktet, er ikke Garriques så opptatt av å proppe telefonene med flest mulige avanserte funksjoner og egenskaper. Han mener heller at det viktige er så gi telefonene et sofistikert image, og gjerne samarbeide med andre selskaper for å skape et moteobjekt. Motorola har blant annet lansert en Razr-versjon i rosa og en i gull, samt samarbeidet med motehuset Dolce & Gabbana om en eksklusiv D&G-Razr.

- Razr-designet vil duge i tre år. Nå har ett år gått, og vi har to igjen, sier Garriques.

Skal vi ta Motorola-toppen på ordet, går alle som allerede er lei av Razr-designet to dystre år i møte. For de som derimot ikke kan få nok av det Razr-telefonene, er det bare å glede seg og vente på det neste sylslanke fremstøtet fra verdens nest største mobilprodusent.

(Kilde: News.com, Reuters)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen