TEST: Nvidia GeForce GTX 590
Test

Nvidia GeForce GTX 590

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Det er nå ganske nøyaktig 15 måneder siden den nyeste generasjonen med skjermkort ble lansert, og det tok ikke lang tid før AMD kunne skryte av at de ruger på det råeste skjermkortet på markedet. Det startet med dobbelkjernemodellen Radeon HD 5970, et produkt Nivida aldri lanserte en konkurrent til. 8. mars klemte AMD ut nok en dobbelkjerne, HD 6990. Stort mer kraft skal det vanskelig la seg gjøre å klemme inn på ett kort.

Gutta fra California er ikke glade. Gi GeForce GTX 590 en varm velkomst!

Mars måned blir virkelig en periode som blir verd å huske. Tre betydelige skjermkortlanseringer har funnet sted, der to av produktene har vært dobbelkjerner. Det er dette Nvidia har jobbet med de siste to årene. GTX 590 er basert på to GF110-kjerner, det vil si de samme som satt på GTX 580 – den effektiviserte GTX 480. Minnet er det også dobbelt opp av på alle kanter, både i antall kontrollere og mengde.

Ikke at vi har fått dette bekreftet, men det er trolig et par gode grunner til at Nvidia aldri lanserte en dobbelkjerne i GTX 400-familien. Temperaturene og effektforbruket til GTX 480 var alt annet enn pent. Tanken på å klemme to slike brikker inn på samme kort var trolig rett og slett ikke mulig i praksis.

Nå har Nvidia rettet opp i dette med den andre generasjonen Fermi-kort. Kjernen er effektivisert ned til transistornivået, og kjøleløsningen er kraftig forbedret. En dobbelkjerne som dette løser også et par floker når det gjelder tilleggsfunksjoner. For første gang kan du faktisk koble til mer enn to skjermer på ett skjermkort, en mulighet AMD har gitt brukerne sine i 15 måneder. Dette inkluderer Nvidias egen 3D-teknologi spredd over tre skjermer.

Uten at jeg på noen måte vil ta æren for en halvveis slager av en metafor jeg brukte for å omtale et skjermkort som dataverdenes svar på Bugatti Veyron tidligere, så er det dette Nvidia nå retter seg mot. Fra deres ståsted skal GTX 590 tilby den "ultimate" kombinasjonen av rå kraft, lavt støynivå og fine temperaturer. Viktigst av alt er det ytelsen som står i fokus, dette skal være det raskeste skjermkortet på markedet.

I det sjiktet GTX 590 sikter seg inn mot ligger det mye prestisje for produsentene. Nvidia imponerte oss stort da vi testet GTX 580, og vi ser virkelig frem til å kikke nærmere på hvordan de gjør det når to slike skjermkort klemmes sammen i ett enkelt produkt. Bla om!

Takk til Nvidia som sendte kortet til test.

Testoppsett


Testkonfigurasjon
Maskinvare
Hovedkort MSI P67A-GD65
Prosessor Intel Core i7 2600k
Kjøler Noctua NH-C14
Minne Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB
Strømforsyning Corsair AX 1200W
Harddisk Western Digital Caviar Black 500 GB
Skjerm Dell Ultrasharp 3000WFP
Operativsystem Windows 7 Ultimate, 64 bit. Les om driverne vi benytter her.
HD 6990 satt over GTX 590
HD 6990 satt over GTX 590

Vår testbenk består av det kvasseste Sandy Bridge-oppsettet, med Windows 7 Enteprise som plattform. Applikasjonene vi benytter kan du lese mer om på sidene fremover. Testbenken er utrustet med en rekke tester fra både DirectX 10- og 11-verdenen.

Testmaskinen står på en åpen rigg, der romtemperaturen holdes på 22°C. Temperaturene og effektforbruket måles ved å belaste kortene så hardt det er mulig i Crysis Warhead, og en kontrollmåling gjøres med Furmark. Vi holder også oversikt over temperaturen under hele testperioden. Viftehastigheten er satt til automatisk. Du kan lese mer om støymålingene i denne artikkelen. For å bedre skille kortenes støynivå har vi satt mikrofonen 20 cm fra oversiden av skjermkortet. Som en generell pekepinne kan alt under 31 dBA ved våre målinger betegnes som stillegående.

Spesifikasjoner

Modell
Geforce GTX 580
Radeon HD 6990
Radeon HD 6970
GeForce GTX 590
Grafikkprosessor
GF110
2 x Cayman
Cayman 2 x GF 110
Kjernefrekvens
772 MHz
830 MHz
880 MHz 607 MHz
Prosess
40 nm
40 nm
40 nm 40 nm
Minnefrekvens (eff.)
4008;MHz
5000 MHz
5500 MHz 3414 MHz
Minnemengde
1536 MB GDDR5
2 x 2048 MB GDDR5
2048 MB GDDR5 3072 MB GDDR5
Minnebusbredde
384-bit
2 x 256-bit
256-bit 384-bit
Streamprosessorer
512
2 x 1536
1536
2 x 512
Transistorer 3 mrd.
2 x 2,64 mrd. 2,64 mrd. 2 x 3 mrd.
TMU
64
2 x 96
96
2 x 64
ROP
48
2 x 32
32 2 x 48
TDP
244 W
375 W
190 W 365 W

Kjernene som sitter på GTX 590 er altså den samme som sitter på GTX 580, noe som er grunnen til at det er snakk om det samme antallet transistorer, ROPs, tekstur-enheter og totalt 32 tesseleringsmotorer. Det vi derimot ser er at kjernefrekvensen er dratt ganske så drastisk ned, fra 772 MHz til 607 MHz. Det samme gjelder også minnefrekvensen, fra 4008 MHz til 3414 MHz. Så store endringer på frekvensene alene forteller at vi virkelig ikke vil se en ytelse som tilsvarer oppunder det dobbelte av GTX 580.

Videre er det igjen verd å trekke frem at den totale mengden minne ikke er tilgjengelig for begge kjernene. Det er snakk om 1,5 GB per kjerne, der hver har seks 64-bit minnekontrollere å jobbe sammen med.

Selve PCB-kortet er i dette tilfellet bygget opp av 12 lag, der to av disse er ekstra tykke og består hele veien av kobber. Dette er satt inn både for å spre strømmen og dele varmen utover et større område. En egen aluminiumsramme tar unna varmen fra minnebrikkene på oversiden. De to platene dere kan se på baksiden har samme funksjon, å spre varmen fra minnebrikkene.

Selve kjernen blir som på både GTX 580 og GTX 570 kjølt ned av vaporeringsenheter. Dette er hule kjølere som inneholder vann som transporterer varmen vekk. En sentermontert vifte blåser luften ut over de to kjernene.

Kortet er 28 cm langt, noe som i dobbelkjernesammenheng ikke er spesielt mye. Selv om det tar opp to ekspansjonsplasser i kabinettet er kortet slankt på midten, noe som burde gi bedre tilgang på luft som du kjører to slike kort sammen.

Kortet kommer med fire tilkoblinger for bilde, og siden dette er en dobbelkjernemodell kan du kjøre opp til tre skjermer på ett kort. Dette betyr videre at du kan benytte deg av Nvidias 3D-teknologi, noe som trolig er et ypperlig bruksområde for en kraftpakke som dette.

Tilbehør

Kortet vi i dag tester ble sendt rett fra Nvidia. Det er de individuelle produsentene som velger tilbehør og produkteske til dette kortet, så nøyaktig hva du får med avhenger av hvem du kjøper kortet fra.

Effektforbruk

De tre grafene på denne siden er virkelig verdt å merke seg. Først av alt tar vi for oss effektforbruket, om alltid for slike kort er det alltid snakk om betydelige verdier. Skjermkortet sammen med resten av maskinen trekker over 360 W, en verdi som i seg selv er veldig mye. Ser vi derimot dette opp mot HD 6990, AMDs konkurrerende produkt, ser det hele plutselig langt penere ut. Normalt har det vært slik at AMD har kunnet skilte med det laveste effektforbruket. Akkurat i dette tilfellet ligger Nvidia derimot et godt stykke foran.

Temperatur

Når det kommer til temperaturene gjør Nvidia det virkelig godt. Den høyeste verdien vi måler i løpet av hele testperioden er 77°C. Selv for et enkeltkjernet kort ville dette vært meget godt, men her snakker vi tross alt om en dobbelkjerne. Imponerende, rett og slett!

Støy

For undertegnende var det nesten en fryd å endelig kunne presentere denne lille grafen. Det er på høy tid, men nå er det på plass, vi har isolerte målinger for støynivå! Jeg vil gå så langt som å påstår at dette er blant de mest nøyaktige målingene i verden, blant testsider slik som oss, for støynivået til skjermkort.

Målingene er gjort ved at vi under selve belastningstesten måler viftens turtall ved Idle og Load. Det vi så gjør er å ta skjermkortet ut av maskinen, og legge dette alene i støymålings-labben vår. Vi setter så spenning direkte på viften og regulerer denne til vi har respektivt riktig turtall. Bakgrunnsstøyet er så lavt som det praktisk lar seg gjøre uten å bygge dedikerte rom. Målingen er også isolert, det er ene og alene skjermkortet som påvirket hele frekvensspekteret, og ikke andre komponenter som kan danne "skjult" støy, slik som typiske "elektriske vibrasjoner".

For å bedre kunne skille kortene i fra hverandre har vi montert mikrofonen 20 cm rett over skjermkortet.

Så tilbake til det som i dag skal få fokuset, GTX 590. Man skulle kanskje tro at Nvidia har sørget for de lave temperaturene ved å skru viftehastigheten i taket – men det er overhodet ikke tilfellet. Selv om kortet lager litt mer lyd enn det vi vil definere som stillegående, er lydnivået fortsatt så lavt at det virkelig ikke bryr oss. Forskjellen fra Idle til Load er også veldig liten, og den merker du fint lite til å praksis.

3Dmark 11
P e r f o r m a n c e

3Dmark 11 tilbyr en stabil og bred test som gang etter gang kan reprodusere målinger med marginale forskjeller. Dette programmet angriper systemet på flere kanter, i all hovedsak ved å kjøre en rekke spesifiserte tester som i sin tur bakes sammen til forskjellige sluttsummer. Både GPU-en og CPU-en blir kjørt, samtidig som en rekke visuelle effekter og teknikker blir testet. Programmet inneholder tre forskjellige modi som er rettet mot forskjellige kategorier med kort. Vi har valgt å benytte "Performance" for de fleste skjermkort, og "Easy" for de virkelig lavtytende kortene.

Så fort det er snakk om to kjerner, om de så er på samme kort eller satt opp i SLI eller CrossFire, gir dette raskt en større uttelling i 3Dmark 11. Som vi ser ut av grafen ligger vi nå nesten 3000 P over GTX 580, men bare en tredjedel av dette over GTX 560 i SLI. Hovedkonkurrenten Radeon HD 6990 ligger derimot et godt stykke foran med sine 8870 P, mot dagens 8275.

Crysis Warhead
@ G a m e r , D X 1 0 , 2 x A A

Mot slutten av 2008 ble Crysis Warhead lansert, et spill som fort føyde seg inn i rekken som ett av de bedre førstepersons-spillene i året som fulgte. Warhead er en estetisk kraftpakke som ikke bare byr på vakker skog, behagelige hav, hissige koreanere og flyvende romvesner.

Det er mer ved det hele. Mystikken og måten man kan jobbe med miljøet bygget videre på Far Cry-arven, selv om man ikke har den samme muligheten til utforskning. Utviklerne har gitt maskinvaren din nok å tygge på, og det stilles krav til relativt kvass maskinvare for å få et godt grafisk bilde ut av spillet.

Crysis Warhead er som alltid først ut blant spilltestene, og det er godt å se at minsteverdien holder seg flatt på 40 FPS hele veien. Den generelle ytelsen ligger holder seg også fin, noe vi vil si selv om vi ser en god knekk mot maksimal oppløsning.

Inn i sammenligningsgrafen ser vi at GTX 590 går høyt opp, men Radeon HD 6990 er fortsatt betydelig sterkere. Avstanden fra 61 FPS til 67,5 FPS er i denne sammenhengen et betydelig skille. I forhold til GTX 580 er det samtidig ikke snakk om en økning på stort mer enn 49 %.

Far Cry 2
D X 1 0 , 8 x A A , U l t r a H i g h

Grafikken som møtte brukerne i det første Far Cry-spillet var ikke noe annet en overveldende. En vakker jungel som mer eller mindre var til fri disposisjon, perlehvite sandstrender og mye mer var nok til å fryde øyet både en og to ganger.

Far Cry 2 skuffer overhodet ikke på de samme punktene, selv om AI-en til tider kan virke litt klossete. Det grafiske spekteret er bredt, og spillet byr på mye godt som skjermkortet ditt kan få tygge unna. Blant jakten på både patroner og medisin får du kjøre biler i høy fart, dukke unna eksplosjoner og kryssild.

Over til Far Cry 2 ser vi også at skjermkortet bryr seg fint lite om belastningene det blir satt under, selv med 8 x AA. Minsteverdien holder seg alltid nære, selv ved maksimal oppløsning befinner vi oss godt over 60 FPS.

Over til sammenligningsgrafen ser vi det samme bildet vi har sett hittil. GTX 590 kommer høyt i grafene, men HD 6990 troner fortsatt et godt hakk lenger opp på listen. I dette tilfellet er det snakk om 49 % økning fra GTX 580, kortet dagens testkandidat er basert på.

Just Cause 2
D X 1 0 , A l t p å m a k s, 4 x A A

Selv om Just Cause 2 ble lansert godt inn i DX 11-perioden, kommer det kun med DX 10-støtte. I likhet med både Far Cry og Crysis har du en hel sydhavsøy til mer eller mindre fri disposisjon så langt det er verd å strekke dette i et spill. Også dette spillet byr på mye grafisk moro, en rekke fartsfylte eksplosjoner i både urbane og naturlige landskap som du slynger deg igjennom.

Vi har klinket alle innstillinger til det maksimale, med 4xAA. For å skape en helt objektiv måling, har vi deaktivert diverse filtre og simuleringer som er spesifisert for Nvidia-kort. Med disse funksjonene aktivert vil nyere Nvidia-kort gi deg et bedre bilde enn konkurrenten, men det går utover ytelsen i en grad som gjør at vi ikke kan sammenligne med AMD.

Igjen ser vi at GTX 590 alene viser at det kan by på rå kraft. I den seigeste testen til Just Cause 2, med 4 x AA, tygger kortet hurtig unna alt det blir bedt om å gjøre. Vi ender til slutt opp med en ytelse på rundt 60 FPS, noe som slettes ikke er ille.

Satt opp mot andre kort ser vi igjen det vi tidligere har opplevd. Selv om GTX 590 tygger unna alt det blir bedt om uten å bry seg stort, trekker HD 6990 frem esset. Det er en betydelig forskjell i mellom de to kortene, selv om det er klart at begge yter på at høyt nivå.

Civilization V
D X 1 1 , 4 x M S A A , H i g h

Civ 5 er et strategispill som lar deg styre en temmelig stor sivilisasjon, gjerne langt frem i tid. Spillet tar i bruk mange av DirectX 11-egenskapene, og er totalt sett en solid test for moderne skjermkort.

Komplekse småsamfunn skal tesseleres, alt fra hav og busker til små soldater. Videre er det mye geometri som skal behandles.

Over i DirectX 11-verdenen møter vi først Civilization V, et spill som ved høye oppløsninger virkelig byr på utfordringer. Det hele starter meget høyt, med over 330 FPS, før det raskt roer seg ned til et mer nyttig nivå. Med 4 x MSAA ender vi til slutt opp rett under 90 FPS.

Som vi så på samtlige av DirectX 10-testene, er går gullmedaljen fortsatt til HD 6990. Vi har også tatt en sammenligning ved 1920 x 1200 piksler, og også der ser vi at stillingen er den samme. AMDs tokjerner presterer rett og slett litt mer, selv her uten at vi har aktivert den "overklokkede" utgaven.

Metro 2033
D X 1 1 , 4 x A F , A A A , H i g h

Verden har nettopp gått til helvete, og du befinner deg i Moskvas undergrunnsnett med den overveldende trusselen av mutanter liggende i hjernebarken konstant.

Spillet kommer pakket med DX 11-baserte muligheter. Implementeringen av tesselering er meget synlig, og muligheten som "depth of field" gir deg er uten tvil helt klar. I denne testen har vi dratt hardt på med innstillingene, AAA og High/Ultra på alle andre innstillinger er mer enn hva du skulle trenge. Du kan selv dra dette ned et hakk og opprettholde gode bildekvalitet og bildeflyt, men med denne testen vil vi virkelig sette samtlige DX 11-egenskaper på prøve.

Metro 2033 er en så seig test at den kan få selv 2000-kroners kort til å knekke. Selv GTX 590 klarer bare akkurat å presentere et glatt bilde ved maksimal oppløsning. Det som er godt og se er derimot at minsteverdien alltid holder seg meget nære, noe som i praksis betyr at den gjennomsnittlige ytelsen er det du faktisk sitter med når du spiller.

Inn i sammenligningsgrafen ser vi for første gang at HD 6990 og GTX 590 faktisk kniver ganske så tett, forskjellen er så marginal at den faktisk har pent lite å si i praksis. 34,7 FPS er 39 % opp fra GTX 580.

Battlefield Bad Company 2
D X 1 1 , 8 x M S A A , 1 6 x A F , M a k s

Med Bad Company 2 er ikke serien lenger forbeholdt konsollene. Et episk skytespill som truer pallplasseringen til Call of Duty er nå tilgjengelig for PC, og om du ruger på Windows 7 får du også med herlige DirectX 11 på kjøpet.

Dette spillet byr også på mye grafisk herlighet. La meg bare få si, en paradisstrand på Bora Bora må virkelig konkurrere med hva dette spillet kan levere med samtlige effekter aktivert.

Over til dagens slagmark ser vi ytelse på et høyt nivå over hele fjøla, her med 8 x MSAA. Minsteverdien befinner seg aldri langt unna, noe som skaper en stabil og hyggelig bildeflyt.

For første og eneste gang i denne artikkelen ser vi at GTX 590 faktisk hever seg over HD 6990. Det skjer også med en fin margin, med over 3 FPS. Dette er også den testen der vi ser den største økningen i ytelse i forhold til et rent GTX 580-kort. Forskjellen er i dette tilfellet på 73 %. Bla over til neste side, så ser vi nærmerer på om GTX 590 er verd pengene!

Konklusjon

Helt siden vi for første gang så DirectX 11-kortene høsten for halvannet år siden har vi ventet på Nvidias nye skjermkort med to kjerner. Det produktet kom aldri med den første generasjonen, men med den reviderte versjonen av Fermi-arkitekturen var det mulig. Det som dessverre er realiteten er at GeForce GTX 590 rett og slett ikke er det produktet man forventer.

Jeg sier dette av to grunner. For det første imponerte Nvidia stort på så godt som alle områder da de lanserte GeForce GTX 580. Når to slike kort da skulle settes sammen på det samme kretskortet forventet vi rett og slett mer før vi så spesifikasjonslisten. Sannheten er at både kjernen og minnet har fått en drastisk redusert klokkefrekvens. Selv om kjernen er den samme, vil vi nesten si at dette kortet i praksis ikke er to GTX 580-kort satt sammen når endringene er så store.

Den andre grunnen er prestisje. Nvidia er kjent for å strebe etter å ha det raskeste produktet, uansett hvilke ulemper det drar med seg. Her virker det som om de konsekvent har gått i motsatt retning, nettopp ved å jekke ned klokkefrekvensene og dermed kunne servere det som er en fryd for både øret og de temperaturbeviste – selv om ytelsen ligger under AMDs tilsvarende produkt.

Det er nettopp de tre faktorene støy, temperatur og effektforbruk Nvidia virkelig slår igjennom med. Dette er tross alt en dobbelkjerne, med grønn logo, og at det jobber så rolig og kaldt som det gjør er ikke annet enn imponerende. Samtidig er det viktig å trekke frem at GTX 590 er betydelig mindre, fysisk sett, i forhold til HD 6990. Ikke bare er det 3 cm kortere, men det er også langt slankere.

Når det kommer til ytelsen henger dessverre GTX 590 ikke like godt med i svingene. Her er rett og slett HD 6990 kongen, det presterer betydelig bedre, men med høyere temperatur og støynivå. Her er det nok ene og alene de reduserte klokkefrekvensene som gjør det dømmende utslaget, for skaleringsfaktoren mot GTX 580, altså hvor mye bedre GTX 590 presterer, ligger på under 50 %.

I samme slengen må man være realistiske ovenfor begge parter. både GTX 590 og HD 6990 gir deg langt mer ytelse enn du overhode har bruk for. Skjermen alene holder ofte igjen på 60 FPS, og øyet klarer neppe å oppfatte betydelig mer enn dette. Om du derimot er av de meget få som sitter på en skjerm som kan gi deg 2560 x 1600 piksler så kan det ha noe for seg, selv om du like gjerne kan gå ned et par hakk på oppløsningen og heller øke bildekvaliteten. Om vi videre er i den enda mindre målgruppen som spiller over tre skjermer eller mer, gjerne med 3D, så er deg akkurat du som faktisk vil trenge et skjermkort som dette.

I virkeligheten er det rett og slett slik at skjermkortet ikke bryr seg uansett hva du kaster på av oppløsninger og anti aliasing. Det tygger oppgavene unna, spytter de ut og er klar for mer, og det liker vi!

Så, er GTX 590 et godt kjøp? Det avhenger av flere ting. For det første så er skjermkortet alene veldig stivt priset, du må ut med hele 5250 kroner. Radeon HD 6990 er på sin side hakket billigere, og som vi har vist leverer det mer ytelse. Slik sett vil HD 6990 gi deg mer for pengene, det er noe vi overhode ikke vil trekke fokuset vekk fra.

Det du derimot må bruke to minutter på før du eventuelt gjør er kjøp, er nøyaktig hva som er viktig for deg. Begge kortene leverer ytelse så spruten står, men HD 6990 gjør dette med et høylytt svett brøl. GTX 590 blir i en slik sammenheng nesten en søt liten pike i forhold – men det koster fort en hundrelapp eller to ekstra.

Nvidia slapp forøvrig i helgen en ny driver til GTX 590, en annen enn ForceWare 267.71 som alle test-sider ble tildelt før lanseringen. For ordens skyld vil jeg nevne at den nye versjonen, 267.84, har null innvirkning på ytelsen. Det eneste den gjør er å gi mulighet for Quad-SLI.

Totalt sett er det slik at GTX 590 rett og slett ikke er det raskeste skjermkortet på markedet, men det har uten tvil det største potensialet – så fort de forskjellige produsentene begynner å leke med frekvensene. Det har derimot et lavt støynivå som få kan konkurrere med, selv langt svakere skjermkort.


+ Lavt og hyggelig støynivå
+ Fine temperaturer
+ Hyggelig effektforbruk til å være en tokjerner
+ Ytelse i lange baner!


- Noe stivt priset i forhold til ytelsen

Nvidia GeForce GTX 590

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen