TEST: Nvidia Geforce GTX 580
Test

Nvidia Geforce GTX 580

Annonsør­innhold
Les hele saken »

September 2009, for litt over et år siden, ble vi alle kastet inn i DirectX-markedet. Selv om spillutviklerne som vanlig bruker noen år på å ta alle mulighetene i bruk, er dette definitivt en spennende periode vi er inne i.

AMD startet kappløpet med deres HD 5000-serie, en serie som generelt sett holdt et lite overtak når Nvidia lanserte deres første DirectX 11-kort. Nvidia kalte denne serien GTX 400, før AMD for bare noen uker siden lanserte deres nye HD 6000-serie.

Litt overraskende for mange følger Nvidia nå opp. De har vært flinke til å holde mye av informasjonen hemmelig, de satser på en skikkelig hard lansering med full tilgjengelighet og lite forhåndslekkasjer. Noen lekkasjer har det riktig nok vært, som alltid, men det har vært såpass lite at det hersker litt tvil om hva som er riktig eller ikke.

Nå er det derimot klart, alle fakta legges på bordet, prisen er spikret, ytelsen skal vi fastsette og ryktene kan legges til side. Kjære lesere, ta i mot Geforce GTX 580.

GTX 580 skal ta over for det som nå er en forgjenger, GTX 480. Sistnevnte vil forsvinne fra butikkhyllene i løpet av November. Dagens testkandidat er en forbedring av forgjengeren. I motsetning til AMDs nye navnpolitikk betyr navnet akkurat det man forventer. GTX 580 plasserer seg på samme sted i markedet, men det skal yte betydelig bedre enn forgjengeren.

Samtidig skal Nvidia ha kvittet seg med en rekke av sykdommene som GTX 480 bar på. Effektforbruket, som var temmelig høyt, er mer eller mindre det samme. Men, en langt bedre kjøler skal holde støynivået og temperaturene nede på behagelige nivåer.

Nvidia har satt den veiledende prisen til 3939 kroner, noe som er er en god del for et skjermkort i denne klassen. På de kommende sidene skal vi ta en nærmere kikk på nøyaktig hva dette kortet vil gi deg av ytelse, og nøyaktig hvor god den nye kjøleløsningen er.

Kan GTX 580 virkelig være verd nesten 4000 kroner? Vel, bla om, så tar vi en nærmere kikk!

Takk til Nvidia som sendte kortet til test.

Testoppsett

Testkonfigurasjon
Maskinvare
Hovedkort
Prosessor
Minne
Strømforsyning
Harddisk
Skjerm
Operativsystem
Windows 7 Enteprise, 64 bit. Les om driverne vi benytter her.

Vår testbenk består av et godt Core i7-oppsett, nå med Windows 7 Enteprise som plattform. Applikasjonene vi benytter kan du lese mer om på sidene fremover. Testbenken er utrustet med en rekke tester fra både DirectX 10- og 11-verdenen.

Testmaskinen står på en åpen rigg, i et temperaturkontrollert rom som under testen holdes på 24°C. Temperaturene og effektforbruket måles ved å belaste kortene med programmet Furmark. Vi holder også oversikt over temperaturen under hele testperioden. Viftehastigheten er satt til automatisk.

Spesifikasjoner

Modell
Radeon HD 5870
Radeon HD 6870
Geforce GTX 480
Geforce GTX 580
Grafikkprosessor
RV870
Bart
GF100 GF110
Kjernefrekvens
850 MHz
900 MHz
700 MHz 772 MHz
Prosess
40 nm
40 nm
40 nm 40 nm
Minnefrekvens (eff.)
1200 MHz
1050 MHz
1848 MHz 1544 MHz
Minnemengde
1024 MB GDDR5
1024 MB GDDR5
1536 MB GDDR5 1536 MB GDDR5
Minnebusbredde
256-bit
256-bit
384-bit 384-bit
Streamprosessorer
1600
1120
480
512
Transistorer 2,15 mrd.
1,7 mrd. 3,2 mrd 3 mrd
TMU
80
56
- 64
ROP
32
32
48 48
TDP
188 Watt
151 Watt
250 W 244 W

Som vi ser ut i fra tabellen over kommer GTX 580 med en litt høyere kjernefrekvens, og en litt lavere minnefrekvens. På en annen side er nå minnemengden- og -busbredden den samme som tidligere. Den store forskjellen ser vi derimot på antallet steamprosessorer som har økt betraktelig. Videre skal de trekkes frem at kortet er omtrent 27 cm langt.

På tilkoblingsfronten holder Nvidia det fortsatt noe sparsomt i forhold til AMD. I dag finner vi to DVI-tilkoblinger, samt en mini-versjon av HDMI. Ett slikt kort støtter fortsatt bare to skjermer, skal du ha tre skjermer trenger du to kort.

Nvidia har også klemt inn en egen liten effektstyring. To små brikker skal sørge for at kortet ikke trekker for mye strøm i forhold til kjernetemperaturen. Blir kjernen for varm(97°C), strupes det inn på strømforbruket, slik at ytelen i sin tur går noe ned. Nøyaktig hvilke langtidseffekter denne har er ikke vi helt sikre på, men vi opplevde i det minste ikke dette som et problem under vår testperiode.

Demontering

Vi ga oss i kast med skrutrekkeren, og godt over 20 skruer senere fikk vi løsnet på deler av kjøleren. Hele fikk vi derimot ikke av, rett og slett fordi vi ikke turde. Selve kjøleblokken sitter utrolig godt fast, og vi vill ikke risikere at kortet ble skadet med tanke på fremtidig testing.

Uansett, vi får sett litt av godbitene under panseret. Selve kjernen, kodenavn GF110, er ganske så lik GF100. Minnemengden er den samme, men det er selve kjøleren som byr på store endringer. Først av alt har viften fått flere blader en forgjengeren. Dette skal i følge Nvidia skape en mer behagelig form for lyd, samtidig som det reduserer vibrasjonene som GTX 480 tidvis kunne ha. Hullene i PCB-kortet som GTX480 hadde er nå fjernet, ganske enkelt fordi Nvidia fant ut at disse ikke gjorde noe som helst med de termiske egenskapene.

Selve kjøleren er en vaporiseringsenhet. Et stykke kobber er i kontakt med selve kjernen, før varmen overførestil et kammer som er delvis fylt med vann. Varmen får vannet til å kondensere, som igjen overfører varmen effektivt til kjølefinnene.

Tilbehør

Kortet vi i dag tester, ble sendt rett fra Nvidia. Det er de individuelle produsentene som velger tilbehør og produkteske til dette kortet, så nøyaktig hva du får med avhenger av hvem du kjøper kortet fra.

Effektforbruk

Spesifikasjonslistene forteller at GTX 580 skal trekke 6 watt mindre ved maksimal belastning enn hva GTX 480 i sin tid gjorde. Virkeligheten slik vi ser den former seg noe mer positivt en dette, selv om det fortsatt er snakk om et ganske så høyt energiforbruk. Vi befinner oss faktisk mer eller mindre i det samme området som HD 6870 i Crossfire.

Temperatur

På temperatur-siden av det hele ser ting nå langt bedre ut enn hva de gjorde i våres. GTX 580 har en load-temperatur som ligger ganske nøyaktig 10°C under forgjengeren, og en idle-temperatur som ligger 15°C lavere. Samtidig vi som virkelig liker tallene vi nå ser, må vi få understreke at temperaturene nå bare er der de burde holde seg til å begynne med. 86°C er på ingen måte revolusjonerende lavt, men det er meget godt å se at det ikke er snakk om et varmere kort.

Støy

Første gang jeg møtte GTX 580 var på et lukket arrangement Nvida hadde i rett utenfor London. På flyturen ned spøkte jeg litt med meg selv om at lydnivået fra et par slike kort i SLI fort kunne sette seg på nivå med støynivået i kabinen. Det er derimot overhode ikke tilfellet. I likhet med temperaturene er støynivået nede på et meget akseptabelt nivå. Kortet vi i dag sitter med lager ikke spesielt mye lyd, og den lyden det lager er av den behagelig typen. I tillegg balanseres viften slik at den ikke skal stå og "nappe", og dermed skape en irriterende og ubalansert lyd. Ved Idle er støynivået meget lavt og behagelig. Ved load merker man altså at skjermkortet jobber litt, men en middels prosessorkjøler lager omtrent like mye lyd. Som Nvidia selv sier, dette er nok det mest stillegående kortet de har laget i denne klassen siden 2005.

3Dmark Vantage
P e r f o r m a n c e

Man kan si mye frem om tilbake om 3Dmark Vantage-testen, og mye har blitt sagt. Du skal derimot lete langt etter en syntetisk test som skalerer såpass godt, og tilbyr en så stabil og bred test som gang etter gang kan reprodusere målinger med marginale forskjeller.

Vantage angriper systemet på flere kanter, i all hovedsak ved å kjøre en rekke spesifiserte tester som i sin tur bakes sammen til forskjellige sluttsummer. Både GPU-en og CPU-en blir kjørt, samtidig som en rekke visuelle effekter og teknikker blir testet. Programmet inneholder fire forskjellige moduser som er rettet mot forskjellige kategorier med kort. Vi har valgt å benytte "Performance", som er rettet mot skjermkort med 512 MB minne eller mer, samt en over snittet kvass grafikkprosessor.

Den første ytelsestesten vi kjører gulper opp et resultatet som ikke er noe annet enn utrolig. 3Dmark Vantage er normalt en temmelig god indikator på hvor skjermkortets generelle ytelse ligger. Dette virker i så fall litt for godt til å være sant, men vi har en rekke andre tester på lager. Uansett, i denne testen ligger dagens testkandidat 6500 poeng over forgjengeren, og banker dermed det meste vi har av andre Crossfire- og SLI-oppsett. Bla om til neste side, så fyrer vi opp et par spill!

Crysis Warhead
@ E n t h u s i a s t , D X 1 0 , 0 x A A

Mot slutten av 2008 ble Crysis Warhead lansert, en spill som fort føyde seg inn i rekken som ett av de bedre førstepersons-spillene i året som fulgte. Warhead er en estetisk kraftpakke som ikke bare byr på vakker skog, behagelige hav, hissige koreanere og flyvende romvesner.

Det er mer ved det hele. Mystikken og måten man kan jobbe med miljøet bygget videre på Far Cry-arven, selv om man ikke har den samme muligheten til utforskning. Utviklerne har gitt maskinvaren din nok å tygge på, og det stilles krav til relativt kvass maskinvare for å få et godt grafisk bilde ut av spillet.

Selv med en ganske så lav minsteverdi ved den laveste oppløsning, holder kortet koken. Forskjellen mellom minsteverdien og den gjennomsnittlige frekvensen er god, og vi ser ingen store knekk i ytelsen.

Inn i sammenligningsgrafen hever kortet seg en god gang over forgjengeren, faktisk hele 10 FPS. Dette betyr videre at ett GTX 580-kort foreløpig også ligger et godt hakk under både HD 5970 og GTX 470 SLI.

Anno 1404 - Dawn of Discovery
D X 1 0 , 8 x A F , 4 x A A , H i g h

Personlig hadde jeg selv aldri møtt Anno-serien, ikke engang 1404 - Dawn of Discovery. RTS-spill er etter min mening fortsatt genialt, og utallige timer har gått med under titler som Age Of Empires og Red Alert, den dagen de titlene var aktuelle. Slike spill tar mye tid, og gud så moro det hadde vært om jeg nok en gang kunne ha satt meg ned å bygget opp og holde i live en hel sivilisasjon.

Anno grafiske bit bygger nå rundt DirectX 10, med mulighetene det trakk med seg. Det skal kunne kjøre spillet glatt og fint på lette maskinvare, men mulighetene for høy oppløsning og saftige instillinger er tilstede.

Ytelsesgrafen for Anno er så diagonalt rett som den kan bli. Ytelsen synker pent og fint, uten noen nevneverdige uroligheter eller ekstremt positive hendelser.

Dessverre har vi aldri fått noen form for oppsett som inneholder flere kjerner til å fungere med dette spillet, uten at vi har et klokt svar på hvorfor. GTX 580 rager derfor helt til topps, nok en gang med et stort gap ned til GTX 480, og deretter Radeon HD-kortene.

Far Cry 2
D X 1 0 , 4 x A A , U l t r a H i g h

Grafikken som møtte brukerne i det første Far Cry-spillet var ikke noe annet en overveldende. En vakker jungel som mer eller mindre var til fri disposisjon, perlehvite sandstrender og mye mer var nok til å fryde øyet både en og to ganger.

Far Cry 2 skuffer overhode ikke på de samme punktene, selv om AI-en til tider kan virke litt klossete. Det grafiske spekteret er bredt, og spillet byr på mye godt som skjermkortet ditt kan få tygge unna. Blant jakten på både patroner og medisin får du kjøre biler i høy fart, dukke unna eksplosjoner og kryssild.

I Far Cry 2 møter kortet på lite motstand ved de tre første testene, men det tar seg opp. Uansett, ytelsen synker sakte, og frekvensene holdes høyt oppe ved samtlige oppløsninger.

Sammenlignet med andre skjermkort ser vi nå, i motsetting til Crysis-testen, at GTX 580 faktisk passerer HD 5970 med en ganske så god margin. Videre merker vi oss at veien opp til HD 6870 CF ikke er spesielt lang, samtidig som GTX 480 fortsatt må tygge støv.

Tom Clancy's H.A.W.X
D X 1 0 , 4 x A A , M a k s

Så langt ut i testen har vi kjørt igjennom en rekke FPS-spill, samt sniffet på strategi-sjangere. Luften er vårt neste territorium, møt Tom Clancy's H.A.W.K. Vi befinner oss i David Crenshaw solide militærstøvler, og kjemper innbitte kamper i luften mot fiender på både bakke- og fuglenivå.

Her skal detaljer fremkalles i høy hastighet, og vi vil ikke se noe til den brutale skippingen der en ny del av landskapet forran deg plutselig blir synlig. Det er en rekke detaljer som skal med, og Ubisoft har i det minste gjort sin del av jobben. I dag vil faktisk en rekke skjermkort til under 1000-lappen kjøre spillet med fin flyt.

Ytelsesgrafen for HAWXs minner mye om det vi så på de to forrige testene .Ytelsen daler i et sakte og pent tempo, uten at korte møter noen store knekk under veis. Det er akkurat dette man bør forvente av et kort i denne klassen.

Nok en gang ser vi at dagens testkandidat hever seg en skikkelig runde over HD 5970, et kort som koster omtrent 5000 kroner. Videre merker vi oss også at nisjeproduktet Ares befinner seg innenfor rekkevidde, mens HD 6870 CF ligger et godt stykke unna.

Resident Evil 5
D X 1 0 , A l t p å m a k s

Selv om skrekkfaktoren er så godt som fraværende i Resident Evil 5, er det etter min mening et genialt skytespill. Grafisk sett er det lite vi kan klage på, det hele er vakkert og detaljrikt. Den kunstige intelligensen hos fiende er ikke akkurat enorm, men hva kan man forvente av sultne zombier?

Spillet lar deg selv velge mellom DX 9 og DX 10 ved oppstart, vi går for sistnevnte. Det er ikke mange spill som kommer med en innebygget benchmark-motor, men Resident Evil 5 har faktisk to. Vi benytter den faste modellen, som i all hovedsak består av en sekvens der en rekke zombier står og hyller en obskur handling.

Resident Evil-grafen minner mer om en aksjekurs enn en ytelsesgraf. En turbulent start avsluttes av en sluttverdi på rundt 96 FPS.

Alle oppsettene som befinner seg over 105 FPS i denne testen, leverer allerede så godt som alt dette spillet kan by på av ytelse. GTX 580 legger seg i det absolutt øverste sjiktet, men vi ønsker ikke å trekke noen store konklusjoner ut fra denne testen. Dette er rett og slett en test som er ment for de noe svakere kortene, og variasjoner i det øverste sjiktet kan derfor forekomme.

Just Cause 2
D X 1 0 , A l t p å m a k s, 4 x A A

Selv om Just Cause 2 ble lansert godt inn i DX 11-perioden, kommer det kun med DX 10-støtte. I likhet med både Far Cry og Crysis har du en hel sydhavsøy til mer eller mindre fri disposisjon så langt det er verd å strekke dette i et spill. Også dette spillet byr på mye grafisk moro, en rekke fartsfylte eksplosjoner i både urbane og naturlige landskap som du slynger deg igjennom.

Vi har klinket alle innstillinger til det maksimale, med 4xAA. For å skape en helt objektiv måling, har vi deaktivert diverse filtre og simuleringer som er spesifisert for Nvidia-kort. Med disse funksjonene aktivert vil nyere Nvidia-kort gi deg et bedre bilde enn konkurrenten, men det går utover ytelsen i en grad som gjør at vi ikke kan sammenligne med AMD.

Sistemann ut fra DirectX 10-mølla blir Just Cause 2. Selv med en ganske stabil bildeflyt mellom de to mellomste oppløsningene, ender vi opp med en ytelse som er på kanten til spillbart ved høyeste oppløsning.

Sammenlignet med andre skjermkort ser vi igjen at GTX 580 serverer mer ytelse enn HD 5970, denne gangen med bare en liten margin. Dette er omtrent den samme ytelsen som et GTX 470 SLI-oppsett leverte, men igjen langt lavere enn HD 6870 CF.

Colin McRae Dirt 2
D X 1 1 , 4 x M S A A , M a k s / U l t r a

Man skulle nesten tro at pokalen for det første DirectX 11-baserte spillet skulle kuppes av ett eller annet effektpakket skytespill, men slik ble det ikke. Sammen med lanseringen av AMDs 5-serie med DX11-støtte ble Dirt 2 endelig tilgjengelig for PC, en lansering som trolig ble strategisk utsatt av begge parter.

Dirt 2 byr ikke på de seigeste oppgavene for skjermkortet, men det er nok av effekter som skal behandles. Fyskken må være riktig, og massive folkemengder skal tesseleres.

I forhold til dagens DirectX 11-titler er det ikke mye tesselering som skjer i akkurat dette spillet, men de forskjellige funksjonene blir benyttet. Skjermkortet blir ikke spesielt stresset ved de tre første testene og leverer solid ytelse. Selv om vi ser en knekk mot maksimal oppløsning, er ikke dette på noen måte negativt.

Selv om vi nå snakker om en helt ny DirectX-standard, ser vi fortsatt at GTX 580 hever seg over tokjerneren HD 5970 med en ganske så god margin. Både HD 5870 og HD 6870 befinner seg langt nede på listene, mens samtlige SLI og Crossfire-oppsett ikke ligger spesielt langt unna.

Metro 2033
D X 1 1 , 4 x A F , A A A , H i g h

Verden har nettopp gått til helvete, og du befinner deg i Moskvas undergrunnsnett med den overveldende trusselen av mutanter liggende i hjernebarken konstant.

Spillet kommer pakket med DX 11-baserte muligheter. Implementeringen av tesselering er meget synlig, og muligheten som "depth of field" gir deg er uten tvil helt klar. I denne testen har vi dratt hardt på med instillingene, 4xMSAA og High/Ultra på alle andre instillinger er mer enn hva du skulle trenge. Du kan selv dra dette ned et hakk og opprettholde gode bildekvalitet og bildeflyt, men med denne testen vil vi virkelig sette samtlige DX 11-egenskaper på prøve.

Dagens testkandidat er faktisk ett av få skjermkort på markedet som alene klarer å trekke Metro 2033-testen ved maksimal belastning. Vi er riktig nok helt på kanten til hva som kan kalles spillbart, men en meget nær minste-verdi sørger for at det hele glir temmelig godt.

Inn i sammenligningsgrafen merker vi oss nå at det AMD-baserte skjermkortet "Ares" kunne skilte med omtrent samme ytelse. HD 5970 ligger lenger opp på listen, mens GTX 480 befinner seg et solid hakk lenger ned i ytelse.

Battlefield Bad Company 2
D X 1 1 , 2 x M S A A , 1 6 x A F , M a k s

Med Bad Company 2 er ikke serien lenger forbeholdt konsollene. Et episk skytespill som truer pallplasseringen til Call of Duty er nå tilgjengelig for PC, og om du ruger på Windows 7 får du også med herlige DirectX 11 på kjøpet.

Dette spillet byr også på mye grafisk herlighet. La meg bare få si, en paradisstrand på Bora Bora må virkelig konkurrere med hva dette spillet kan levere med samtlige effekter aktivert.

Sist ut på teppet blir Bad Company 2-testen. Ytelsen synker i også her i et behagelig og stille tempo, og den laveste frekvensverdien er aldri langt unna.

Situasjonen vi ser når vi sammenligner resultatene danner et lite forventet bilde. Selv om 3Dmark Vantage viste mye av det samme, er det ikke realistisk at GTX 580 vil prestere bedre enn GTX 480 SLI. Ved 2560 x 1600 piksler ser vi at ytelsen ligger langt over GTX 480, men et lite hakk under HD 6870 CF. Bla om til neste side, så ser vi hva disse tallene betyr for det totale bildet!

Konklusjon

Først av alt må vi bare si at kortet vi i dag har testet, Nvidia Geforce GTX 580, er alt GTX 480 burde ha vært. Det er riktig nok slik at all teknologi forbedrer seg over tid, og jeg virker sikkert etterpå-klok, men det viser seg nå at små grep hadde gjort GTX 480 til et generelt sett bedre produkt. Uansett, det er GTX 580 vi i dag skal konsentrere oss om, og dette er definitivt et kort som kan likes.

GTX 580 er nemlig ikke bare en reparert versjon av GTX 480. Det er et nytt kort, det gir deg langt mer ytelse, et ord som gjerne kan settes i kursiv. Selv om det nå leveres med mer ytelse lager ikke kortet like mye lyd som en flymotor på tomgang, eller sender kjernetemperaturen i taket. Den nye kjøleren, som vi i seg selv liker, slår ihjel begge disse problemene. Selv om effektforbruket er det samme, er både temperaturen og støynivået så absolutt noe vi kan leve med.

GTX 480 vil nå i løpet av rekordtid forsvinne fra butikkhyllene. Det kan nesten være litt synd, for prisen på det kortet lå nylig på et akseptabelt nivå. GTX 580 tar nå over, og dette er ikke et fryktelig dumt produkt. Nvidia har satt listeprisen til 3939 kroner, noe som grovt gjør dette til et 4000-kroners kort.

Rent ytelsesmessig er GTX 580 et bedre kjøp enn Radeon HD 5970, som for tiden ligger på rundt 4600 kroner. Samtidig ble HD 5970 for et par uker siden i seg selv et litt dårlig kjøp for de som leter etter et nytt kort. Radeon HD 6870 i CF og GTX 470 i SLI gir deg litt mer ytelse enn dagens testkandidat, og koster omtrent det samme. Med, et slikt dobbelt oppsett blir både litt varmere og lager litt mer lyd, og byr på ingen eller få muligheter for videre utvidelse.

Nvidia har nok en gang nådd målet, de har konstruert den raskeste enkeltkjernede DirectX 11 kortet. Er du i tvil på om du vil brenne av 4000 kroner på et skjermkort kan det være lurt å starte med halvparten på ett av de to nevnte oppsettene, og senere oppgradere til SLI eller CF. Men, vet du hva du vil ha, i 4000-kroners-klassen, er dette definitivt et godt produkt.

Totalt sett er vi meget fornøyd med GTX 580, og vi vil gi det to solide tommler opp, men vi ser at prisen kan skremme mange. Dette er et dyrt, men et godt kjøp. Samtidig blir det uten tvil spennende og se hva AMD vil by på med deres Radeon HD 6900-serie, som skal lanseres om kort tid.


+ Mye god ytelse
+ Fint støynivå
+ Gode temperaturer


- Toppkort er fortsatt dyre
- Trekker fortsatt mye strøm

Nvidia GeForce GTX 580

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen