Ny oppdatering skal ha gjort Teslas Autopilot betraktelig bedre
(Bilde: Tesla)

Ny oppdatering skal ha gjort Teslas Autopilot betraktelig bedre

Endelig på nivå med versjon 1?

Tesla begynte denne uken å dytte ut en oppdatering til Autopilot-funksjonen i bilene sine, og de første tilbakemeldingene tyder på at oppdateringen har gitt store forbedringer. 

Litt grov historie først: Tesla leverte i utgangspunktet (fra og med september 2014) bilene sine med en Autopilot hvor det var selskapet Mobileye som sto for prosesseringskraften.

Fra og med 2016 ble bilene levert med en helt annen sensorpakke og prosessor fra Nvidia, og kritikken siden den gang har gått på at Autopilot 2.0 fortsatt ikke har hatt et funksjonsnivå tilsvarende førstegenerasjons Autopilot.

Store forbedringer 

Den nye oppdateringen (2018.10.4) skal i hovedsak ha gitt forbedringer til eksisterende funksjoner, men bransjenettstedet Electrek meldte forrige måned at den også introduserte en ny funksjon, og det er at biler med Autopilot 2.0 nå kan legge merke til og gjengi biler i filer ved siden av bilen på skjermen foran føreren. 

Større oppgraderinger skal imidlertid ha skjedd med autostyringen, hovedsaklig på grunn et nytt og langt mer avansert neuralt nettverk som assisterer bilen med å gjenkjenne veien foran seg. 

Ifølge Tesla-eiere Electrek har snakket med har oppdateringen gitt en betraktelig bedre filgjenkjenning, langt mindre ustabil oppførsel når bilen forsøker å holde seg innenfor en fil (såkalt ping-ponging) og generelt en langt bedre opplevelse når autostyringen er aktivert. Enkelte melder også at autostyringen slår inn langt raskere enn tidligere, mens andre igjen melder om at den adaptive cruisekontrollen også skal ha blitt bedre. 

Ifølge nettstedet virker konsensus å være at Autopilot 2.0 endelig har nådd igjen eller gått forbi Mobileye-generasjonen i funksjonalitet, selv om du fortsatt må være årvåken og ha hendene på rattet. 

På norske veier 

En av dem som har tatt den nye oppdateringen ut på en prøvetur er norske Thomas Bensmann. Han bemerker i en Youtube-video at bilen fortsatt ikke er i stand til å skjønne at en vei består av to filer når den ikke har midtstriper, men at måten bilen tar seg over bakketopper på er betraktelig oppgradert fra tidligere. 

Han sier også at svingingen er mykere enn tidligere, og at bilen rett og slett føles langt mer selvsikker i Autopilot-modus enn tidligere. Bensmann tar også bilen med på en vei hvor han aldri tidligere har kunnet bruke Autopilot, og bemerker at den nye versjonen oppfører seg prikkfritt. 

Spesielt der bilen tidligere hadde for vane å gli over i motsatt kjørefelt i skarpe svinger, er den nå betraktelig flinkere til å holde seg i riktig fil. 

– Dette føles som en stort steg fremover for Autopilot, og det er det lang tid siden jeg har sagt. Det gjør meg optimistisk for oppdateringen vi kommer til å få, sier Bensmann i slutten av videoen. 

Se videoen under: 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen