Nvidia satser på raytracing

Raytracing

Raytracing er en av de mest prosesseringskrevende teknikkene for å generere grafikk.

Der andre teknikker kalkulerer 2D og "jukser" seg til 3D-visning eller forenkler visningen med å kalkulere hele piksellinjer, tar raytracing for seg hver eneste piksel.

Fordelen med algoritmen er at den kan gi tilnærmet fotorealistisk kvalitet, mens den betydelige ulempen er tiden det tar å generere grafikken.

Nvidia er i ferd med å kjøpe seg mer kompetanse på raytracing gjennom Rayscale – et selskap som har sitt utspring i studentmijøet ved Universitetet i Utah.

Ifølge Nvidias president ser man for seg å bruke raytracing kun på elementene der man ønsker å fremheve kvaliteten, men at man fortsatt satser på andre teknikker for hovedvisningen.

Grunnen til dette er man ganske enkelt ikke har nok prosesseringskraft - ihvertfall så lenge man ikke implementerer Cell-prosessorer på hvert eneste skjermkort.

Omfanget av oppkjøpet er foreløpig ikke bekreftet, utover at Nvidia gir grønt lys for raytracing-satsning.

Kanskje vi vil se spennende akselerasjonsteknikker for raytracing implementert i Nvidia-kort senere i år?

(Kilde: The Register)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen