Ny semiproff speilrefleks fra Fuji

Fuji S3 pro er et kamera som i likhet med sine forgjengere S1 og S2 tradisjonelt har hatt en litt spesiell nisje. Kameraene er basert på eksisterende Nikon-kameraer og er utstyrt med Nikon-fatning. De har også ved lansering hatt bedre spesifikasjoner, i alle fall på papiret, enn Nikon har kunnet tilby i samme segment. S3 pro, for eksempel, ble lansert en god stund før Nikon D200 ble annonsert og kunne tilby til dels bedre spesifikasjoner. Det spørs imidlertid om dette er tilfelle også for S5 (hva skjedde med S4 forresten?), som forøvrig er det første av serien som er basert på et rent digitalkamera - hittil har de vært basert på Nikon F80. S-seriens nisje blir trangere og trangere etterhvert som Nikon dekker dette segmentet selv med modeller som D200 og D80, og når Fuji i tillegg ikke retter opp nettopp det som var hovedkritikken mot S3, så må man kunne lure på hva det er Fuji driver med.

La meg forklare nøyere: Fuji lager sine egne sensorbrikker, svært gode sådanne, som har to sensorer per piksel; en liten som oppfatter detaljer i høylysene og en større som tar seg av de litt mørkere områdene. Resultatet er et veldig bra dynamisk omfang og redusert fare for utbrente høylys. Problemet kommer imidlertid når Fuji ikke bare benytter dette aspektet for alt det er verdt, men også tenker som så at 6 millioner små piksler og 6 millioner store piksler gir et 12 megapikslers kamera, samtidig som de nettopp har skrytt av det dynamiske omfanget. Greit nok at Fujis løsning er god, men å bruke argumentet på begge sider på denne måten har vi liten sans for. Å benytte samme data til å øke det dynamiske omfanget og samtidig interpolere bildet opp 100% er å overutnytte brikkens evner, er vi redd. Nå har S5 riktignok fått en ny brikke med en del spennende egenskaper, men det er samtidig tydelig at Fuji ikke har tatt kritikken mot S3 alvorlig, for S5 har fått en brikke med nøyaktig samme oppløsning. Det gjenstår å se hvordan Fuji markedsfører S5, men å markedsføre det som noe annet enn et 12 megapikslers kamera, gitt konkurransen fra D200, vil være markedsselvmord.

Den nye brikken som er i Fuji S5 Pro har som sagt fått samme oppløsning som forgjengeren, men den har i følge Fuji fått bedre fargegjengivelse og er utstyrt med et nytt og bedre low-passfilter som skal hjelpe mot moirè og bildestøy. Fuji har også implementert en ny støyfjerningsteknikk som minner om Canons softwarebaserte støvfjerning som bl.a. 400D har fått. I korthet, dersom vi leser pressemeldingen riktig, går dette ut på at kameraet lager seg en slags støymal på forhånd og bruker denne for å bestemme hva som er støy og hva som er bildeinformasjon. Det gjenstår å se om denne fungerer i praksis, men med tanke på at støy har tradisjonelt vært en av Fujis sterke sider, samt at de føler seg så trygge på teknikken at de har øket maks ISO-verdi til 3200, kan dette være en lovende nyvinning. Så trygge er Fuji faktisk på sensorbrikken sin at de har implementert mulighet for å stille opp det dynamiske omfanget med 400% dersom man ønsker det, en økning på ikke mindre enn 2 blendertrinn. At kameraet benytter 14-bits RAW-filer og ikke de vanlige 12, kan også tyde på at man har gitt brikken litt ekstra spillerom.

Kommentarer (8)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen