Nvidia med 16x antialiasing

Med CrossFire, som er ATIs svar på Nvidias SLI, tilbyr ATI inntil 14x antialiasing. Nå svarer Nvidia med å lansere mulighet for 16x AA i SLI-oppsett.

Antialiasing (AA) er som kjent en teknikk som jevner ut kanter på 3D-objekter, slik at objektene ser mer realistiske ut. Teknikken er særlig aktuell i forbindelse med 3D-spill.

Jo høyere AA man benytter, jo bedre kvalitet blir det på grafikken i spillene. Men jo høyere AA, jo mer arbeid må grafikkprosessoren gjøre, som typisk fører til at ytelsen i spillet går ned.

Unntaket er situasjoner hvor ytelsen blir CPU-begrenset. Det vil si at skjermkortet, eller skjermkortene, må vente på data fra resten av systemet. I slike tilfeller kan man oppleve at det å øke graden av AA ikke degraderer ytelsen - iallfall inntil et visst punkt.

Et eksempel på et spill som ofte blir CPU-begrenset med kraftige skjermkort er Unreal Tournament 2004. Dermed er dette en opplagt kandidat til å ta i bruk så høy grad av AA som 14x og 16x, dersom man har et kraftig nok system ellers.

Du kan selv enkelt sjekke om et spill er CPU-begrenset på systemet ditt. Dersom ytelsen ikke går ned når du øker oppløsningen i spillet, har du en situasjon hvor CPU-en i systemet ditt er flaskehalsen. I slike tilfeller vil det ikke hjelpe noe på ytelsen å oppgradere til et kraftigere skjermkort.

Ifølge Anandtech skal Nvidia lansere en ny driver i begynnelsen av juli som inneholder muligheten for 16x AA. Så gjenstår det å se om ATI vil overgå dette igjen.

(kilde: Anandtech)

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen