Spareappen Spiir vil kategorisere forbruket ditt.
Spareappen Spiir vil kategorisere forbruket ditt. (Foto: Niklas Plikk)

Den nye spareappen Spiir ser hvordan du bruker pengene dine

VIl bruke informasjonen for å gi deg sparetips.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Onsdag ble den danske spareappen Spiir lansert i Norge. I Danmark har appen hatt stor suksess og fått over 330 000 brukere på bare noen få år.  Appen er annerledes enn de andre spareappene på markedet, da den krever tilgang til konto- og transaksjonsopplysningene dine, informasjon som bare banken din vanligvis har hatt tilgang til. 

Informasjonen om pengebruken din skal appen bruke for å gi deg oversikt over økonomien din, og gir deg tips og varslinger om du trekker kortet litt vel mye. 

Dette er data som vanligvis bare du og banken har tilgang til, men Spiir mener de også er til å stole på:

– Appen er fullstendig trygg, kryptert og innenfor GDPR-reglene, sier Rune Mai, gründeren bak Spiir.

Han sier appen opprinnelig ikke hadde denne typen tilgang, men at det var noe som kom etter ønske fra brukerne:

– Da vi startet appen i Danmark i 2011 lastet brukerne opp informasjonen om forbruket sitt selv, men det tok ikke lang tid før de etterspurte muligheten for at vi kunne gjøre det for dem. Å legge inn så mye informasjon selv er kjedelig, brukerne våre ønsker at kontoinformasjonen dukker opp automatisk, forklarer Mai.

Selskapet opplyser til Shifter at de ønsker å få 200 000 brukere i Norge innen 2020. Det er et ambisiøst mål, ettersom den etablerte spareappen Dreams har 120 000 registrerte brukere. 

Kategoriserer utgifter automatisk

Appen vil gi deg varslinger ut i fra forbruket ditt. Foto: Spiir

Første gang du laster ned Spiir vil du bli bedt om å koble den til en eller flere av bankkontoene dine. Appen er nemlig avhengig av å få innsyn i både transaksjoner og kontoinformasjonen din – noe snart alle banker blir nødt til å muliggjøre via det såkalte PSD2-direktivet. 

Aksepterer du vilkårene vil appen forsøke å kategorisere alle transaksjoner. Spiir skryter av 80 forskjellige kategorier, og at det meste vil sorteres automatisk. Etter vår erfaring trengte den imidlertid litt hjelp, blant annet for å forstå hva den siste utgiften i kontorets kantine var for noe. 

Ulike funksjoner i de forskjellige spareappene

En slik direkte tilnærming er ganske annerledes enn det de etablerte spareappene i Norge tilbyr i dag, men de ønsker den nye utfordreren velkommen. Både Dreams og Spiff sier det er hyggelig at det blir mer fokus på sparing, og mener det er rom for flere aktører i det norske markedet.

– Vi har satset alt på at sosial sparing har kommet for å bli. Over halvparten av brukerne i Spiff sparer sammen, sier Carl-Nicolai Wessmann, gründeren bak spareappen Spiff.

Rune Krogh er PR-manager i Spiir. Foto: Spiir

Spareappen Dreams har valgt en annen løsning. De fokuserer på at folk skal spare til drømmene sine ved at appen sparer automatisk for deg. De er mer kritiske til Spiirs måte å få brukere til å spare: 

– Vi har ikke tro på det å være en pekefinger på folks økonomiske valg. Det er en fremgangsmåte bankene har prøvd i alle år uten hell. I stedet sparer Dreams automatisk for deg, slik at du ikke trenger å tenke på det. Alt vi gjør i appen er basert på forskning, og vi ser at det fungerer, sier Omid Tabari, samfunnskoordinator i Dreams.

På spørsmål om Spiir vil være en pekefinger på folks økonomiske valg svarer Rune Krogh, PR Manager i Spiir at det ikke er hensikten. 

– Vi vil det beste for brukernes økonomi og prøver å oppmuntre og styrke folk. Derfor vil vi sende morsomme, informative og vennlige varslinger.  Vi kommer ikke til å si at du ikke har brukt pengene dine riktig, vi prøver å bruke informasjonen vi har uten å peke fingre, sier Rune Krogh. 

– Vær bevisst på hva de høster inn av data

Anders Ballangrud fra Datatilsynet tror innføringen av PSD2 vil gjøre at en rekke produkter og apper som Spiir vil tilby tjenester basert på den enkeltes kontoinformasjon.

Anders Ballangrud, kommunikasjonsrådgiver i Datatilsynet, oppfordrer brukere til å være bevisste på hvem man deler persondata med. Foto: Ilja C. Hendel

– Forbruk og forbruksmønster er blant opplysningene som sier mest om oss. Dette er informasjon om nesten alt vi foretar oss, fra trivielle kjøp på dagligvarebutikken eller apoteket til forbruk når vi er ute på reise. Det er lett å se for seg at opplysninger om enkeltpersoners pengebruk er attraktivt for markedsførere der ute, advarer Ballangrud. 

Han sier også du bør tenke over hva slags data du deler med deg, og til hvilke selskaper du stoler på: 

– Det er viktig å være bevisst på hva for eksempel Spiir høster av data og hvordan de brukes. Det sentrale er om det er frivillig å for eksempel si nei til å få målrettede tilbud basert på kontoinformasjon eller å installere ulike typer tracker og cookies. Se derfor for deg muligheten for at personopplysningene som en app behandler kan bli utlevert og benyttet til helt andre formål, uten at du kan gjøre noe for å forhindre det. Jeg anbefaler å ta stilling til personvernerklæringen og tenke over om man ønsker å gi såpass stort innsyn i ens liv.

Med DnB og Danske Bank på eiersiden

Spiirs grundere, Gudmundur Hreidarsson og Rune Mai fikk i fjor en investering på 85 millioner kroner fra DNB og Danske Bank.

– Vi liker konseptet om å gjøre det mulig for ungdom å få bedre grep om økonomien gjennom enkel budsjettering og ved å gi dem informasjon om deres forbruksmønstre, sier Johanna Herbst, digitaldirektør i Danske Bank i en pressemelding.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen