Bildet er hentet fra demonstrasjonen av raytracing-teknologien under GDC-messen.
Bildet er hentet fra demonstrasjonen av raytracing-teknologien under GDC-messen. (Foto: Remedy)

«NVidia RTX» har tatt 10 år å utvikle, og skal gi spill superrealistisk grafikk

På den pågående Games Developers-konferansen i San Francisco har grafikkortprodusenten Nvidia nå avduket en ny og spennende teknologi som kan få store konsekvenser for fremtidens spillgrafikk. 

Den nye teknologien heter Nvidia RTX og er ifølge Nvidia resultatet av 10 års utvikling innen grafikk-algoritmer og grafikkortarkitektur.

RTX er en såkalt «raytracing»-teknologi, som i korte trekk innebærer å generere 3D-bilder ved å «spore» lysstrålers interaksjon med virtuelle objekter for å simulere effekten lyset har på objektene, basert på overflate, form og andre faktorer. Løsningen beskrives i større detalj på Nvidias bloggside.

Svært høy realisme

RTX-teknologien skal gi svært realistiske bilder. Teknikken er benyttet i dette bildet lagt ut på Nvidia-bloggen. Foto: Nvidia

Teknikken gir svært realistiske resultater sammenlignet med dagens renderingsmetoder for 3D-bilder, og benyttes blant annet innen spesialeffekter i moderne spillefilmer, hvor resultatene som kjent ofte ikke kan skilles fra ekte bilder.

Teknologien har vært regnet som en slags «hellig gral» i grafikk- og spillindustrien, men hittil har ikke maskinvaren klart å realisere den. Med RTX skal Nvidia altså nå ha overkommet denne hindringen, som betyr at ekte raytracing i sanntid nå kan bli en realitet i for eksempel spill.

Se Nvidias demonstrasjon av raytracing.

Nvidia har inngått et partnerskap med Microsoft om å få på plass støtte for RTX-teknologien i en ny versjon av programmeringsgrensesnitt DirectX, som inneholder Microsofts egen variant av raytracing-teknologien. Det betyr altså at løsningen blir tilgjengelig for utviklere på Windows-plattformen.

I tillegg kunngjorde grafikkortprodusenten at støtte for teknologien også skal legges inn i en ny utgave av Nividia GameWorks, som er et samling avanserte, tekniske utviklerverktøy. Den kommende GameWorks-utgaven vil imidlertid kun støtte Volta og andre, fremtidige arkitekturer, og vil dermed trolig kreve dyrere grafikkort for å kunne utnyttes.

Flere spillutviklere skal avholde teknologiske demonstrasjoner på GDC-messen som viser hva Nvidia RTX byr på, men akkurat når vi får se de første spillene som faktisk bruker teknologien er ennå uvisst.

Raytracing kan også gjøre VR mye bedre:
Nå har vi fått prisen på nye HTC Vive Pro »

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen