Nettmøte
Amund Espelien er utviklingssjef i Mediehuset Tek, og har ansvaret for Prisguiden.no (Bilde: Tek.no)

– Ny mobilversjon skal komme

Amund Espelien, sjef for Prisguide.no, stilte til nettmøte.

I dag stillte utviklingssjef i Mediehuset Tek, Amund Espelien, til nettmøte her på Hardware.no. Mediehuset Tek er selskapet bak blant annet Hardware.no, og drifter tjenesten Prisguide.no.

Det er nå to uker siden vi publiserte et større intervju, der Espelien redegjorde for fremtidsutsiktene og historien til Prisguide.no. I dette nettmøtet fikk dere anledning til å stille han spørsmål du ville ha svar på.

    Dette er noen av temaene som ble tatt opp:
  • Nye funksjoner i tjenesten
  • Hva skjer med utviklingen fremover?
  • Hvordan fungerer tjenesten?
  • Hvilke teknikker ligger i bakhånd?
  • Hva gjøres daglig for å forbedre tjenesten?
  • Hva er din drømmefunksjon i Prisguide?
  1. Oppdatering av Prisguiden

    Spørsmål fra Emil Henriksen:

    Hei, hvordan fungerer oppdateringen av prisguiden dersom en nettbutikk endrer prisen? Må dere gå inn manuelt og endre det, eller har dere et system som endrer prisen automatisk? Og har dere med priser når de forskjellige butikkene har tilbud? F.eks. komplett som har tilbud så og si hver helg, blir de prisene oppdatert i prisguiden?

    Takk :)

    Svar:
    Hei Emil,

    vi leser inn prisene fra en prisliste som butikkene har gitt oss tilgang til. På den måten kan hele innhentingsprosessen gjøres automatisk, og vi kan oppdatere prisene ofte.

    De fleste butikker legger tilbudsprisene ut i prislistene, og da vil tilbudsprisene også bli synlig i Prisguide, men det hender at butikkene f.eks. kjører timestilbud som vi ikke rekker å fange opp. På Prisguide.no/tilbud samler vi de beste tilbudene vi kommer over, og her vil det dukke opp både produkter som butikkene kjører kampanjer på og produkter som vi ser har hatt en prisnedgang som gjør at det er interessant å få med seg.

    Hilsen Amund
    Besvart: 22. juni 2012 12:54
  2. hvorfor så dårlig spånset tjeneste

    Spørsmål fra anonym:

    jeg syns personlig prisguide.no er så dårlig at det blir som om google sak finne produkter basert på korte søkeord, f.eks batteri og Asus N76VM hender sistnevnte koster kun 1000 kr men senere finner man det tåplige at det er kun batteri isteden for laptop og det er jo helt på jordet.

    Er det på grunn denne dårlige tjenesten kun finner de første ordene men tar ikke forskjell på batteri til slutt eller ikke?

    Svar:
    Hei, fra tid til annen sniker det seg inn tilbehør på produktsidene som blir feilmatchet. Slike feil forsøker vi å rette opp så raskt som mulig.

    Det er også noen produkter vi ikke har rukket å legge inn enda. N76VM ser jeg er et eksempel på dette, og da vil man kun få treff i butikkenes prislister når man søker:
    http://www.prisguide.no/sok?pg-q=N76VM&n=0

    Post gjerne et eksempel eller to i kommentartråden nedenfor, så kan vi se på hvorfor du opplever at prisene blir feil. Slik skal det absolutt ikke være :-)

    Hilsen Amund
    Besvart: 22. juni 2012 12:57
  3. Betyr vår tilbakemelding noe?

    Spørsmål fra Terje:

    Da man byttet til den nye Prisguiden haglet det inn med kritikk. Noe nyttig, men mest sure meldinger. Tenkte dere på dette tidspunktet noensinne at dersom brukeren foretrakk forrige grensesnitt, så burde man beholde dette og heller forbedre selve søkemotoren?

    Svar:
    Hei Terje,

    hva brukerne mener betyr _mye_ for oss, og vi forsøker å lytte til (og svare på) alle tilbakemeldinger vi mottar. På den tiden det den nye prisguiden ble lansert jobbet jeg ikke i Edda Media/Hardware.no, så det er litt vanskelig for meg å kommentere hva som ble gjort og ikke gjort den gang.

    Fra januar 2011 fikk jeg gleden av å jobbe med prisguide igjen og filosofien var enkel. Vi skal høre på hva brukerne sier, og vi skal fokusere på kvalitet. I løpet av disse 18 månedene har vi fått på plass mange forbedringer slik som tilbuds-oversikt, raskere prisoppdateringer, bedre navigasjon, osv.osv, men vi har også mye spennende som kommer.

    Noe av det jeg tror vi vil se fremover er at vi beveger oss noe i retning av det vi hadde tidligere, men med mye ny teknologi i bunnen.

    Mvh,
    Amund
    Besvart: 22. juni 2012 13:02
  4. Android app

    Spørsmål fra Øivind:

    Hei, jeg lurer på om det er planer for en android/IOS app?

    Svar:
    Hei,
    vi har ingen konkrete planer for en egen app for Prisguide. Etter min mening kan de fleste behovene løses med HTML slik at man kan bruke nettleseren på mobilen i stedet. Mobilversjonen av Prisguide har (for å si det mildt) et aldri så lite forbedringspotensial, men dette kommer vi til å gjøre noe med.

    Det som er utfordrende med å lage tjenester til mobil er at vi har veldig mye innhold som vi skal få inn på lite plass. Derfor må vi nok prøve oss litt frem, og det blir uten tvil produktsøk og priser som blir de viktigste funksjonene her i starten.

    Mvh,
    Amund
    Besvart: 22. juni 2012 13:05
  5. API

    Spørsmål fra Espen:

    Tilbyr dere et åpent api slik at man kan lage 3parts applikasjoner for mobil (og forsåvidt web)

    Svar:
    Ja, vi har laget et API som noen samarbeidspartnere har fått testet. Tilbakemeldingene så langt har vært gode, og vi vurderer nå å utvide dette ytterligere slik at enda mer data er tilgjengelig gjennom dette API-et.

    Mvh,
    Amund
    Besvart: 22. juni 2012 13:07
  6. Prisoppdatering

    Spørsmål fra ole:

    hvor ofte oppdateres prisene ? har merket at noen ganger viser prisguiden tilbudspriser og noen ganger ikke :)

    Svar:
    Prisene henter vi inn fra butikkene inntil hver time, med litt forskjellig intervall fra butikk til butikk avhengig av hvor ofte de oppdaterer sine prislister.

    Grunnen til at tilbudspriser ikke alltid dukker opp kan altså være at vi ikke oppdaterer raskt nok hos oss, eller at butikken ikke oppdaterer sin prisliste. Med andre ord kan årsaken ligge flere steder. Når vi oppdager slike tilfeller sjekker vi alltid hvor feilen oppstår, og tar alltid kontakt med butikken for å finne ut om det er noe vi kan forbedre slik at samme feil ikke vil skje igjen. Ettersom vi har god dialog med alle butikker klarer vi nesten alltid å finne en måte å forbedre dette på.

    Mvh,
    Amund
    Besvart: 22. juni 2012 13:14
  7. Hei

    Spørsmål fra Halgeir:

    Ser det også er en tjeneste som heter mindthemoose.no, er det noe tilsvarende som prisguide?

    Svar:
    Det var en helt ny tjeneste for meg. Rett adresse er forresten http://www.mindthemoose.com.

    Ved første øyekast ser det ut til at de fokuserer mer på "lokasjonsbasert" salg. Det vil si at de ønsker å finne butikker i nærheten av der du bor eller der du befinner deg.

    Dette er en tjeneste jeg skal se nærmere på. Takk for tipset :-)

    Mvh,
    Amund
    Besvart: 22. juni 2012 13:16
  8. Butikker

    Spørsmål fra Tommy:

    Hei, Er det mulig å velge hvilke butikker du vil ha opp eller kan man bare se alle og ikke eks, komplett, dustin og netshop, mens resten er skjult?

    Svar:
    Hei Tommy!

    Dette er noe både vi og mange lesere har ønsket oss lenge. Muligheten til å bestemme hvilke butikker som skal vises, eller som man ikke vil handle fra er faktisk en av de mer tricky tingene å implementere.

    På selve produktsiden er det ingen problem å lage dette, men det er en del verre å få på plass i selve kategorisøket, og det er dette som er grunnen til at vi ikke har fått på plass noe slikt tidligere.

    Kort sagt er det altså litt vanskeligere enn jeg skulle ønske, men ingen umulighet. Så langt har vi prioritert andre forbedringer, men det er vel på tide at vi ser nærmere på hvor mye jobb det faktisk er å implementere dette.

    Takk for bra tips!

    Hilsen Amund
    Besvart: 22. juni 2012 13:22
  9. La brukere kommentere/diskutere produkter?

    Spørsmål fra Egil:

    Hei, vil dere legge til en funksjon som lar brukere av forumet deres kommentere og/eller diskutere produktene som finnes via Prisguide?

    Svar:
    Vi bør absolutt gjøre avstanden mellom Prisguide og forumet mindre. Det finnes en egen kategori for Prisguide i diskusjonsforumet hvor vi følger opp tilbakemeldinger:
    http://www.diskusjon.no/index.php?showforum=365

    Vi har også åpnet for at brukerne kan diskutere handlelistene i forumet, men vi har ikke gjort det samme for enkeltprodukter.

    Store og populære produkter som Galaxy S III og HTC One X har jo mange diskusjonstråder i forumet, så her burde det absolutt være enklere å flytte seg frem og tilbake mellom forum og Prisguide.
    Besvart: 22. juni 2012 13:26
  10. missvisende priser

    Spørsmål fra Odd Langåker:

    Hvorfor har det seg at enkelte ganger så kommer det opp nettbutikker/priser som ikke er produktet? Med det mener eg at du går inn på eit produkt (sei ein berbar pc) å så er billigste pris som vises 299,- men når du trykker på den så er det kansje ein lader og ikkje PCen som du er på jakt etter som kansje koster 8000,-
    Andre ganger så vises det 6000,- men når du går inn på butikken er det en langt høyere pris som oppgis.

    Svar:
    Vi legger inn produktene i Prisguide så tidlig som mulig, og noen ganger også før de kommer i norske nettbutikker. Det betyr at når det senere kommer tilbehør til en bærbar PC hender det at dette tilbehør feilaktig blir koblet til produktet.

    Oppdager du slike feil setter vi stor pris på et tips via "tips oss"-knappen eller på epost post@prisguide.no slik at vi kan rette det opp.

    På samme måte er vi svært glad for tips når du ser at det er forskjellig pris i Prisguide og på butikkens egne sider. Butikkene kan endre prisene flere ganger om dagen, og selv om vi oppdaterer prisene så ofte som mulig kan det snike seg inn feil fra tid til annen.

    Alle tips vi mottar tar vi hånd om i løpet av en arbeidsdag, og oppgir du epostadressen din når du kontakter oss skal vi også sende deg et svar.

    Mvh,
    Amund
    Besvart: 22. juni 2012 13:31
  11. Mulighet til å søke ut miljøvennlige produkter

    Spørsmål fra Martin:

    Hei,

    Man kan sortere på mange gode og relevante ting i prisguiden, men har man vurdert å legge inn en mulighet til å søke på miljøvennlige produkter?

    Svar:
    Godt spørsmål! Dette har jeg ikke tenkt på, men jeg skal ta det videre med de andre i prisguide-teamet. Vet du om det finnes noen offisiell/internasjonal merking av hva som er miljøvennlige produkter? (svar gjerne i kommentartråden nedenfor)
    Besvart: 22. juni 2012 13:34
  12. Nye funksjoner?

    Spørsmål fra Nah:

    Savner muligheten til å enkelt kunne rapportere varer som åpenbart er feil kategorisert. F.eks uroginale kopier som har havnet i prislisten til originalvaren.


    Vil det være mulig med en funksjon hvor man logger inn og så kan velge hvilke nettbutikker som skal være med i prissammenligningen og så kun se priser (og produkter) fra dem?

    Svar:
    Vi fikk på plass en tydeligere "Tips om feil"-knapp i går slik at det skal være lettere å kontakte oss. Dette var et av mange gode innspill vi fikk i diskusjonstråden etter prisguide-intervjuet for et par uker siden:
    http://www.tek.no/artikler/hva-er-fremtidsutsiktene-til-prisguide/109519

    Det å kunne velge enkelte butikker man vil eller ikke vil ha med i Prisguide-resultatene er noe vi har veldig lyst itl å få til. Har også skrevet litt om dette i et svar tidligere, men kort sagt: Veldig kul funksjonalitet som vi veldig gjerne ønsker å lage, men som også byr på en del arbeid. Den står på ønskelista til både oss og mange lesere :-)
    Besvart: 22. juni 2012 13:37
  13. Kategorier

    Spørsmål fra Thomas:

    Det er en del varer som ligger i feil kategorier eller i en unaturlig generell kategori. Vil det legges mer ressurser i dette, som for eksempel å lage en rapporteringsfunksjon med forslag om ny kategori/endring av kategori?

    Svar:
    Vi har en "Tips om feil"-knapp på alle produktsider. Bruk den om du finner noen feil, så skal vi rette opp.

    Samtidig må jeg si at det er viktig for oss å luke vekk feil FØR brukerne ser dem. Siden det ligger mye manuelt arbeid bak prisguide vil alltid feil oppstå, men vi gjør også vårt beste for å redusere antallet.

    "Tips oss"-siden inneholder fritekstfelt. Der holder det at du skriver to-tre ord om hva som er galt, så skal vi rette opp. Vil du ha et svar fra oss oppgir du også epostadressen din :-)

    Mvh,
    Amund
    Besvart: 22. juni 2012 13:46
  14. Ikke alle priser vises

    Spørsmål fra Stian:

    Hei,

    Har opplevd relativt mange ganger at priser fra butikker ikke vises på Prisguiden.

    La oss si at butikk A selger varen for 1999 NOK mens butikk B selger varen for 1799 NOK, så vises bare 1999 NOK. Er det tilbud på butikk B vises heller ikke prisen, men den gamle prislappen før tilbudet.

    Hvorfor skjer dette?

    Er det for dårlig kommunikasjon/implementering sammen med butikkene?

    Svar:
    Årsaken til slike feil varierer veldig fra gang til gang. Noen ganger er det en butikk som bruker et helt annet navn på produktet enn vi har tenkt på, det kan være feil i prislisten fra nettbutikken eller det kan være noe som er galt med oppdateringen hos oss.

    Vi jobber hele tiden målrettet for å finne ut hva som er grunnen til at slike feil oppstår, og finne løsning på problemet slik at det ikke skjer igjen. Her mener jeg vi har bli veldig mye flinkere det siste halvåret, og det håper jeg også synes på tjenesten.

    Mvh,
    Amund
    Besvart: 22. juni 2012 13:49
  15. Hvorfor er ikke Prisguide v1 tilgjengelig lenger?

    Spørsmål fra Diskusjon-bruker:

    Jeg foretrekker den gamle, ettersom jeg er skuffet over den nye versjonen. Synes ikke den klarer seg komplett i alle punkter, og fungerer ikke godt nok som en prisguide. Dette gjør at jeg ikke lenger stoler på tjenesten, og bruker dessverreligvis konkurrenten (skal ikke nevne navn her).

    Pleide å bruke old.prisguide.no.

    Er det for lite satsing på prisguiden? Er den nedprioritert?

    Svar:
    Det er mange som sier de var veldig glad i grensesnittet til old.prisguide.no. Samtidig var det helt nødvendig med en skikkelig oppgradering av systemene bak den gamle prisguiden for at den skulle skalere for ny funksjonalitet og økt trafikk.

    Vi legger ned mye ressurser i Prisguide nå, og jobber på flere områder med kraftig forbedring av Prisguide. Jeg synes det er vanvittig moro å jobbe med Prisguide, og skulle så gjerne ønske at jeg hadde enda mer tid til dette prosjektet.

    Send meg gjerne en epost (amund@tek.no) om du har noen konkrete tips til hva vi bør forbedre eller hva du likte best med den gamle prisguiden.

    Hilsen Amund
    Besvart: 22. juni 2012 13:54
  16. større spekter

    Spørsmål fra Fabian:

    Hei lurte på om det aktuelt å utvide tjenesten til å omhandle f eks vannkjølings komponenter som radiatorer, blocker, fittings osv, jeg veit det er noe der nå men det er veldig lite.

    Lurte også på om det er vurdert å implementere utelandske nettbutikker som sender til Norge på produkter som ikke føres her til lands eller du sparer mye på å importere.

    Svar:
    Vannkjølingsprodukter er en kategori vi skal være gode på, og her må vi helt klart gjøre et skippertak for å få opp kvaliteten. Gi oss en uke eller to, så skal vi ha rettet opp dette.

    Har du noen tips til gode utenlandske butikker på området så skal vi prøve å få dem inn Prisguide. Tips oss på post@prisguide.no, eller i kommentartråden nedenfor.

    Tusen takk for bra innspill!

    Mvh,
    Amund
    Besvart: 22. juni 2012 13:57
  17. Drømmefunksjon

    Spørsmål fra MariusOX:

    Jeg ønsker å kunne sammenligne div hardware, f.eks: Intel i5 2500K mot Intel i7 2600Km slik at at man kan se klokkefrekvens, cache, osv opp mot hverandre, og pris selvfølgelig.
    Dette kunne brukes på mange andre varer også, Skjermkort, Kameraer, skjermer, osv

    I tillegg ønsker jeg at dere ikke fjerner sist kjente pris på utgåtte produkter. men la den stå der.

    Svar:
    Sammenligning av produktene side-ved-side skal du kunne gjøre om du legger produktene i "Min liste" og deretter klikke sammenligne.

    Siste kjente pris må vi få med. Synes det er naturlig at denne vises på siden med "Prishistorikk", men for utgåtte produkter kan den kanskje vises på produktets forside også. Godt tips!

    Mvh,
    Amund
    Besvart: 22. juni 2012 14:00
  18. Hvorfor ta med utenlandske selskap?

    Spørsmål fra Sigmund :

    Hei, jeg søkte på prisguiden.no og fikk oppgitt at 24hshop.no var billigst med frakt på den aktuelle varen og da jeg skulle hente varen - måtte jeg betale både for mere frakt og moms - fordi nettbutikken er svensk men leier et norskt domene.

    Spørsmålet; Hvorfor ta med utenlandske nettbutikker, for prisene som kommer frem ved søk - de lyver jo; Varen får høyere fraktkostnader, behandlingsgebyr, samt moms i tillegg til den prisen som kommer frem hos prisguiden.

    Svar:
    Hei, dette må vi rydde opp i. Utenlandske butikker som selger varer som må fortolles (mer enn kr 200,-) skal vi merke tydelig i oversikten. Hvis det ikke er tilfelle har det skjedd noe galt her, eller at vi ikke har vært klar over at butikken ikke fortoller varen for kunden.
    Det finnes en rekke butikker som holder til utlandet, men som leverer varene ferdig fortollet til Norge og jeg ser at det ikke er en enkel sak for brukerne å holde orden på dette.

    Her trenger jeg rett og slett litt tid til å sjekke opp, og finne ut hva som har skjedd. Utenlandske nettbutikker hvor varen må fortolles skal altså ikke sammenlignes med de som leverer ferdig fortollet vare. Det blir rett og slett feil.

    Mvh,
    Amund
    Besvart: 22. juni 2012 14:03
  19. Inkludere frakt i prisen

    Spørsmål fra Kjetil:

    De ganger jeg skal kjøpe småting på nett, er frakt avgjørende for valg av nettbutiukk. Er det mulig å få en funksjon der man kan hake av for å vise priser inkl. minste frakt?

    Evt. ha en linje under butikken som lister fraktalternativ så man slipper å gå til butuikken, legge til vare, og gå til kassen før man får opp frakt?

    Vet at dere sikkert får penger for hver gang noen klikker på en lenke i prisguiden, men håper at det fremdeles finnes firma som tenker på forbrukere der ute...

    Svar:
    Hei, vi er i tenkeboksen rundt dette med frakt. De ulike butikkene tilbyr jo en rekke fraktalternativer avhengiv av hvordan du betaler, hvordan du vil ha pakken levert, og ikke minst hvor raskt du ønsker å få pakken tilsendt.

    Derfor er jeg ikke helt sikker på om vi kan si at frakten på et gitt produkt for eksempel er kr. 79,-. I stedet er jeg tilhenger av at vi viser hvilke fraktalternativer som finnes for denne butikken slik at du enkelt kan få oversikt over hvilken fraktmetode som passer deg best. Ofte handler man jo flere produkter i slengen også, og da blir jo fraktprisen per produkt helt feil.

    Jeg stemmer altså for utfyllende informasjon om de ulike fraktalternativene til hver butikk, men er svært interessert i å høre andre ideér!

    Mvh,
    Amund
    Besvart: 22. juni 2012 14:07
  20. Mange ulike prissamenligninger

    Spørsmål fra Håvard Vedvik:

    Hei

    Som du vet finnes det et hav av slike prissammenlignere på nettet, men hva vill du si er så spesielt og så bra med Prisguide sin - i forhold til konkurentene ?

    Svar:
    Prisguide er enkel i bruk, har mye innhold og har mange svært nyttige tilleggstjenester. I tillegg viser vi jo selvsagt laveste pris, som jo er det viktigste med en prissammenligningstjeneste.

    Årets store hit på våre sider er tilbudsoversikten på Prisguide.no/tilbud og pris- og lagervarslingen hvor man får tilsendt epost straks et produkt faller under en gitt pris.

    Mvh,
    Amund
    Besvart: 22. juni 2012 14:09
  21. old.prisguide.no

    Spørsmål fra Eivind B. Thorsen:

    Hvorfor kvittet dere dere med den gamle prisguiden? Det som var bra med den var at den var veldig oversiktlig og brukervennlig og generelt hadde en bedre struktur. Savner dette i den nye.

    Svar:
    Hei Eivind,

    vi måtte flytte oss over på ny teknologi for å kunne videreutvikle produktet. Samtidig ble det mange endringer og det var mange som var misfornøyd med det nye grensesnittet. Her har vi rettet opp masse, og prisguiden er mye enklere å bruke i dag. I tillegg har den mye funksjonalitet som vi aldri fikk implementert i old.prisguide.no

    Mvh,
    Amund
    Besvart: 22. juni 2012 14:12
  22. Noen produkter forsvinner?

    Spørsmål fra cl9:

    Jeg har opplevd at eldre produkter forsvinner. Det kan være et tap om man vil hente erfaringer fra produktene som er beskrevet i "Omtaler".

    Jeg har f.eks. en vaskemaskin som ikke lenger er omtalt, men som var å finne på sidene før.

    Har dere planer om å endre dette?

    Svar:
    Hei,

    gamle produkter som ligger i databasen skal være mulig å finne igjen. Dette skal jeg dobbeltsjekke at fungerer slik det er tenkt, for slik du beskriver det høres det rett og slett ut som en bug..

    Takk for tipset!

    Mvh,
    Amund
    Besvart: 22. juni 2012 14:14
  23. prisjakt.no vs prisguide.no

    Spørsmål fra Herman :

    Jeg savner flere måter å tilpasse søk på akkurat som prisjakt.no: Utvidet, liste og bilder. (se bærbar pc kattegorien)

    Man burde også enklere kunne legge til filtere selv. Feks: jeg ønsker ram, cpu og gpu. Hverken dere eller prisjakt tilbyd den tjenesten. Sånn at man enkelt kan klikke "sorter etter; gpu, cpu, ram etc"

    Svar:
    Vi tester ut en ny søkeindeks i disse dager hvor vi forhåpentligvis får mulighet til å gjøre en del ting som vi ikke har fått til tidligere. Sortering etter tekniske spesifikasjoner er noe av det som bør være rimelig kurrant å fikse med en topp moderne søkeindeks, og da kan vi jo ikke være noe dårligere enn å hevde at det bør vi få til.

    Jeg tar utfordringen :-)

    Mvh,
    Amund
    Besvart: 22. juni 2012 14:16
  24. kategoriser rabatt prosenten etter 'høy/lavt' eller omvendt

    Spørsmål fra Daniel J. K:

    Jeg har det meste av tekniske dingser, så det er veldig lite jeg faktisk trenger. Men det er mye jeg vil ha. Skulle ønske det var en måte å liste produkter som har tilbud utifra hvor mange prosent billigere. Jeg snakker da om å gi oss en mulighet til enten å starte listen med det produktet som er mest rabatt på, og så videre nedover - eller omvendt.

    Svar:
    Hei,

    skal gjøre dette litt vrient for deg :-) Hva er et godt tilbud? Når prisen er mye lavere enn i går, eller når prisen er mye lavere enn konkurrenten?
    Det er også en liten utfordring at et produkt er ikke nødvendigvis et godt kjøp selv om prisen i går var veldig høy, eller en konkurrerende butikk har priset den aktuelle varen veldig høyt.

    Vi sleit litt med dette da vi laget tilbudsoversikten, men tror vi landet på en god løsning.

    Hvis du sorterer etter rabatt eller prisforskjell, og ingen andre parametre vil du mest sannsynlig få ut en liste med gamle produkter som butikkene ønsker å dumpe ut av lager. Det må derfor gjøres en del forskning om man skal få til noe slikt, og jeg mistenker at det kan bli mye prøving og feiling :-)

    Mvh,
    Amund
    Besvart: 22. juni 2012 14:20
  25. pris samarbeid

    Spørsmål fra pris bevisst:

    Etter at disse søkemotorene for priser dukket opp. Synes jeg det er blitt mindre forskjell i prisene generellt på elektroniske produkter. Når en handler på nettet.
    Er dette noe dere også har sett sammenhengen av de siste to årene?
    Eller "selger" dere informasjon til de forskjellige aktørene i markedet?

    Svar:
    Den største endringen de siste to årene er at de store aktørene har kommet mer aktivt på banen. For 2-4 år siden var de rene nettbutikkene (Komplett, MPX, Netshop, PS, osv.) klart størst, men i dag ser vi at de får stadig større konkurranse fra de etablerte kjedene (Expert, Elkjøp, Lefdal, Siba) og i økende grad fra utlandet (Dustin, NetOnNet, Pixmania).

    Denne konkurransen blant de store kjedene gjør at prispresset på populære produkter som mobiltelefoner, speilreflekskamera og bærbare PC-er er svært stort, og det skille få kroner mellom de billigste butikkene. Dette bildet synes jeg ikke har endret seg like mye for de øvrige kategoriene, selv om det også der er sterk konkurranse blant mange butikker.

    Hvorvidt prisforskjellene har økt eller ikke blir litt vanskelig å si noe om, men magefølelsen er at dette bildet ikke har endret seg så voldsomt totalsett. Derimot har det skjedd kommet inn flere store aktører på markedet, og de er ivrige på presse prisen på storselgende produkter.

    Mvh,
    Amund
    Besvart: 22. juni 2012 14:29
  26. prisjakt

    Spørsmål fra Morten:

    Hei, dere pleide å være enerådende på markedet for noen år tilbake, men etter at svenske prisjakt kom på banen, så har dere falt ganske mye etter.

    De har enklere menyer og bedre grensesnitt enn det dere byr på, i tillegg så har de funksjoner som dere ikke har.

    Har dere noen planer om å ta opp kampen med prisjakt, eller er dere fornøyde med å være nestbest?

    Svar:
    Hei,

    vi er ikke fornøyd med å være nest best, og kommer defintivt til å ta opp kampen. Prisjakt gjør masse bra, men vi mener også at vi skiller oss ut positivt på en rekke områder.

    Det har alltid vært flere prissammenligningstjenester i Norge, og det kommer det til å være. Dette er en enorm fordel for alle som bruker slike tjenester, og det gjør at vi stadig utvikler oss.

    Det kommer flere forbedringer utover sommeren fra oss som vi gleder oss til å presentere. Vi er også svært stolt av det vi har fått til det siste året. Som dere vet har vi lansert en egen tilbudstjeneste prisguide.no/tilbud, og vi samler leveringsstatistikk fra de ulike nettbutikkene som viser gjennomsnittlig leveringstid. Sistnevnte finner du på prisguide.no/butikker . Dette tror jeg er funksjonalitet som ikke alle kjenner til, men som er svært nyttig når man skal handle på nett :-)

    Mvh,
    Amund
    Besvart: 22. juni 2012 14:36
  27. Prisguide

    Spørsmål fra Hest:

    Er det noen som bruker prisguiden egentlig?

    Svar:
    Ja, ganske mange vil jeg si :-)

    Vi har ca. 120 000 unike brukere innom våre prissammenligningstjenester hver uke.

    Takk for meg og takk for mange flotte spørsmål!

    Ønsker dere alle en riktig god helg.
    Besvart: 22. juni 2012 14:38

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen