Ny musikktjeneste fra Telenor

Platekompaniet og Telenor har lenge hatt planer om å lansere en felles tjeneste for kjøp av musikk via datamaskin og mobil. Om en uke vil tjenesten bli lansert.

Lanseres neste tirsdag
Planen var opprinnelig å lansere tjenesten ved årsskifte, men lanseringen har stadig blitt utsatt på grunn av teknikk som ikke var på plass. Men neste tirsdag, 19. mai, skal tjenesten endelig lanseres.

Med seg på laget har Telenor og Platekompaniet fått med seg Aspiro. Aspiro har lenge jobbet med Wimp, en streamingløsning for musikk. Wimp, som kun har kommet i testversjoner så langt, har mange likheter med Spotify. Men til forskjell fra den svenske tjenesten vil Wimp basere seg på kun betalingsløsning og ingen reklamefinansiert løsning.

Les også: Sniktitt på Aspiro Wimp.


Det er ukjent hvordan den nye løsningen vil fungere i praksis. Hverken Telenor eller Platekompaniet vil uttale seg om tjenesten før mandag i neste uke. Om tjenesten da vil ha på plass en streamingløsning direkte til mobilen er ukjent. Men både Platekompaniet og Telenor har stor tro på tjenesten som skal kunne by på mye nytt i forhold til dagens musikktjeneste fra Telenor Djuice.

Satser på norsk musikk
Først og fremst tror Platekompaniet og Telenor at de vil kunne by på noe eksklusivt for det norske markedet.

- I konkurranse med store utenlandske aktører som iTunes og Spotify er vi avhengig av å være best på norsk repertoar. Dette er derfor et naturlig mål for vår nye digitale nettbutikk. De internasjonale aktørene er lite opptatt av norsk musikk ettersom Norge er et lite marked, og det er mer lønnsomt for dem å satse på store internasjonale artister som når ut i alle markeder. En slik utvikling er lite heldig for norsk musikkliv. Dersom norske artister skal få vist seg frem og få profilert sine utgivelser på en skikkelig måte, er det viktig at det finnes alternativer til de utenlandske aktørene, sier Rolf Presthus fra Platekompaniet i en pressemelding.

Platekompaniet har lenge vært størst på salg av musikk på CD-er på det norske markedet og mange har reagert på at selskapet ikke har satset på salg av musikk via nett før nå. Platekompaniet selv frykter derimot ikke at de er for sent ute og at andre aktører har fått for stor dominans på dette markedet.

- Vi ville ikke ha lansert tjenesten hvis vi ikke har tro på den, sier Espen Lauritzen, sjef for Platekompaniets nettavdeling til Teknofil.

Platekompaniet og Telenor vil holde en pressekonferanse 18. mai hvor de vil presentere sin nye løsning.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen