Ny Pixel Shader i ATI R420


R420 blir dobbel så rask som Radeon 9800 Pro?

David Orton i ATI skal ha bekreftet at selskapet ikke planlegger å holde seg på 24-bits Pixel Shader spesielt lenge. I løpet av nær fremtid kommer man til å implementere 32-bits Pixel Shader i kommende grafikkort.

Orton ville imidlertid ikke bekrefte ovenfor pressen nøyaktig hvilke produkter som ville debutere med 32-bits Pixel Shader. Tankene går naturlig nok til R420, som det enda ikke eksisterer spesielt mye informasjon rundt, men som mange tror kan bli lansert 1. kvartal 2004. Rykter sier at R420 vil bruke GDDR3 minne fra Micron og operere på 1600 MHz.

Det virket på uttalelsene fra Orton som at man ønsker å roe ned utviklingen en smule ettersom man frykter skade på industrien. En meget relevant problematikk er å synkronisere utviklingen mellom hardware og software. Dersom man opererer med sykluser på under ett år, tror Orton at dette kan føre til lite rotfeste samt problemer med å holde produksjonsprisene nede på et tilfredsstillende nivå. Den foreslåtte syklusen ligger dermed på 18-24 måneder, dvs. lignende som for PC-prosessorer.

Større syklus kan imidlertid føre til at aktører som eksempelvis Matrox kanskje kan komme tilbake på banen. ATI og Nvidia har de siste par årene virkelig dyttet utviklingen fremover med maks innsats og dominerer de fleste segment i grafikkmarkedet. Selv om aktiviteten hos Matrox synes å ha vært ekstremt liten siden Matrox Millenium G400/G550, har selskapet fortsatt sin trofaste brukerskare på 2D og kan fortsatt ligge på "lur" i kulissene for et mulig comeback. Ettersom Microsoft Longhorn vil bli basert på relativt tunge 3D-elementer, er det imidlertid ikke umulig at flere produsenter må vurdere å legge om strategien når det gjelder "kontor-produkter", da det vil bli satt større krav til skjermkortets 3D-egenskaper.

Det ble tidligere i år ryktet at både Nvidia NV40 og ATI R420 ville bli lansert før jul. Ingen av leverandørene ser imidlertid ut til å stresse disse lanseringene og har kanskje blitt enige om å legge seg på et litt mindre aggressivt nivå fremover for introduksjon av nye arkitekturer? Det er liten vits å ha "rå" hardware dersom utviklingen går for raskt til at man kan følge opp med en betydelig mengde spill og software som utnytter de nye finessene.

Andre rykter om R420 sier at den vil få en ytelse som er dobbelt så høy sammenlignet med Radeon 9800 Pro. Videre blir det sagt at Pixel Shader 4.0 vil bli en del av DirectX 10 og Longhorn. ATIs svar på grafikk vil være R500 eller R600 - lansering i 2005?

Kortene holdes fortsatt tett til brystet hos ATI.

 

(Kilder: 3DCenter, The Inquirer, Xbit Labs)

Kommentarer (10)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen