TEST: Nvidia Geforce GTX 480 SLI
Test

Nvidia Geforce GTX 480 SLI

Nvidias 4-serie med skjermkort begynner å få godt fotfeste i markedet. Tilgjengeligheten er god, prisene har begynt å synke litt på enkelte modeller, og nye driveroppdateringer er på trappene.

Vi har allerede gransket både GTX 480 og GTX 470 med argusøyne, sistnevnte har også blitt satt opp i SLI. Nå har vi endelig fått muligheten til å sette opp den raskeste grafikkprosessoren på markedet i SLI, i dag skal i koble sammen to GTX 480-kort og se hvor godt kraften dirigeres.

GTX 480, som bygger på GF100-kjernen, er det raskeste skjermkortet på markedet, den plassen klarte Nvidia å kuppe. De dro derimot med seg et par ulemper når de først var i gang, kortet er både varmt og støyende samtidig som det trekker store mengder strøm. I tillegg kommer prisen, som ved lansering lå på rundt 4200 kroner. I dag, 2,5 måneder senere, kan kortet bli ditt for omtrent en 200-lapp mindre, men vi snakker fortsatt om et dyrt produkt.

Med GTX 480 satt opp i SLI kan man forvente seg en ytelse i det absolutt øverste sjiktet, og vi forventer rett og slett at kortet skal toppe grafene våre. Spørsmålet er bare med hvor mye, og med hvilke ulemper dette innebærer.

Kortene står allerede klare til dyst på vår testbenk, bli med meg videre, så skal vi se hvordan det går.

Takk til Zotac som sendte kortet til test.

Testoppsett

Testkonfigurasjon
Maskinvare
Hovedkort
Prosessor
Minne
Strømforsyning
Harddisk
Skjerm
Operativsystem
Windows 7 Enteprise, 64 bit. Catalyst 10.3 og Forceware 197.75

Vår testbenk består av et godt Core i7-oppsett, nå med Windows 7 Enteprise som plattform. Applikasjonene vi benytter kan du lese mer om på sidene fremover. Testbenken er utrustet med en rekke tester fra både DirectX 10- og 11-verdenen.

Testmaskinen står på en åpen rigg, i et temperaturkontrollert rom som under testen holdes på 24°C. Temperaturene og effektforbruket måles ved å belaste kortene med programmet Furmark. Vi holder også oversikt over temperaturen under hele testperioden. Viftehastigheten er satt til automatisk.

Spesifikasjoner

Modell
Radeon HD 5870
Radeon HD 5850 
Geforce GTX 480
Geforce GTX 470
Grafikkprosessor
RV870
RV870
GF100 GF100
Kjernefrekvens
850 MHz
725 MHz
700 MHz 607 MHz
Prosess
40 nm
40 nm
40 nm 40 nm
Minnefrekvens (eff.)
1200 MHz
1000 MHz
1848 MHz 1678 MHz
Minnemengde
1024 MB GDDR5
1024 MB GDDR5
1536 MB GDDR5 1280 MB GDDR5
Minnebusbredde
256-bit
256-bit
384-bit 320-bit
Streamprosessorer
1600
1440
-
448
Transistorer 2,15 mrd.
2,15 mrd. 3,2 mrd 3,2 mrd
TMU
80
72
- -
ROP
32
32
48 48
TDP
188 Watt
170 Watt
250 W 215 W

Spesifikasjonene på de to kortene vi i dag sitter med er de samme, og ytterligere kommentarer rundt dette kan dere finne i testen det linkes til over. Selv om kortene kobles sammen i SLI, er det ingenting som endres på spesifikasjonssiden for hvert enkelt kort. Du åpner derimot et par dører til nye muligheter.

Selv om hver enkelt kort kommer med tre bildeutganger, kan du bare koble til 2 skjermer. For å få en tredje skjerm på skrivebordet ditt, må du utrolig nok sette to 4-serie-kort i SLI. AMD har løst dette på en betydelig bedre måte, den nye 5-serien tillater opptil 6 skjermer på ett enkelt kort. Det AMD derimot ikke kan skilte med, er 3D-mulihgheter. Med et slikt SLI-oppsett som vi i dag tester har du muligheter til å generere 3D-stereo i en rekke spill.

Tilbehør

Det ene skjermkortet vi benytter i denne testen kom direkte fra Nvidia, det er det samme kortet som vi testet tidligere. For å gjøre denne SLI-testen mulig stilte hyggelige Zotac opp med enda ett GTX 480, så de fortjener litt ekstra oppmerksomhet. Dette ligger vedlagt i produktesken dere ser avbildet over.

  • Mini-HDMI-adapter
  • DVI-VGA-adapter
  • Strømkabel-adapter
  • Driver-CD
  • Manual

Effektforbruk

Vel, noe ødelegger proporsjonene på denne grafen, og det er tydelig hvem som er skyldig. Jeg måtte nesten humre litt for meg selv når jeg kikket over på effektmåleren under denne belastningstesten, for dette tallet er noe i egentlig bare ser når vi tester strømforsyninger. Sluttkonklusjonen blir rett og slett det dere ser, et slikt SLI-oppsett trekker massive mengder strøm, og vi er ikke overrasket.

Temperatur

Først av alt, temperaturene vi har oppgitt over er gjennomsnittet på de to kortene. Det skal også sies at Zotac har selv forbedret temperaturene på sitt kort, i forhold til referansekortet fra Nvidia. Under "idle" holder referansekortet hele 62 °C, mens Zotac-kortet holder seg på 45 °C. Det skal sies at sistnevnte har en bedre tilgang på luft, men forskjellene var ikke i nærheten av like store da vi testet GTX 470 i SLI, den gangen med to helt like kort. Under belastning stiger temperaturene til 96 °C og 93 °C, favøren går til Zotac. Selv om det ene kortet er varmere enn det andre, er det helt klart at vi fortsatt snakker om høye temperaturer.

Støy

Jeg har sagt det tre ganger tidligere, 4-serien til Nvidia er støyende skjermkort. Uten til. De er riktig som stillegående under "idle", men så fort du setter en eller annen form for belastning på kortet, sparker viften virkelig i gang. Hodesett er definitivt nødvendig når man spiller.

3Dmark Vantage
P e r f o r m a n c e

Man kan si mye frem om tilbake om 3Dmark Vantage-testen, og mye har blitt sagt. Du skal derimot lete langt etter en syntetisk test som skalerer såpass godt, og tilbyr en så stabil og bred test som gang etter gang kan reprodusere målinger med marginale forskjeller.

Vantage angriper systemet på flere kanter, i all hovedsak ved å kjøre en rekke spesifiserte tester som i sin tur bakes sammen til forskjellige sluttsummer. Både GPU-en og CPU-en blir kjørt, samtidig som en rekke visuelle effekter og teknikker blir testet. Programmet inneholder fire forskjellige moduser som er rettet mot forskjellige kategorier med kort. Vi har valgt å benytte "Performance", som er rettet mot skjermkort med 512 MB minne eller mer, samt en over snittet kvass grafikkprosessor.

Foruten kortets totale poengsum virker resultatene her helt streite, økningen i både partikkelverdi og grafikkscore sammenlignet med ett enkelt GTX 480-oppsett er hva man kan forvente. Den totale poengsummen derimot, er fryktelig høy.

Nøyaktig hvorfor du får en enorm økning i resultatet til 3Dmark Vantage så fort du setter to GTX 4-kort sammen, aner vi virkelig ikke. Tallene er uansett hva de er, dette er tallet vi har målt. Det samme skjedde også da vi testet GTX 470 SLI. Poengsummen er rett og slett betydelig høyere enn hva som er realistisk. At dette oppsettet skulle ha gitt deg et par tusen poeng ekstra er ikke umulig, men over 6000 poeng over Radeon HD 5870 i Crossfire er trolig mer enn hva som kan være riktig.

Crysis Warhead
@ E n t h u s i a s t , D X 1 0 , 0 x A A

Mot slutten av 2008 ble Crysis Warhead lansert, en spill som fort føyde seg inn i rekken som ett av de bedre førstepersons-spillene i året som fulgte. Warhead er en estetisk kraftpakke som ikke bare byr på vakker skog, behagelige hav, hissige koreanere og flyvende romvesener.

Det er mer ved det hele. Mystikken og måten man kan jobbe med miljøet bygget videre på Far Cry-arven, selv om man ikke har den samme muligheten til utforskning. Utviklerne har gitt maskinvaren din nok å tygge på, og det stilles krav til relativt kvass maskinvare for å få et godt grafisk bilde ut av spillet.

Det virkelig interessante ved grafen over, er hvor stabil minste-FPS-en holder seg. Ved laveste oppløsning er den riktig nok noe høy, men den holder seg helt stabilt på 30 FPS hele veien. Verdien er fremkalt fra samme scene gang etter gang, så grunnen er nok at det er snakk om et enkelttilfelle der skjermkortet holder den samme ytelsen under samtlige 12 runder.

Ikke overraskende finner SLI-oppsettet veien rett til topps, vi har tross alt koblet sammen to av de raskeste skjermkortene på markedet. 2 FPS klaring ned til HD 5870-oppsettet er helt rimelig.

Far Cry 2
D X 1 0 , 4 x A A , U l t r a H i g h

Grafikken som møtte brukerne i det første Far Cry-spillet var ikke noe annet en overveldende. En vakker jungel som mer eller mindre var til fri disposisjon, perlehvite sandstrender og mye mer var nok til å fryde øyet både en og to ganger.

Far Cry 2 skuffer overhode ikke på de samme punktene, selv om AI-en til tider kan virke litt klossete. Det grafiske spekteret er bredt, og spillet byr på mye godt som skjermkortet ditt kan få tygge unna. Blant jakten på både patroner og medisin får du kjøre biler i høy fart, dukke unna eksplosjoner og kryssild.

Det hender at vi ser like trender i grafene for Crysis Warhead og Far Cry 2, noe som også er tilfellet i dag. Minste-FPS-verdien er også her jevn og flat hele veien, uansett belastning.

Oppsettet kaster seg helt til topps, uten noe problem. Det legger seg i det absolutt øverste sjiktet, sammen med AMDs tokjerner samt Crossfire-oppsettet.

Tom Clancy's H.A.W.X
D X 1 0 , 4 x A A , M a k s

Så langt ut i testen har vi kjørt igjennom en rekke FPS-spill, samt sniffet på strategi-sjangere. Luften er vårt neste territorium, møt Tom Clancy's H.A.W.K. Vi befinner oss i David Crenshaw solide militærstøvler, og kjemper innbitte kamper i luften mot fiender på både bakke- og fuglenivå.

Her skal detaljer fremkalles i høy hastighet, og vi vil ikke se noe til den brutale skippingen der en ny del av landskapet foran deg plutselig blir synlig. Det er en rekke detaljer som skal med, og Ubisoft har i det minste gjort sin del av jobben. I dag vil faktisk en rekke skjermkort til under 1000-lappen kjøre spillet med fin flyt.

Grafen som dannes etter et par runder med den innebygde benchmark-motoren i Tom Clancy's H.A.W.X, viser en jevn og fin trend i takt med belastningen. Med andre ord finner vi ingenting vi kan rette fingeren mot.

I sammenligningsgrafen viser deg seg at to HD 5870 vil gi deg litt mer krutt. Slik er det bare, i enkelte spill vil et noe svakere kort faktisk prestere bedre, selv om dommen var det motsatte da vi testet kortene hver for seg i enkeltoppsett.

Resident Evil 5
D X 1 0 , A l t p å m a k s

Selv om skrekkfaktoren er så godt som fraværende i Resident Evil 5, er det etter min mening et genialt skytespill. Grafisk sett er det lite vi kan klage på, det hele er vakkert og detaljrikt. Den kunstige intelligensen hos fiende er ikke akkurat enorm, men hva kan man forvente av sultne zombier?

Spillet lar deg selv velge mellom DX 9 og DX 10 ved oppstart, vi går for sistnevnte. Det er ikke mange spill som kommer med en innebygget benchmark-motor, men Resident Evil 5 har faktisk to. Vi benytter den faste modellen, som i all hovedsak består av en sekvens der en rekke zombier står og hyller en obskur handling.

Resident Evil er ett av de spillene vi har valgt ut med tanke på de litt svakere skjermkortene. At SLI-oppsettet vi i dag ruger på ikke rører så mye på seg i ytelse er ikke overraskende.

Igjen blir GTX 480 SLI passert av to AMD-oppsett, men alle tre oppsett vaker kontinuerlig blant de maksimale verdiene vi får klemt ut av dette spillet.

Just Cause 2
D X 1 0 , A l t p å m a k s, 4 x A A

Selv om Just Cause 2 ble lansert godt inn i DX 11-perioden, kommer det kun med DX 10-støtte. I likhet med både Far Cry og Crysis har du en hel sydhavsøy til mer eller mindre fri disposisjon så langt det er verd å strekke dette i et spill. Også dette spillet byr på mye grafisk moro, en rekke fartsfylte eksplosjoner i både urbane og naturlige landskap som du slynger deg igjennom.

Vi har klinket alle innstillinger til det maksimale, med 4xAA. For å skape en helt objektiv måling, har vi deaktivert diverse filtre og simuleringer som er spesifisert for Nvidia-kort. Med disse funksjonene aktivert vil nyere Nvidia-kort gi deg et bedre bilde enn konkurrenten, men det går utover ytelsen i en grad som gjør at vi ikke kan sammenligne med AMD.

Just Cause 2 er faktisk en ganske så seig tittel, til å være en DX10-tittel kan du ikke forvente høye ytelsesinnstillinger så fort du sparker inn litt AA. Uansett, bildeflyten vi ser er jevn og fin, og vi opplevde ingen store dropp i ytelsen under testperioden.

For Nvidias del så er ikke grafen over veldig pen, men det er ved større belastning et slikt oppsett virkelig skinner. Se på grafen for 2560 x 1600 piksler, det er her GTX 480 i SLI virkelig skinner. Kortene sparker regelrett fra i ytelse, la oss flytte blikket over til DirectX 11!

Colin McRae Dirt 2
D X 1 1 , 4 x M S A A , M a k s / U l t r a

Man skulle nesten tro at pokalen for det første DirectX 11-baserte spillet skulle kuppes av ett eller annet effektpakket skytespill, men slik ble det ikke. Sammen med lanseringen av AMDs 5-serie med DX11-støtte ble Dirt 2 endelig tilgjengelig for PC, en lansering som trolig ble strategisk utsatt av begge parter.

Dirt 2 byr ikke på de seigeste oppgavene for skjermkortet, men det er nok av effekter som skal behandles. Fysikken må være riktig, og massive folkemengder skal tesseleres.

Ytelsen flyter fint og glatt, samtidig som den synker i et helt fint tempo når belastningen økes. 12 FPS i forskjell er ikke spesielt mye generelt sett, men helt normalt for akkurat denne testen.

Igjen vil jeg trekke frem grafen for maksimale oppløsning, 2560 x 1600 piksler, ene og alene fordi den her har en solid betydning. GTX 480 SLI har allerede overtaket ved grafen dere ser over, men det er ved store belastninger et slikt oppsett virkelig skinner. Allerede nå vil vi si at om du først skal kjøre et slikt oppsett, bør du like gjerne legge ekstra penger i en solid skjerm.

Metro 2033
D X 1 1 , 4 x A F , A A A , H i g h

Verden har nettopp gått til helvete, og du befinner deg i Moskvas undergrunnsnett med den overveldende trusselen av mutanter liggende i hjernebarken konstant.

Spillet kommer pakket med DX 11-baserte muligheter. Implementeringen av tesselering er meget synlig, og muligheten som "depth of field" gir deg er uten tvil helt klar. I denne testen har vi dratt hardt på med innstillingene, 4xMSAA og High/Ultra på alle andre innstillinger er mer enn hva du skulle trenge. Du kan selv dra dette ned et hakk og opprettholde gode bildekvalitet og bildeflyt, men med denne testen vil vi virkelig sette samtlige DX 11-egenskaper på prøve.

Når vi satt opp Metro-testen, valgte vi sekvenser og innstillinger av den spesielt seige typen. Dette tar ikke knekken på SLI-oppsettet, som banker av gårde med et FPS-fall som blir spesielt godt mot slutten.

Sekvensen vi benytter til testing krever en god del tesselering. Vi vil ikke ut i fra denne testen ene og alene påstå at SLI-oppsettet er eksepsjonelt godt på dette feltet, men oppsettet gjør det uten tvil godt. Et overtak på 5 FPS er slettes ikke dumt.

Battlefield Bad Company 2
D X 1 1 , 2 x M S A A , 1 6 x A F , M a k s

Med Bad Company 2 er ikke serien lenger forbeholdt konsollene. Et episk skytespill som truer pallplasseringen til Call of Duty er nå tilgjengelig for PC, og om du ruger på Windows 7 får du også med herlige DirectX 11 på kjøpet.

Dette spillet byr også på mye grafisk herlighet. La meg bare få si, en paradisstrand på Bora Bora må virkelig konkurrere med hva dette spillet kan levere med samtlige effekter aktivert.

Den generelle ytelsestrenden vi ser har i nok en gang ingenting i mot, de to linjene holder seg i god nærhet, noe som er godt å se.

Når vi ser på ytelsen i forhold til andre oppsett, er det klart at Battlefield gjør det bedre med de AMD-baserte oppsettene, selv om alt vi oppdriver av tall her er generelt høy karakter. Under høyere oppløsning går ting riktig nok noe bedre, men Crossfire-oppsettet er fortsatt overlegent.

Konklusjon

Først av alt, grafisk sett er det utrolig moro å sette opp to Geforce GTX 480 i SLI. Kraften er uten tvil tydelig, og kortene skalerer temmelig godt. Én ting er at kortene byr på mye kraft, men dette er mest markant ved at de tilbyr en god utholdenhet ved større belastning. Det er under oppløsninger på 1920 x 1200 og 2560 x 1600 piksler at kortet virkelig skinner.

Selv om et slikt oppsett ser ufattelig kult ut i maskinen din, må vi se litt nærmere på nytteverdien av et slikt oppsett. Kraften du får er i de fleste tilfeller langt over hva du må ha for å dra majoriteten av spillene på markedet med akseptabel bildeflyt og tilhørende innstillinger. To slike skjermkort alene er ikke nok, du trenger også en solid prosessor og mye minne. Viktigst av alt er riktig nok skjermen, uten en skjerm som kan arbeide i oppløsningen 2560 x 1600 piksler er det ikke noe poeng med et slikt oppsett. Vi mente akkurat det samme for åtte måneder siden da i testet Radeon HD 5870 i Crossfire, og vi mener det samme enda.

Hvis vi ser bort fra ytelsen et lite øyeblikk, vil i igjen minne dere på at det er nødvendig med to 4-serie kort satt opp i SLI om du ønsker å ha tre skjermer på skrivebordet, utrolig nok. Radeon HD 5-serien tillater dette på et enkelt kort, men Nvidia kan i samme slengen kaste deg inn i 3D-verdenen.

De tre andre store baksidene som har plaget 4-serien blir ikke akkurat forbedret av at du setter to slike kort tett sammen. Zotac har tydeligvis gjort ett eller annet med deres kort, for idle-temperaturen der er temmelig lav og fin. Under belastning derimot, trekker oppsettet enorme mengder strøm, blir glohett og støyer virkelig mye.

Selv om du får med deg 3D-muligheten på kjøpet, koster dette fortsatt mer enn det smaker. Om kortene hver for seg hadde kostet en 100-lapp, eller kanskje to, mer enn Radeon HD 5870 hadde i vært fornøyd. Det er derimot ikke tilfellet, vi snakker om et skille på hele 2400 kroner, noe dette rett og slett ikke er verdt. Samtidig er dette uten tvil det råeste du kan sette sammen på dagens skjermkortmarked, og sammen med en solid prosessor vil du få mye moro, for Nvidia har gjort en god jobb med både driveren og støtten sammen med spill og programmer. Men, det er overhode ikke verd pengene.

Zotac GeForce GTX 480 1536 MB

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen